Hej,

Byter lite panel ovanför och runt om farstukvisten. Ska nu montera panel där farstukvisten börjar. Jag behöver figursåga runt eftersom panelen är så bred att den kommer ta upp utrymme både innanför och utanför farstukvistens takutsprång.
Min fundering gäller ståndplåten. Jag kan så klart ta sticksågen och såga ett spår i panelen och på så sätt skjuta in den i plåten. Dock tycker jag det kommer se lite så där ut. Hur borde man göra? Borde jag kapa ner plåten så att slutar dikt an mot panelskivan innan så slipper jag sticka in den halvvägs i nästa? Men då går den inte hela vägen ut på taket istället...

Min andra fundering gäller avslutet på ståndplåten. Som den sitter nu så kommer eventuellt vatten som rinner innerst mot väggen rinna ner och till slut rinna av "bakom" panelen. Det känns olustigt. Hur brukar man göra? Litar man bara på att vinkeln på blecket är så pass mycket "nedåt" att det aldrig rinner "ut" på sidorna utan istället rakt "fram".

Vägg med röd panel och vitt fönsterbleck, under takutsprång. Taket har vågformade plåtar. Stående planka syns bredvid en stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

T
Jag är lite osäker på vad du skriver om panel, såga och kapa men jag hade nog satt den som det ser ut att ha varit innan. Plåten på panelbrädorna och locklisten utanpå. Sen kapa locklisten så att den slutar några centimeter från plåtens "liggande" del.

När det gäller din andra fråga så kan du ju montera plåten lite högre än idag så att du får ett bättre fall från panelen ut på pannorna. Det lilla vatten som eventuellt inte rinner ut på pannorna kommer inte att göra så stor skillnad.
Med takfotens överhäng så kommer det att krävas riktigt stark vind för att regn ska komma in till fasaden innan farstutaket tar hand om det. Troligen mer vind än vi ser i Sverige.

Kan ju vara skillnad med snö, men då blir det också rätt lite mängder av vatten som kommer att ligga där och smälta till vatten om du inte bor utsatt och långt norrut. :)

Om du är orolig för att vatten som rinner längs plåten, även om den kan luta mer från fasad till pannor, inte kommer ner i hängrännan så skulle du kunna bocka den stående biten så att den leder vattnet bort från fasaden.

T Testarn skrev:
Jag är lite osäker på vad du skriver om panel, såga och kapa men jag hade nog satt den som det ser ut att ha varit innan. Plåten på panelbrädorna och locklisten utanpå. Sen kapa locklisten så att den slutar några centimeter från plåtens "liggande" del.

När det gäller din andra fråga så kan du ju montera plåten lite högre än idag så att du får ett bättre fall från panelen ut på pannorna. Det lilla vatten som eventuellt inte rinner ut på pannorna kommer inte att göra så stor skillnad.
Med takfotens överhäng så kommer det att krävas riktigt stark vind för att regn ska komma in till fasaden innan farstutaket tar hand om det. Troligen mer vind än vi ser i Sverige.

Kan ju vara skillnad med snö, men då blir det också rätt lite mängder av vatten som kommer att ligga där och smälta till vatten om du inte bor utsatt och långt norrut. :)

Om du är orolig för att vatten som rinner längs plåten, även om den kan luta mer från fasad till pannor, inte kommer ner i hängrännan så skulle du kunna bocka den stående biten så att den leder vattnet bort från fasaden.
Tack för så utförlig kommentar.

Mycket bra tips.

Gjorde lite uppvik på plåten. Inte ofta jag blir nöjd men detta blev jag väldigt nöjd med. Möjligen sågade jag ut lite väl mycket vid uppsticket men men.

• Röd träpanel med svart takränna och uppvikt plåt under takpannor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Tycker inte att det blev för mycket ursågat. Nu finns en separation så det inte suger upp vatten i ändträet.
Snyggt jobbat!

• Gilla
mxlmxlm
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Tycker inte att det blev för mycket ursågat. Nu finns en separation så det inte suger upp vatten i ändträet.
Snyggt jobbat!
Tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.