OK, jag tänkte mig att det skulle vara något sånt.
Men här är ju formen samtidigt isolering, och ska ju sitta kvar. Men det kanske går med vått-ivått ellerr om man primar om man gjort ett avbrott..?

Arbetsgången är att du mha byggelementen bygger upp till midjehöjd, armerar och fyller på med betong.

Du låter det härda. Dagen efter gör du om samma procedur. Så håller du på tills du kommit upp i erfoderlig höjd.

Vad jag förstår så är det enda trixiga i processen att få till öppningarna för fönster. Det finns inga speciella formelement för detta, så vad du får göra är att skära av elementen där fönstret ska sitta, och sedan försluta sidorna med trä.

Yo,

Angående denna "Pål Ross":

1) Vad menar du med 204.000kr för idé+skiss? Är det 204.000 i arkitektkostnad? Låter oerhört mycket tycker jag!!

2) Vad ingår i projekteringen när Pål nämnde 236.000kr?

Vore super om du kunde ge lite mer info! Byggsystemet verkar himla smidigt men är man tvungen att anlita en "speciell" arkitekt för över 200.000kr låter det lite konstigt tycker jag ???

Mvh Stefan

Stefan,

Pål Ross använder sig bl a Palikka systemet, men använder även andra material. Om du har varit inne på hans hemsida thhp://www.ross.se så ser du att de hus han designar är designade! inget Älvsbyhus direkt, om man säger så...

Palikka systemet utvecklades i finland, de har en tradition av självbygge (betydligt mer än vad vi i sverige har) Så produkten är anpassad för detta.

Du behöver inte alls anlita Ross. Vad du kan göra är att sända in en husritning till Webvirke som sedan förmedlar den till Palikka (Birger Vassenius) som är upphovsmannen, vad jag förstår. Han ger sedan en kostnadskalkyl och förteckning på material du behöver.
Om du väljer att bygga själv, ställer han upp med några dagars "kom-igång" utbildning på din byggplats. Sedan beställer du materialet (inte alla bygghandlare har det, men det finns tillgängligt på den svenska marknaden)

Hejsan!

Att Pål Ross tar saftigt betalt är vi helt på det klara med men som BoByggaren skriver är det inga Älvsbyhus direkt. Dom är verkligen unika.

Pål sa dom lägger mer än 100 timmar på idéer och bollande med kunden, flera utkast och alla ev. ändringar. Tomten ritas upp i 3D. Går man sedan vidare kostar det lite (236) till men då har du en egen kille som sköter alla kontakter med hantverkaren osv.

Det är lite som att köpa hela huset från ROOM eller Åhlens, design kostar. Dom som köper sådana här hus har oftast gott om pengar men det kanske man har igen när man säljer huset sedan ?

Yo!

Hahahaha jo jag läste just det där med hur man finaniserar -NÄSTA- Pål Ross hus 8)

Förstår inte riktigt denna inställning. Verkar rätt idiotiskt att bygga ett nytt designat hus för att ha råd att sedan bygga ett nytt designat hus för att sedan ha råd med.... osv. osv. osv. ???

Tack för infon!

Mvh Stefan :)

En kort överslagsräkning, (har antagligen räknat fel).
120 liter per kvm ger 8,3 kubik per kubik gånger c:a 1000 sek/kubik ger på en 250 kvm väggyta en betongkostnad på c:a 2,3 mille!
Om överslagsräkningen stämmer blir det ett extremt dyrt bygge. :o

mvh
David

En bekant till mig har byggt ett Pål Ross förra året.
Räkna med runt 25000 kr/kvm.

Det är som med Rolls-Royce - behöver du fråga om priset så är det nog inget för dig... 8)

David!

Du får nog ta fram miniräknaren igen ;D

Säg att du bygger ett hus som är 10 x 10 meter och varje vägg är 6 meter hög

4 x 10 x 6 x 120 / 1000 = 28,8 kubik med betong. Kostar sedan betongen 2000 med frakt så är du uppe i 57600.

Problemet som jag ser det är att du gjuter flera gånger om man gjuter till manshöjd och sedan låter det härda. Det betyder flera frakter och kanske en högre kostnad.

Hur blir det med styrkan om man låter det härda först och sedan forsätter? Jag misstänker att man låter armeringsjärnen fortsätta en bit upp från den första "batchen"

Yo!

Det är ju inte så farligt. ~60' för betongen och sedan tillkommer priset för formarna (var det ~240kr/m2?) och armering.

240m2 x 240kr = 58'kr + 58' = ~116'kr + armering

Någon som vet ungefär vad armering kostar?

Har jag glömt något för en komplett vägg? Ja, fönster, dörrar, rör och dosor för el och liknande förståss men utöver det?

Mvh Stefan

Om du inte vill bo i en eps-låda så bör du ha någon fasadbeklädnad på utsidan och sedan något på insidan (gips?).

Problemet var också att det inte fanns färdiga "lådor" för fönster utan att man måste skära ut dom själv och sedan göra en gjutform med brädor eller plyfa. Kan nog vara krågnligt att få snyggt men kanske värt att leja in?

Oops! ;D
Så fel det kan bli...
Plötsligt var det ett mycket mer intressant alternativ.
Synd att arkitektritningen redan är klar. :(

Hej!

Snackade med en kille på webvirke angående Palikka. Fick följande svar då det gäller priser:

En komplett färdig vägg byggd med Palikka består
av puts på utsidan, Palikka formelement, betong,
tandard armering (11 mm liggande samt 8 mm stående)
samt gipsskivor på insidan. Det kostar ungefär 1200
kronor per kvm att bygga med Palikka.

Palikka formarna kostar ca 400 per kvm.

Hmmm 400kr/m2 är ju lite mer än 240kr som nämns ovan. BoByggarn vart fick du priset 80kr/st x 3 ifrån?

Ytterligare en lätt huvudräkning:

Formar enligt Webvirke: 400kr/m3
Betong (120l/m2, riktpris 2000kr/m3): 240kr/m2 form

Detta ger: 400+240kr = 640kr/m2

Är det verkligen möjligt att armering kostar 560kr/m2 eller kan tot. priset 1200 vara inkl. puts  ???

Tvivlar starkt på att det är inklusive puts, inte i Stockholm i alla fall. Bara putsningen kan gå på flera hundra tusen ???

Han kanske räknade med vad arbetet kostar med att få väggen rest?

Hej Stefan,

Prisuppgiften kom oxå ifrån Webvirke.

Det han då var osäker om var ifall moms ingick i priset eller ej. Men efter lite funderande sa han "att det gör det nog"...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.