34 031 läst ·
212 svar
34k läst
212 svar
Pannrum i nybygge
Nä, det låter bra med fåtöljenvedmannen skrev:
Men, planlösningen gör att du har plats att ändra dig vid behov så att du får in 3 pallar. Vargavinter:eek:
Känns som du är nere på detaljnivå när du placerar laddpaketet på ritningen. Om du kör nåt mindre än gamla laddomat 21 så sitter det som sagt bäst under rökröret (som ändå är outnyttjat utrymme).
Är du nere på den nivån så rita upp hela rörmokeriet så att det blir lite rör och snyggt. Känns som slöseri med utrymme att bygga in det bakom en dörr
Är du nere på den nivån så rita upp hela rörmokeriet så att det blir lite rör och snyggt. Känns som slöseri med utrymme att bygga in det bakom en dörr
Mojjigt i pannrummet ska man ha
ang pannors vedvolym känns det inte nödvändigt att ha den optimala pannan med jätte vedutrymme om man har pannrummet i huset. Jag har pannan i källaren, lägger i 140 liter ved tänder och glömmer den i 2-4 timmar, går nerför källartrappen lägger i ett halvt ilägg till, klart. Det är klart att det skulle vara ännu bättre att göra ett ilägg men det är inget besvär att lägga i en gång till när pannan står i huset. Tyvärr kostar pannorna mer ju större dom är så för mej blev det inte optimalt men funkar helt ok ändå.
Jag vet hur det är , har min ctc v35 i källaren och den har ju bara runt 100 liter vedvolym så då får man springa ner och fylla den en gång till för att ladda mina 1.5 kubik fullt. Men det blir ju väldigt ofta man glömmer att göra det så därför vill jag ha en panna med stor ved plats.
Nu när jag gått ifrån att ha ctc v40 som har inbyggd shuntstyrning som man kan ställa in max framledningstemperatur så vet jag inte vad jag ska ha för att det inte ska bli varmare vatten än 45 grader (som jag tror är max) i slingorna.
hur löser man det på smidigast sätt ?
hur löser man det på smidigast sätt ?
Skulle du kunna lita på den inbyggda i v40 till 100%? Jag tror CBJn är minst lika pålitlig. Jag tror som Obba att du får svårt att hitta en shuntstyrning som inte har inställning för max framledning så du kan nog välja vilken som. Jag har en CBJ och en EC Home. Tycker den senare är trevligare även om CBJn troligen är mer bebrövad.