13 997 läst ·
14 svar
14k läst
14 svar
Panelskiva för gammalt hus med högt i tak
Du menar alltså att du vill ha bröstpanelen högre upp än vanligt? Eller ska du ha panel till tak? Om du kollar på panelskivan så finns den i två höjder, 1200 och 2390 millimeter. Man kan kapa ner den långa eller sätta flera på varandra.
Och annars finns det ju riktig pärlspont också.
Och annars finns det ju riktig pärlspont också.
Jag vill ha panel ända upp till tak och undrar om panelskiva är ett alternativ till att använda vanlig pärlspont som kräver mer jobb och som sannolikt spricker när huset rör sig! Är panelskivan det enda alternativet eller finns det andra märken? 2390 är ju lite lågt om man har 2650 i takhöjd. Du skriver att man kan sätta flera på varandra, men hur snyggt blir det?? Blir det inte en ful skarv på mitten då??jon_h skrev:
Om det är något som riskerar att spricka så är det ju skivorna. Den vanliga pärlsponten kan ju röra sig mellan varje bräda, på vilket vis skulle den kunna spricka menar du?matsmats skrev:Jag vill ha panel ända upp till tak och undrar om panelskiva är ett alternativ till att använda vanlig pärlspont som kräver mer jobb och som sannolikt spricker när huset rör sig! Är panelskivan det enda alternativet eller finns det andra märken? 2390 är ju lite lågt om man har 2650 i takhöjd. Du skriver att man kan sätta flera på varandra, men hur snyggt blir det?? Blir det inte en ful skarv på mitten då??
Och jo, det blir en skarv. Tanken är nog att man ska dölja den med latex innan målning, men den kommer sannolikt synas med tiden ändå.
Det står på deras hemsida att de kan leverera speciallängder, ring och kolla om det är möjligt att få längre bitar, och vad det i så fall skulle kosta.
Skönt att höra att det finns de som lyckats med riktig pärlspont. Nackdelen är ju att det tar tid att torka panelen eftersom det annars spricker och blir fult. Detta slipper man dock med en panelskiva av MDF. Men tidsaspekten vad gäller målningsmomentet är ju åxå en viktig parameter...tack för den...dyckertpistol kommer garanterat att införskaffas om jag väljer att köra med riktig pärlspont.mattiasp skrev:
Om man inte har tid (d.v.s. tar sig tid) att låta panelen torka så kommer den så småning om att röra sig så att går isär. Det är det fenomenet jag syftar på som man slipper med vanlig pärlspont!jon_h skrev:Om det är något som riskerar att spricka så är det ju skivorna. Den vanliga pärlsponten kan ju röra sig mellan varje bräda, på vilket vis skulle den kunna spricka menar du?
Och jo, det blir en skarv. Tanken är nog att man ska dölja den med latex innan målning, men den kommer sannolikt synas med tiden ändå.
Det står på deras hemsida att de kan leverera speciallängder, ring och kolla om det är möjligt att få längre bitar, och vad det i så fall skulle kosta.
Jag såg åxå på hemsidan att de kunde leverera olika varianter t.ex. tjockare eller bredare skivor...då borde det ju inte vara något problem att få längre åxå....frågan är bara vad det kan kosta....får ta och lyfta luren helt enkelt!!
Du menar att man skipper det med panelskivan va, inte att man slipper det med vanlig pärlspont?matsmats skrev:
Om du köper pärlspont som redan är nertorkad så kommer du inte få det problemet. Och om du målar innan du sätter upp panelen så kommer det inte synas om panelen rör sig ett par millimeter under årstidernas växlingar.
Javisst menar jag precis som du beskriver! Kan man lita på att nertorkad pärlspont är tillräckligt nertorkad om man köper den på en vanlig byggmarknad eller finns det säkrare alternativ???jon_h skrev:Du menar att man skipper det med panelskivan va, inte att man slipper det med vanlig pärlspont?
Om du köper pärlspont som redan är nertorkad så kommer du inte få det problemet. Och om du målar innan du sätter upp panelen så kommer det inte synas om panelen rör sig ett par millimeter under årstidernas växlingar.
Det finns såklart olika kvalitéer beroende på om man köper på byggmax eller dyrare ställen, men det ska vara tillräckligt nertorkat för att kunna monteras direkt. Sen kommer det alltid att röra sig, men jag som sagt kan inte se att det gör nånting om det krymper lite, man målar ju (eller grundar åtminstone) innan montering
Jag köpte specialhyvlad pärlspont som skulle passa i stil och tjocklek med den gamla. Det är inte så extremt mycket dyrare och om du handlar på rätt ställe så kan du vara säker på att det är nertorkat ordentligt.matsmats skrev:
Om du håller till i Stockholmstrakten så hör av dig så kan jag rekommendera ett litet hyvleri. Då kan du få rätt dimensioner direkt.
