34 031 läst ·
212 svar
34k läst
212 svar
Pannrum i nybygge
hade mer tänkt mig nån sorts mekanisk spär ,om framledningsgivaren går sönder så antar jag att den kommer att börja shunta max.superpaco skrev:Skulle du kunna lita på den inbyggda i v40 till 100%? Jag tror CBJn är minst lika pålitlig. Jag tror som Obba att du får svårt att hitta en shuntstyrning som inte har inställning för max framledning så du kan nog välja vilken som. Jag har en CBJ och en EC Home. Tycker den senare är trevligare även om CBJn troligen är mer bebrövad.
en EC home får det bli
Ja det går väl att sätta en blandningsventil innan golvvärmen ( http://www.rinkabyror.se/sok/?sok=6092 ) som en extra säkerhet.vedmannen skrev:
Skulle nog hellre rekommendera att strypa in maxtempen istället för blandningsventil. Min spontana sannolikhetsbedömning säger att känner man sig osäker på shuntstyrningen, ja då ska man nog ha ännu ännu större dubier att blandningsventilen ska fungera den trasiga dagen.kulle skrev:
Nackdelen med strypningen är att den är fast och man inte kan tappa ackumulatorn ett "andra varv".
Isoleringen var imponerande, du kommer inte att ångra dig..
Jag har 450mm på toppen och 350mm på sidorna och min 4m3 tank håller 5.5 veckor utan uttag
En gigantisk termos(var iofs 55 grader i toppen då)..
edit:
Angående shuntmotor så 'r det ju ganska många som kör med det systemet med en vanlig shuntmotor och en inne-givare mot golvvärme. Det blir ju bara under korta perioder(minuter) som tempen kan bli lite hög, inget som ditt golv kommer att märka av. Är det något superkänsligt golv du lagt in?
Jag har 450mm på toppen och 350mm på sidorna och min 4m3 tank håller 5.5 veckor utan uttag
edit:
Angående shuntmotor så 'r det ju ganska många som kör med det systemet med en vanlig shuntmotor och en inne-givare mot golvvärme. Det blir ju bara under korta perioder(minuter) som tempen kan bli lite hög, inget som ditt golv kommer att märka av. Är det något superkänsligt golv du lagt in?
Redigerat:
Har en shunt nu som arbetar mot en inne givare . Det funkar bra men jag har vanlig element plus en push12 till badrummet, men när jag inte eldat på ett tag och tankarna är kalla står shunten på max och elementen blir typ 80 grader innan innegivaren börjar sänka shunten , det skulle inte funka i nya huset så det får bli en ec Home där man kan ställa maxtemp på matningen.
Har inget golv alls just nu . Bara en tomt med en massa sand
Väntar på bygglovet som borde komma vilken dag som helst nu.
Och då blir det att gjuta plattan och då måste pannrummet va färdig ritat så jag vet vart alla rör och avlopp ska gå upp.
Har inget golv alls just nu . Bara en tomt med en massa sand
Väntar på bygglovet som borde komma vilken dag som helst nu.
Och då blir det att gjuta plattan och då måste pannrummet va färdig ritat så jag vet vart alla rör och avlopp ska gå upp.
Eftersom du har en Ny Shunt så ska du såklart ha en ny shuntmotor(EC home).
EBJ:s styrka ligger i en kraftfullare motor som även tar lite äldre kärvande shuntar, det är inget du behöver.
Har du maxbegränsare så kommer inte shuntmotorns tillåta högre temp än inställd, och är det rätt installerad så kommer det funka mycket bra, du behöver inte oroa dig för att tempen blir för hög..
Har du ritat upp all rördragning i skala så att det verkligen får plats? Att få en bra dragning som är luftvänlig kan ta lite plats, du skulle köra slutet system va?
EBJ:s styrka ligger i en kraftfullare motor som även tar lite äldre kärvande shuntar, det är inget du behöver.
Har du maxbegränsare så kommer inte shuntmotorns tillåta högre temp än inställd, och är det rätt installerad så kommer det funka mycket bra, du behöver inte oroa dig för att tempen blir för hög..
Har du ritat upp all rördragning i skala så att det verkligen får plats? Att få en bra dragning som är luftvänlig kan ta lite plats, du skulle köra slutet system va?
