C
Vilka j-vla puckon! 🤬
Var ju inte direkt så att du hängde ut dem utan att de fått chansen att reda ut detta själva.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
S
M malle90 skrev:
Jag blev uppringd av personen jag pratade med igår kväll, som visade sig vara chefen på åkeriet, och det var ett intressant samtal.

Han började samtalet med "du vännen" och påpekade att jag skrivit om den här situationen på sociala medier. Jag vet inte hur han trodde samtalet skulle gå efter det men efter en någorlunda hetsig diskussion kom vi fram till en lösning som båda parter är nöjda med; åkeriet står för fraktkostnaden och vi fixar staketet själva.

Nu ska jag bara dubbelkolla med Beijer och sen är förhoppningsvis den här saken ur världen.

Och hej på dig som hittade den här tråden och försökte använda den mot mig!? 👋 Som att ett inlägg där jag ber om råd om på ett forum skulle vara relevant för ärendet.
Skönt att det löste sig.

Sen kan man ju undra vad det skulle ha för betydelse om man skrivit på sociala medier. Det ändrar ju liksom inte det faktum att någon av deras förare backat sönder ett staket. Det var ju mer än lovligt korkat av honom.

Det har ju främst undrat hur du lämpligen borde hantera saken. Det hade kanske varit en annan sak om du satsat allt på att hänga ut och få dom att framstå i dålig dager men inte ens då är hans kommentar vettig.

Vill dom inte riskera att folk skriver om dom i forum på nätet får dom väl se till att undvika att köra sönder saker. Och om dom gör det så får dom se till att hantera det på ett bättre sätt så man slipper rådfråga forum hur man går vidare med ett företag som inte återkopplar med hantering av en skada.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
J JonteH skrev:
Beijer Karlshamn använder sig av MKT som sköter transporterna.
Hej på Er, vill bara framhålla att Beijer i Karlshamn använder sig utav två helt skilda och olika åkerier som tyvärr ofta blandas ihop. Ett blåskyltat MKT (Malmö Kran och Transport) samt ett orangeskyltat mkt.nu (M. Karlssons Transport AB) vilket kan vara bra att känna till! ;)

Hoppas trådstartaren kommer till rätta med det hela inom kort!
 
  • Gilla
  • Wow
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S steffo_b skrev:
Skönt att det löste sig.

Sen kan man ju undra vad det skulle ha för betydelse om man skrivit på sociala medier. Det ändrar ju liksom inte det faktum att någon av deras förare backat sönder ett staket. Det var ju mer än lovligt korkat av honom.
Nej, precis som jag sa till honom så har vad jag skriver eller inte skriver på sociala medier något med saken att göra.

Alla jag fått prata med på Beijer har varit jättetrevliga och bett om ursäkt för situationen. Sen kommer den här sista snubben och är.. mindre trevlig.

Sen kan jag ju tycka att det är önskvärt om jag som kund inte behöver ha kontakt med inhyrda parter. Det är ju ändå till Beijer jag betalar oavsett vem de hyr in för leverans mm. Beijer borde hört av sig till mig direkt, beklagat och erbjudit en lösning. Men det blir feedback de får ta med sig.

Nu har jag iaf fått bekräftat av Beijer att fakturan kommer uppdateras med det nya beloppet.

Tack för alla råd! 👏
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
S
K Karlsson118 skrev:
Hej på Er, vill bara framhålla att Beijer i Karlshamn använder sig utav två helt skilda och olika åkerier som tyvärr ofta blandas ihop. Ett blåskyltat MKT (Malmö Kran och Transport) samt ett orangeskyltat mkt.nu (M. Karlssons Transport AB) vilket kan vara bra att känna till! ;)

Hoppas trådstartaren kommer till rätta med det hela inom kort!
Jag tror inte att det är någon i tråden som varit det minsta intresserad av att hänga ut någon transportfirma eller Beijer i det här fallet.
Det troliga är att det fallerat någonstans i kommunikationen och att det därför tagit onödigt lång tid att reda ut TS ärende.
Däremot är det ju så att den långa tiden som gått i det här fallet tyder på att det finns förbättringspotential i hur Beijer tillsammans med sina åkerier hanterar eventuella klagomål. Något som säkerligen är sant gällande ett flertal av våra svenska bygghandlare och tillhörande åkerier.

det jag framför allt vände mig mot var att TS fått klagomål från den som kontaktade honom om att han skrivit om det på ett forum på nätet. Det är ett helt onödigt påpekande från dennes sida. Och lite kritik får man räkna med om man har fallerat i sina rutiner. Det gäller oavsett vilket åkeri det är frågan om även om det då i det här fallet kanske inte var just ditt åkeri.

