Är inga problem att få ur 1000 liter vv med hjälp av bergvärme man anpassar naturligtvis systemet efter behoven. Jag har vedpanna fast eldar sällan sen jag installerade bergvärme och det bästa med bergvärmen är att man inte behöver kolla tempen i tanken innan man tar ett bad vv finns det så det räcker till bad och dusch dock inte 1000 liter. Ska snart fixa till så jag kan tappa 2000 liter vv med hjälp av vedpannan så jag får nån nytta av den.
 
smurfen72 skrev:
Är inga problem att få ur 1000 liter vv med hjälp av bergvärme man anpassar naturligtvis systemet efter behoven. Jag har vedpanna fast eldar sällan sen jag installerade bergvärme och det bästa med bergvärmen är att man inte behöver kolla tempen i tanken innan man tar ett bad vv finns det så det räcker till bad och dusch dock inte 1000 liter. Ska snart fixa till så jag kan tappa 2000 liter vv med hjälp av vedpannan så jag får nån nytta av den.
ää lägg ner smurfen vill inte ha nån bergvärme,
kan du inte hänga i värmepumpsdelen av det här forumet och låta oss vedeldare va i fred.
 
  • Gilla
pyerdarn och 1 till
  • Laddar…
köper rakt av att du inte vill ha bergvärme. Jag har eldat ved i 12 år och det funkar bra det med om man är hemma. Har vedpanna Baxi 40 kw samt 2000 liter acktank kvar så jag kan elda om lusten faller på. Det jag inte köper är din tro att man inte kan få tillräckligt vv mängd med en värmepump för det är felaktigt och nån kan tro att det stämmer.
 
smurfen72 skrev:
köper rakt av att du inte vill ha bergvärme. Jag har eldat ved i 12 år och det funkar bra det med om man är hemma. Har vedpanna Baxi 40 kw samt 2000 liter acktank kvar så jag kan elda om lusten faller på. Det jag inte köper är din tro att man inte kan få tillräckligt vv mängd med en värmepump för det är felaktigt och nån kan tro att det stämmer.
klart det går ,
En nibe fighter och en 40kw elpatron :)
 
rca1959 skrev:
Lägger in en brandfackla:cool: angående pannan:

[länk]

OBS! Han tänder med ett tidningspapper.......(1:40 in i filmen)

Säger det från början, den här pannan kostar mer än ovan nämnda pannor.
va du tvungen att visa mig den här pannan, vilken panna :)
men vilket pris :(
 
En annan fundering jag har är angående expansionskärlet,
Då det är ett enplanshus och jag ska ha öppet system så blir kärlet bara 2-3 meter ovanför toppen på pannan.
Men det borde väl räcka ?
golvärme i hela huset men kommer att ha 2 handukstorkar som är vattenburna.
 
Köp en Nibe 1345 60kw samt en VPB 1000 så får du både vv samt värme så det räcker till. Elpatron kan du skänka bort till nån vedeldare som vill kunna resa bort en vecka på vintern :)
 
vedmannen skrev:
En annan fundering jag har är angående expansionskärlet,
Då det är ett enplanshus och jag ska ha öppet system så blir kärlet bara 2-3 meter ovanför toppen på pannan.
Men det borde väl räcka ?
golvärme i hela huset men kommer att ha 2 handukstorkar som är vattenburna.
Funkar bra med exp kärlet 2 meter ovan pannan.
 
vedmannen skrev:
va du tvungen att visa mig den här pannan, vilken panna :)
men vilket pris :(
Buy quality, cry once... :)

Förstår att priset känns i det närmaste sjukt jämfört med andra pannor. Det tycker jag också. Jag har en sån, men den större varianten (40 kW och 220 l ved). Du kommer inte ångra dig när den står på gården. Jag skulle inte byta min mot nått. Finns det inget annat du kan spara in på? :)
 
superpaco skrev:
Buy quality, cry once... :)

Förstår att priset känns i det närmaste sjukt jämfört med andra pannor. Det tycker jag också. Jag har en sån, men den större varianten (40 kW och 220 l ved). Du kommer inte ångra dig när den står på gården. Jag skulle inte byta min mot nått. Finns det inget annat du kan spara in på? :)
men kostar den verkligen 90.000+moms ?
 
Kolla lite på effecta lamda 60 och den verkar riktigt vettig med 195 liters vedvolym.
 
vedmannen skrev:
va du tvungen att visa mig den här pannan, vilken panna :)
men vilket pris :(
Tänk nu efter mer än en gång. Merkostnaden för denna typ panna ligger inom "felräkningsmarginalen" för ett nytt hus.

Laddomaten kan du glömma, det är inbyggt i denna pannan! Inkl två pumpar.

Som standard hanterar pannan två värmekretsar (utbyggbart!). I ditt fall golvvärmen samt garaget.

Pannan kan tändas fulladdad med ved, inte alla pannor som klarar detta. Du är ju redan vedeldare så du är säkert familjär med att man först tänder en liten brasa och först när den tagit sig fyller man fullt.
 
Eftersom länken hos ETA:s svenska representanter verker ha trillat bort till pannan lägger jag den här. Frölingens broschyr hittar du i mitt tidigare inlägg.

Visa bilaga ETA SH eng.pdf
 
kulle
rca1959 skrev:
Pannan kan tändas fulladdad med ved, inte alla pannor som klarar detta. .
Atmos :)
 
Skippa väggen i pannrummet.
Placera pannan (och skorsten) så att du både maximerar mängden ved inne och att det blir bekväm hantering.
Lägg nåt lättstädat på golvet som tål en pallyft till Euro pallarna.
Golvbrunn
Se till att få en röris som gör en rördragning som är en fröjd för ögat.
Tänk på tröskeln till ytterdörren om du skall dra in en pallyft.

Liten musikanläggning
Litet skåp med nödvärmebränsle;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.