Tack för tipset! Hade totalt glömt bort sågen som jag bl.a. har beställt ytterpanel ifrån.....dem säljer ju även pärlspont och är rekommenderade av Centrum för byggnadsvård i Gysinge. Dem har varit att lita på tidigare och borde ju vara det även i detta fall !!Saxpy skrev:Jag köpte specialhyvlad pärlspont som skulle passa i stil och tjocklek med den gamla. Det är inte så extremt mycket dyrare och om du handlar på rätt ställe så kan du vara säker på att det är nertorkat ordentligt.
Om du håller till i Stockholmstrakten så hör av dig så kan jag rekommendera ett litet hyvleri. Då kan du få rätt dimensioner direkt.
Nu har jag skickat iväg en fråga om de säljer nertorkat pärlspont !!
Produkter som diskuteras: "byggnadsvård"
Byggnadsvård för lägenheter
Renovera din lägenhet tidstypiskt
478 kr inkl moms
Läs mer
Jag har sett panelskivan uppsatt i trapphus där timmerväggar varit underlag. Tunn regling och sedan panelskiva med 2400mm längd ungefär, vilket resulterade i en skarv ungefär mellan våningsplanen.
Det var väldigt snyggt första året. Efter en vinter och vår så var det kommande sommar inte lika snyggt längre. Skarvarna i både längsled och sidled hade rört sig. Färgen hade därför spruckit i varje skarv.
Inte vet jag om MDF:en rört sig, men timmerväggen bakom är ju levande...
I mitt trapphus blir det därför gammal hederlig pärlspont laserad ett varv innan uppsättning. Då får det väl röra sig i bredd bäst fan det vill. Vill mycket till innan det krymper ur sponten
/Henke
Det var väldigt snyggt första året. Efter en vinter och vår så var det kommande sommar inte lika snyggt längre. Skarvarna i både längsled och sidled hade rört sig. Färgen hade därför spruckit i varje skarv.
Inte vet jag om MDF:en rört sig, men timmerväggen bakom är ju levande...
I mitt trapphus blir det därför gammal hederlig pärlspont laserad ett varv innan uppsättning. Då får det väl röra sig i bredd bäst fan det vill. Vill mycket till innan det krymper ur sponten
/Henke
Bra tips angående underlagets inverkan. Själv har jag stående plankvägg och hade tänkt att slänga upp rotgips innan pärlsponten för att "döda" och jämna till väggen!
Plankväggarna i ett gammalt hus är ju sällan i närheten av vinkelräta....plankväggarna är dessutom spontade vilket ofta leder till att väggarna i vissa fall kan bli konkava alternativt konvexa i både höjdled och längdsled!! Kan det vara ett problem när pärlsponen ska upp om väggen är konvex i längdsled? Jag menar, kan det vara kinkigt att få ihop de spontade styckena? Med andra ord: måste jag räta upp väggarna eller kan jag smacka upp pärlsponten direkt? Jag tycker "snedheten" i huset är lite av charmen så estetiskt sätt så struntar jag i det....jag tänker alltså hur det blir rent praktiskt!! Detta är dessutom en aspekt i huruvida "det kryper ur sponten" som HenkBoy skriver ovan....d.v.s. om väggarna är konvexa så kommer inte noten och fjädern att sitta i varandra lika mycket som vid en rak vägg!
Plankväggarna i ett gammalt hus är ju sällan i närheten av vinkelräta....plankväggarna är dessutom spontade vilket ofta leder till att väggarna i vissa fall kan bli konkava alternativt konvexa i både höjdled och längdsled!! Kan det vara ett problem när pärlsponen ska upp om väggen är konvex i längdsled? Jag menar, kan det vara kinkigt att få ihop de spontade styckena? Med andra ord: måste jag räta upp väggarna eller kan jag smacka upp pärlsponten direkt? Jag tycker "snedheten" i huset är lite av charmen så estetiskt sätt så struntar jag i det....jag tänker alltså hur det blir rent praktiskt!! Detta är dessutom en aspekt i huruvida "det kryper ur sponten" som HenkBoy skriver ovan....d.v.s. om väggarna är konvexa så kommer inte noten och fjädern att sitta i varandra lika mycket som vid en rak vägg!
Klicka här för att svara