4 026 läst ·
21 svar
4k läst
21 svar
Panelbyte, skippa luftningsläkt med lockpanel
Ja det är timmermanspanel enligt den beskrivningen jag ska sätta.D Dalatorp skrev:Jag står inför samma arbete i torpet i sommar och kommer köra med vertikal luftning. Är ju bara att spika på en liten distans bakom liggande läkten så går fort. Bygger på lite men kommer försöka ta bort lite grejer som finns bakom för att kompromissa. Rekommenderas t.ex. om du kikar här: [länk]
Lägg gärna upp nån bild sen när du fixar!
Där stog det att luftlälkt inte var ett måste typ men att det var bättre om man även hade det.
Jag får se hur jag gör när jag påbörjar arbetet nu vet man iaf hur de ligger till 👍
Det är inte jobbet som är problemet utan att man vill minimera förtjockningen av väggen vid tilläggsisolering av befintligt hus för att proprotioner och estetik, både mot takfot/utsprång och sockel samt även dörrar och fönster om man inte har för avsikt att flytta ut dem, ska påverka minsta möjliga.Rabbithole skrev:
Själv har jag 12 mm mellan asfaboard och panel nu efter tilläggsisoleringen, med fasadbrädor som har max 3 mm springa täckt med locklist. Dessutom är de 12 mm blockerade både horisontellt och vertikalt av plywood- resp asfaboardremsor.
Huruvida det är en långsiktigt fungerande lösning återstår att se. Det värsta som kan hända är att man får halvsula den nedre tredjedelen av panelen om sisådär 30 år. Vilket jag förberett för genom att sätta en bred horisontell spikregel i nivå med fönstrens underkant.
Jag anser att den generellt rekommenderade luftspalten är så väl tilltagen att ingen panel på något hus i hela landet, och målad med moderna täta plastfärger, ska kunna ta skada (pga otillräcklig luftspalt). Det innebär samtidigt att den är groteskt överdimensionerad för många (de flesta?) hus/fasader. I princip gäller att ju blåsigare läge desto mindre luftspalt behövs då vinden genererar tryckskillnader som driver luften genom de smalaste springor. Hur mkt luftning som behövs beror också på hur tät färg man använder. Bevisligen finns det många fasader som överlevt utan luftspalt, oftast målade med rödfärg, men det kan också bero på att de befunnit sig i kallare och torrare klimat samt att virket varit tjockare och av avsevärt bättre kvalitet än vad Södra åstadkommer.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Oljefärg är ju överlägset. Och man behöver inte sätta 28mm luftspalt, sätter man läkten med 3mm distanser duger det nog
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Då är jag med, det är såklart rätt det får man ha koll på
Klicka här för att svara