Byggahus.se

Panik? Hantverkarna olja ekparketten med uteoljan

1. J
    Medlem · Stockholm · 24 inlägg

jhellqvi

Medlem
    Hej,

Mina eminenta hantverkare oljade min nyslipade ekparkett med Alcro Träolja som jag hade köpt för mitt trädäck. Oljan är "Svensk rå kallpressad linolja".
    Dom har dock oljat efter konstens alla regler polerat och haft sig.
    På färgbutiken var beskedet "slipa om" men efter konsultation med någon expert gick det att rädda (kanske).
    Ska jag:
    1) Få panik
    2) Lägga på något annat ovanpå fö att förselga om linojan aldrig bildar något ytskikt
    3) Göra ingenting och bara lugna min lätt upprärda fru

Johan
    PS kommentarer om hur dom kunde ta fel har jag redan fått från min fru...

2. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 28 096 inlägg

MathiasS

Medlem

Re: Panik? Hantverkarna olja ekparketten med uteol

Vad är problemet med denna olja?

3. J

jhellqvi

Medlem

Vet ej det är därför jag frågade. Jag vet bara att färgbutiken fick fnatt och jag med dom men blev skeptisk efter lite egen tankeverksamhet.
    allt frid och fröjd eller skall jag bryta upp golvet och köpa nytt (tycker säkert golvavdelningen om jag frågar dom)?

4. morsan
    Medlem · Dalarna · 2 368 inlägg

morsan

Medlem
  5. K
    Medlem · 1 007 inlägg

Kasch

Medlem

Om det är ren linolja lär det knapapst förstöra golvet - det är ju en bra och naturlig produkt. Linolja varväl en del av den gamla golvfernissan? Som jag kan komma på finns det tre tänkbara nackdelar: 1. Att linolja utvecklar värme när den härdar och, om det kommer i kontakt med poröst, organisakt material i ex blindbotten, faktiskt kan ta eld. 2. Att rå linolja tar lång tid på sig innan det härdat eller "torkat" klart. 3. Just det faktum att linolja härdar och bildar en hård yta (fast det behöver ju inte alls vara en nackdel om man eftersträvar det. Eftersom poleringen är gjord så verkar ju allt vara frid och fröjd?

Vore intressant att få höra en motivering till paniken bland "experterna" i färgbutiken?

6. snickarboden
    Medlem · Skåne · 4 736 inlägg

snickarboden

Medlem

Som andra sagt lär inte linoljan förstöra något men det tar som sagt ett tag innan den torkar. Självantändningsrisken är minimal för den risken gäller trasor och trassel men torkar man av golvet nu så kan det vara bra att lägga trsorna i vetten sen.
    Lukten kan vara lite problem men den försvinner efter några dygn och sen så tycker en del även att det luktar gott.
    Kokt linolja torkar betydligt snabbare men det är absolut inget fel med rå, den tränger in bättre nämligen.
    Ta det lugnt och nej, det lär inte behövas någon omslipning för när oljan trängt in och torkat så har den bara tillfört lite "liv" åt träet.

/Kent

7. G
    Medlem · 6 972 inlägg

gaia

Medlem

[quote author=jhellqvi link=1147291892/0#0 date=1147291892]På färgbutiken var beskedet "slipa om" men efter konsultation med någon expert gick det att rädda (kanske).
    ja, det skulle ju bli en katastrof om det visar sej att det går att använda even den biligare oljan till ett trägolv ::).
    Ingen panik, golvet ska ju oljas med jämna mellanrum i alla fall så nästa gång tar du bara den riktiga golvoljan ;). Undrar om det blir någon skillnad?
    gaia

8. Johan Gunverth
    Diversearbetare · Göteborg · 8 228 inlägg

Johan Gunverth

Diversearbetare

Kallpressad linolja kan ju ta ett tag på sig att oxidera (inte härdar). Vanligtvis har man kokt linolja (till viss del) i golvoljor och den oxiderar snabbare.
    Det är nog ingen fara med ditt golv, men lägg inte bästa kostymen på det de närmaste veckorna. Testa med att ställa något tungt på en dagstidning och se om olja sugs upp i pappret.

Rå linolja kan aldrig självantända. Det är kokt linolja som ev. kan självantända efter en tid i kontakt med papper och i slutet utrymme.
    http://www.oilpress.com/brandsakerhet-oljepress.htm

9. J

jhellqvi

Medlem

Tack för alla svar. Golvet ser bra ut.
    Den officiella historien blir att
    "Grunda först med lite rå linolja lägg sedan på en lite tjockare olja så att du inte behöver olja om direkt. Det sparar du många hundralappar på och du får garanterat bästa resultat."

/Johan
    Ps Hantverkarna visste i själva verket verkligen vad dom gjorde. Dom har stått i givakt sedan denna händelse som en liten bonus dessutom.

10. K
    Medlem · 1 007 inlägg

Kasch

Medlem

Ajabaja - lärde du dig inte efter mitt misstag att oljan oxiderar, inte härdar!  ;)

Nåja, tack för påpekandet Gunverth, det var naturligtvis korrekt. Men att bli korrigerad två ggr i samma inlägg pallar jag inte :)

"-Det är främst den kokta linoljan som har en förmåga att självantändas, men även rå linolja kan orsaka bränder, säger Anders Almqvist, brandinspektör vid räddningstjänsten i Vänersborg."

1. http://www.ttela.se/artikelmall.asp?version=35791

2. http://www.svbf.se/AA1_Privpers/Bilder/216_Linolja.pdf

:cool:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.