Ursprungligen hade vi tänkt ha bara gips på insidan av reglarna när vi bygger till fritidshuset, men byggaren rekommenderar att köra OSB + gips för att man då kan "sätta upp vad som helst var som helst".

Nu har vi fått flera tips om att köra panel istället för gips. Vi gillar den tanken. Några frågor:
  • Vilken sorts panel lämpar sig för innerväggar?
  • Funkar det överallt (t ex vägg där det ska monteras kök)?
  • Finns några nackdelar jämfört med gips?
  • Kan man skippa OSB om man kör panel?

Panel. Det finns ju en del att välja mellan. Från 6mm och uppåt. Massivt trä eller gjort av mdf.
Så ja, man kan skippa osb.

• Gilla
adinterim86
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Panel. Det finns ju en del att välja mellan. Från 6mm och uppåt. Massivt trä eller gjort av mdf.
Så ja, man kan skippa osb.
Massivt trä var vi nog inne på i så fall. 6 mm låter tunt...

• Gilla
wildeside
  • Laddar…
Du kan ju också köra x2 lager gips + anpassad skruv för gipsinfästning, om du vill ha lite upphängningskapacitet men inte ha osb+´gips. Nu vet jag inte vilken panel du funderar på men det borde ändå bli billigare med x2 lager gips, och det orkar med x antal kilo för den delen.

Jag tycker personligen att bara panel är lite semi-klent, så jag har plywood bakom panelen där jag gjort såna väggar.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Innerpanel är fint och man slipper spackla, slipa, spackla, slipa, och måla en massa! Vi satte innerpanel ca 12 mm tjock och betsade ett lager, tokfint. Dock OSB bakom för stabilitet och enklare att spika panelen. Annars räcker det säkert också med bara innerpanel.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Om man helt skall ignorera brandsäkerhet så javisst, jag vet dock inte hur försäkringsbolag ställer sig till just den lösningen i fritidshus.
Värt att kolla tänker jag.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Sleepymike™ Sleepymike™ skrev:
Om man helt skall ignorera brandsäkerhet så javisst, jag vet dock inte hur försäkringsbolag ställer sig till just den lösningen i fritidshus.
För enbostadshus är ju hela huset en egen brandcell, så det spelar ingen roll vad du har på väggarna.
Vi har satt panel från Norrlandsträ i såväl tak som väggar! I väggarna har vi OSB eller spånskiva bakom. I tak är det bara spikläkt. Blir tokfint tycker jag och dessutom extremt skönt att slippa det oändliga spackel/slip/mål-helvetet!

Interiör av vardagsrum med träpanel på väggar och tak, stora fönster och modern inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
jrosenthal och 6 till
  • Laddar…
Vet du vad du pratar om eller gissar du bara nu? Fram med en källa för att man inte får bygga med innerpanel av trä eller att FB inte ersätter vid en brand isf.

• Gilla
Arisalo och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vet du vad du pratar om eller gissar du bara nu? Fram med en källa för att man inte får bygga med innerpanel av trä eller att FB inte ersätter vid en brand isf.
Jag återger mina tankar som proffesionell byggnadsarbetare, dock skall påpekas att min erfarenhet av brandskydd rör nästan uteslutande nybyggnation, alltså INTE renovering av fritidshus.

Jag återger mina tankar som proffesionell byggnadsarbetare, dock skall påpekas att min erfarenhet av brandskydd rör nästan uteslutande nybyggnation, alltså INTE renovering av fritidshus.
Vad gäller för nybyggnation då?

Ja det är oftast dubbel gips eller en 13mm och en 15mm även kallad ”Protect”, 1 lager gips klarar 15min, 2 lager 30min osv…
Men som sagt det är ju skillnad mellan nytt och gammalt.
Ett tips är att kolla Boverkets byggregler kapitel 5 tror jag handlar om brand.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
För att uppfylla brandskyddsklassen för nya enbostadshus krävs minst 13mm gips.
Vad som gäller för renovering av äldre fritidshus är en bra fråga...
Men gips är mkt billigt, speciellt idag när OSB har stuckit iväg rejält i pris.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...gregler/brandskydd/brandklasserd-for-ytskikt/

Själv satte jag pärlspont direkt mot gips med montagelim.
Sitter jättebra och känns "massivt".

Gips på väggar och tal kan vara den avgörande skillnaden mellan ett totalskadat rum och ett nedbrunnet hus.
Vinna tid innan brandkåren hinner fram.

• Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
Rickard.
Huddingebo Huddingebo skrev:
För att uppfylla brandskyddsklassen för nya enbostadshus krävs minst 13mm gips.
Nej, det krävs en brandklassning vilket ofta är ei30 men kan säkert vara högre ibland men hur man uppnår den är upp till var och en men gips är den ”enkla” lösning.

Som tillägg kan jag säga att det inte var många veckor sen jag var på ett nybygge helt utan skivor i yttervägg. Var 45mm liggande installationsskikt och 22mm furupanel vill jag minnas, gles i taket.

Redigerat:
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
Karl-Bertil Jonsson Karl-Bertil Jonsson skrev:
Massivt trä var vi nog inne på i så fall. 6 mm låter tunt...
Råspont är det som gäller om man skippar OSB eller plyfa
Finns i 17 / 20 mm tjocka . Blir ett himmla spikande / sågande med råspont .
Priser för olika material , råspont 152:-/ kvm (20 mm) 135:-/kvm (17 mm) Plywood 126:-/ kvm (12 mm) OSB 10 mm 104 :-/kvm
Priser från Byggmax (tog ju en stund o kolla detta)

• Gilla
Anna-Lena Norberg
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Nej, det krävs en brandklassning vilket ofta är ei30 men kan säkert vara högre ibland men hur man uppnår den är upp till var och en men gips är den ”enkla” lösning.

Som tillägg kan jag säga att det inte var många veckor sen jag var på ett nybygge helt utan skivor i yttervägg. Var 45mm liggande installationsskikt och 22mm furupanel vill jag minnas, gles i taket.
Det var ju precis vad jag menade.
Med minst 13 mm gips uppnår man i regel minimikravet.
Men man får ju lösa brandklassningen hur man vill, med vilka material man vill.

Men med träpanel direkt på skivor av trä är man inte i närheten av att klara ens gamla krav.

Det finns alltid möjlighet att fuska. Ingen öppnar ju väggar och kontrollerar vid "slutbesiktning".

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.