Men nu har ju TS fått saken utredd med en överenskommelse ganska fort efter att han till slut fått prata med rätt person. Så då är saken ur världen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M malle90 skrev:
Vi fick en leverans av trall från Beijer i Karlshamn 25/3. När föraren skulle backa ut körde han på vårt staket och fastnade. Sambon + en granne fick spendera 30 minuter för att få loss honom. Efteråt bad vi honom be Beijer kontakta oss. Det gjordes inte så vi tog själva kontakt med deras kundservice. De vidarebefordrade ärendet till Beijer i Karlshamn men vi har fortfarande inte hört något från dem.

Nu är det inget fancy staket vi pratar om, som ni ser på fotona, men det är fortfarande sönder och nu handlar det väl mer om principen att de ska ha 4500 kr för leverans och de har inte återkopplat till oss.

Hur skulle ni gå vidare i detta fall?
Nu har du kanske kollat dem, men bor du i Karlshamn så kolla XL-bygg i Mjällby. De kan ta hem det mesta till mycket bättre priser än Beijer (det är min erfarenhet), och de tog för ca. ett år sedan när jag beställde senast typ 699:- för frakt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S
T Tornhuset skrev:
Nu har du kanske kollat dem, men bor du i Karlshamn så kolla XL-bygg i Mjällby. De kan ta hem det mesta till mycket bättre priser än Beijer (det är min erfarenhet), och de tog för ca. ett år sedan när jag beställde senast typ 699:- för frakt.
Som jag fattade det av TS så var det så att det var bara Beijer som kunde få fram allt material som han ville ha. Jag tolkade det som att de övriga handlare han kollat med hade några saker dom inte kunde få fram alternativt inte kunde få fram inom rimlig tid för TS.
 
S Stefan1972 skrev:
Det normala om man inte får nån respons från dom som orsakat det hela är att anmäla till sitt eget försäkringsbolag. De tar sedan kontakt med berörda parter.
Så hade jag också gjort
 
R
Intet Intet skrev:
Nej. Är mjölken du köper rutten, klagar du hos affären inte transportören eller mejeriet.
Äpplen och päron...igen.
Jag har jobbat med transporter i många år.
Åkerier får betala för alla skador, staket, postlådor, eller alla andra skador som uppstår på gods eller vid framförandet.
Ingen idé att anklaga avsändaren, ärendet är överlämnat till entreprenör.
Därför finns transportförsäkringar.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
R Ryzen skrev:
Äpplen och päron...igen.
Jag har jobbat med transporter i många år.
Åkerier får betala för alla skador, staket, postlådor, eller alla andra skador som uppstår på gods eller vid framförandet.
Ingen idé att anklaga avsändaren, ärendet är överlämnat till entreprenör.
Därför finns transportförsäkringar.
Det beror absolut på, när det gäller skador på gods finns det INGEN anledning för mig som köpare att ha någon kontakt med transportföretaget, har råkat ut för det flera gånger, det är säljaren som ska lösa problemet. Som köpare har jag inget avtal med transportföretaget. Inte heller ovanligt att flera leverantörer är involverade i transporten, vem ska jag som köpare kontakta?

När det gäller skador som transportföretaget orsakar, som i detta fallet, är det antingen säljaren eller en fråga för polisen om det är en smitning. Självklart reklamerar säljaren detta till transportföretaget som får stå för kostnaden, men det är inte mitt ansvar.

I många fall försöker dock säljaren slippa ansvaret och skjuta över det på i princip vem som helst utom dem själva.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Fast återigen. Anmäler man skada på sin egendom till sitt eget försäkringsbolag så är det den som orsakat skadan som får betala oavsett. Finns ingen anledning att själv jaga på de som orsakat detta när försäkringsbolagen gör det så mycket enklare. Ingen ringer väl och bråkar med motpartens försäkringsbolag om bilen blir påkörd?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.