482 läst ·
6 svar
482 läst
6 svar
Panel med luftspalt på befintlig enstegsfasad
Hej!
Har en fasad på hus byggt 2004 som jag tror är prefabricerad och består av utifrån och in:
1. Puts (fin, inga skador reparationer etc)
2. Cellplast/frioglit cirka 45 mm
3. Utegips
4. Isolering med träreglar 170 mm
5. Diffusionsspärr
6. Gipsskiva insida
alltså gjord utan luftspalt. (Ja, riskkonstruktion som vi skall åtgärda och inte låta vara)
Fasaden har vid punktmätning via inspektionshål (2 st) vid golvnivå en fuktkvot på 8%.
Vi funderar på att montera vindpapp utanpå putsen, sedan spikläkt och därefter lockad trä panel som alternativ till att riva ner hela putsen och cellplasten och därmed försämra U-värdet.
Är det någon som har insikt eller erfarenhet kring denna variant/metod av lösning kring luftspalt på befintlig konstruktion?
Duger den? Rent spontant tänker jag det bör uppfylla samma förfarande/princip som att montera spikläkt på utegipsen så länge putsen och frigoliten håller sig intakt
Fallgropar?
Har en fasad på hus byggt 2004 som jag tror är prefabricerad och består av utifrån och in:
1. Puts (fin, inga skador reparationer etc)
2. Cellplast/frioglit cirka 45 mm
3. Utegips
4. Isolering med träreglar 170 mm
5. Diffusionsspärr
6. Gipsskiva insida
alltså gjord utan luftspalt. (Ja, riskkonstruktion som vi skall åtgärda och inte låta vara)
Fasaden har vid punktmätning via inspektionshål (2 st) vid golvnivå en fuktkvot på 8%.
Vi funderar på att montera vindpapp utanpå putsen, sedan spikläkt och därefter lockad trä panel som alternativ till att riva ner hela putsen och cellplasten och därmed försämra U-värdet.
Är det någon som har insikt eller erfarenhet kring denna variant/metod av lösning kring luftspalt på befintlig konstruktion?
Duger den? Rent spontant tänker jag det bör uppfylla samma förfarande/princip som att montera spikläkt på utegipsen så länge putsen och frigoliten håller sig intakt
Fallgropar?
Redigerat:
Är träfasad vi vill ha, ersätta med ny putsfasad igen är inget alternativ. Har du någon insikt i frågan att dela?
Ingen som kan ge lite vägledning i området?
Alltså väggen skulle i så fall bestå av utifrån och in:
1. Hattlockläkt 45x22 ny
2. Panebräda 122x195 ny
3. Spikläkt ventilerad ny
4. Vindpapp ny
4. 5 mm puts gammal
5. 40-45 mm cellplast gammal
6. Vindskiva gammal
7. 170 mm isolering och väggreglar
8. Diffusionsspörr
9. Gipsskiva insida
Skruv/montering av spikläkt fästs in genom 4,5 in i 6 med lite tightare c/c för hållfasthet
Alternativet är att riva ner 4,5,6 och göra nytt med nya spikreglar, ny cellplast, ny Vindpapp och ny spikläkt
Alltså väggen skulle i så fall bestå av utifrån och in:
1. Hattlockläkt 45x22 ny
2. Panebräda 122x195 ny
3. Spikläkt ventilerad ny
4. Vindpapp ny
4. 5 mm puts gammal
5. 40-45 mm cellplast gammal
6. Vindskiva gammal
7. 170 mm isolering och väggreglar
8. Diffusionsspörr
9. Gipsskiva insida
Skruv/montering av spikläkt fästs in genom 4,5 in i 6 med lite tightare c/c för hållfasthet
Alternativet är att riva ner 4,5,6 och göra nytt med nya spikreglar, ny cellplast, ny Vindpapp och ny spikläkt
Min erfarenhet är att det kan samlas fukt bakom putsen när man har brädat över en putsfasad. Hur stor eller liten risken är vill jag inte uttala mig om men jag har sett det en gång.
Därför skulle jag klappa ned putsen för säkerhets skull.
Därför skulle jag klappa ned putsen för säkerhets skull.
Klicka här för att svara