Byggahus.se

Pannrum med kulvert, var placera VVB?

1. M
    Medlem · Östergötland · 84 inlägg

Magasinetblogg

Medlem
    Hej.
    Vi bygger separat pannrum för vedeldning, med kulvert in till huset. Nu verkar det finnas två olika skolor kring var man placerar varmvattenberedaren. Någon som kan förklara skillnader, fördelar och nackdelar?

1. VVB sitter i en av ackumulatortankarna i pannrummet. För att man inte ska behöva vänta på att varmvattnet ska färdas hela vägen genom kulverten så finns en extra VVB inne i huset. OK, den inne i huset, hur stor är den? Ska den drivas med el i så fall, eller är de båda VVB sammankopplade på något sätt? Hur vet del lilla VVB när den stora ska ta över? Vi fattar inte detta men vill förstås inte spola 40 meter kallvatten innan man kan tvätta händerna....

2. Den stora och enda VVB sitter inne i huset men värms av vedpannan i pannrummet. Funkar detta, effektivt, ekonomiskt?

Finns det fler alternativ? Hjälp oss snälla någon ;-)

2. H
    Medlem · Karlskrona · 6 562 inlägg

huggan

Medlem
    Jag vet inte vad det kan vara för fördelar med alternativ 1, ser bara nackdelar. Dyrare, fler saker kan gå sönder och krångla. Jag hade kört med alternativ 2. Du måste ändå skicka in varmvattnet i huset hur du än gör så det blir ju inte mindre effektivt för att du har den i huset.

3. M

Magasinetblogg

Medlem
    Kände precis så när jag skrev frågan men får för mig att jag glömt något, annars vore det för enkelt. Det fanns någon fördel med att ha det i pannrummet... Kanske var det att VVB var integrerad i ackumulatortanken.

Knäppt att jag inte minns nu men det är så mycket att tänka på när man bygger allt själv. Ibland känns det som att "experterna" själva inte kan förklara, varje leverantör vill bara göra så som de brukar för det blir enklare (för dem). Två leverantörer av exakt samma anläggning förordar var sin variant av ovanstående, men ingen av dem är bra på att förklara. Hoppas de är bra på att planera anläggningar, men man blir ju osäker.

4. R
    Medlem · stockholm · 1 782 inlägg

roke

Medlem
    Redigerat 2 feb 2013 11:07
  5. S
    Medlem · västra götaland · 1 194 inlägg

spekerök

Medlem
    Eller så har man en elpatron när man inte eldar i ack.tanken som är utrustad med vvb, samt att man drar en vvc slinga in huset med i kulverten som vänder tillbaka på lämpligt ställe te.x fördelara för vv, sedan kan man utrusta vvc slingan med en termisk ventil och cirk pumpen bör vara av typen som känner av mot tryck, om sätter in en sådan ventil.
    >>http://www.mma.se/produkter/vvc-saekerhetsventiler/begraensningsventil-vvc-18.aspx

mvh

Redigerat 2 feb 2013 12:37
  6. E
    Medlem · 344 inlägg

Erik_X

Medlem
    Jag hade sattsat på en varmvattenberedare med mantel och el inne i bostaden. Mantelen värms av pannan och eldar man inte har man el. Det som är nackdelen är att den tar plats i bostaden.

7. blackadder
    Medlem · västra götaland · 970 inlägg

blackadder

Medlem
    Då borde det väl funka bättre med en sån här: http://vvshandel.se/products/157853-vvc-pump-flygt-eco-p-tt-15-10-65.aspx

8. P
    Medlem · västerbotten · 362 inlägg

Pherra

Medlem
    Hade satt en spetsberedare i huset.

9. Huvudbrytaren
    Medlem · Södermanlands län0 · 816 inlägg

Huvudbrytaren

Medlem
    Hur skiljer sig en spetsberedare från lösningen som roke beskrev?

10. P
    Medlem · västerbotten · 362 inlägg

Pherra

Medlem
    Absolut ingenting :)

11. F
    Medlem · Norrbotten · 229 inlägg

fastmoving?

Medlem
    Alternativ 1 alla ggr, enklare och billigare än alt2...
    Och om ni inte köpt acktankar ännu, fundera på att köpa med varmvattenslingor istället för inbyggd beredare.

Jag kör med varmvattenslingor i ena acktanken i garaget, som via kulvert går till en liten 15L beredare i huset
    Funkar kanon, har alltid varmvatten och slipper spola länge.
    Beredaren i huset tar dessutom inte upp nå mycket plats alls, rätt liten ju...

Tempen på lilla beredaren är inställd på 55grader, så elpatronen hinner knappt gå igång ens innan vatten från pannrummet kommer till den.
    Och för den som funderar, acktankarna når 80-90grader varje dygn, och den lilla beredaren har ett bakterieprogram som med jämna mellanrum hettar upp vattnet till minst 70grader.....

12. M

Magasinetblogg

Medlem

Vad bra ni är

Så smidigt att få alla kommentarer här, tack!

Om vi skulle ha VVB i pannrummet så var ett alternativ att ha en cirkluationspump som ger ett ständigt flöde av varmvatten fram och tillbaka till huset. Gissar att det drar en del el och läcker en del värme, man tar ju inte varmvatten så ofta.

Att ha beredaren inne i huset var visst inte klockrent heller om man eldar med ved, men det låter som ett av era alternativ löser den saken. Vi vill ju använda så lite extra el som möjligt, slösa så lite varmvatten som möjligt men ändå ha varmt i kranen någorlunda snabbt...

13. M

Magasinetblogg

Medlem
    Antar att du då alltid har varmvatten på väg mellan garaget och huset, eller går det bara igång när du spolar varmvatten? Vet du om ditt system drar mycket el? Tror att den ena installatören försökte förklara just detta, men vi förstod inte riktigt hur det fungerar...

14. F
    Medlem · Norrbotten · 229 inlägg

fastmoving?

Medlem
    Min inkoppling är precis som på bilden Roke visade för några inlägg sedan, med skillnad att jag har slingor i acktanken, inte beredare. Dvs, varmvattnet går bara till huset när jag använder det.
    Har inte mätt elförbrukning ännu, men lilla beredaren i huset är inkopplad på 1kW, den behöver bara hålla upp tempen i beredaren eftersom vattnet från pannrummet håller något högre när det kommer i till huset.
    I pannrummet har jag inte elpatronerna igång överhuvudtaget, eldar med ved för all värme.

15. J
    Medlem · Norrbotten · 1 234 inlägg

jensaro

Medlem
    40m är ju en bit.. Resultatet med beredningen i pannrummet och ytterligare beredare blir nog i nio fall av tio att du får värma vattnet två gånger. Först med ved och sen med el.. Om kulverten rymmer 2,5dl/m så rymmer dina 40m 10l så även om du tar en dusch så blir det på elvarmvatten.. Spolar man ofta så det inte hinner kallna i kulverten är det ju en annan sak men ofta tar man väl en dusch på morgonen och då är det ju garanterat kallt. Sen när man ska diska efter middagen är det kallt igen och alla småspolningar på toaletten är ju för små för att nå fram..

Jag röstar för en tekniktank inne på kanske 300l med slingberedare, elpatron och kulvertstyrning. Från denna shuntas även värmen.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.