E
Om jag förstår Conturas installationsanvisning rätt behövs inget pannkit för deras premodul-skorstenar idag.

Däremot är min anslutningsstos inte helt perfekt (se bilder).

Skulle ni ha på pannkit på stosen om det såg ut så här? Anslutningsstos till en premodul-skorsten som inte är helt perfekt, med fransiga kanter och synligt slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en anslutningsstos med tätning och synliga skruvhål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hellape02
  • Laddar…
E ErikGg skrev:
Om jag förstår Conturas installationsanvisning rätt behövs inget pannkit för deras premodul-skorstenar idag.

Däremot är min anslutningsstos inte helt perfekt (se bilder).

Skulle ni ha på pannkit på stosen om det såg ut så här?[bild][bild]
Hej, fick du klarhet i frågan om pannkitt?
 
E
J jack23 skrev:
Hej, fick du klarhet i frågan om pannkitt?
Hej,

Nä, men jag körde på med pannkitt både på stosen och i rören för säkerhets skull. Allt är godkänt av sotaren så "fel" blev det väl inte :)
 
E ErikGg skrev:
Hej,

Nä, men jag körde på med pannkitt både på stosen och i rören för säkerhets skull. Allt är godkänt av sotaren så "fel" blev det väl inte :)
Det låter bra. Jag håller själv på att montera en ny premodul skorsten på en begagnad contura 470 och försöker klura ut hur det ska monteras. Min anslutningsstos har inget "rep".
Vilket fabrikat på pannkitt använde du?
Jag har hört att vissa kan lukta.
 
  • Rostig anslutningsstos monterad på en begagnad Contura 470 kamin, utan rep, i ett projekt som diskuterar montering och pannkitt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E
J jack23 skrev:
Det låter bra. Jag håller själv på att montera en ny premodul skorsten på en begagnad contura 470 och försöker klura ut hur det ska monteras. Min anslutningsstos har inget "rep".
Vilket fabrikat på pannkitt använde du?
Jag har hört att vissa kan lukta.
Jag använde Casco Heat 1500 grader https://www.bauhaus.se/pannkitt-cas...0QWxd6X9GUbIes66N1--rrv8Ag4xeT9MaAiJREALw_wcB

Vet inte om det kommer lukta när det väl börjar eldas eller så, men det ska väl försvinna med tiden hur som helst.

jag applicerade lite lagom mycket av det runt om både undertill och runt om där rökröret ansluter. Det gick att få det bra då startröret var behändigt kort. Inte mycket till hjälp kanske men ändå :)
 
E ErikGg skrev:
Jag använde Casco Heat 1500 grader [länk]

Vet inte om det kommer lukta när det väl börjar eldas eller så, men det ska väl försvinna med tiden hur som helst.

jag applicerade lite lagom mycket av det runt om både undertill och runt om där rökröret ansluter. Det gick att få det bra då startröret var behändigt kort. Inte mycket till hjälp kanske men ändå :)
Lite återkoppling.
Jag satte dit nytt "tätningsrep" högst upp på anslutningsstosen (endast 1 varv gick) och tätade även med casco 1500 pannkitt.
Allt blev godkänt av sotarn, 0 läckage.
Eldade första gången igår 😊
 
  • Gilla
ErikGg och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.