T Trebork68 skrev:
Nu tar väl inte Beijer 4500kr för att leverera material? Ge dem lite tid att svara, de bör absolut återkoppla såklart, kan ju vara mycket att göra. Inget försvar för att de inte återkopplat såklart men ändå, give them the benefit of a doubt. Och gå inte via kundtjänst, den är central, kontakta butiken direkt istället👌🏻
I all välmening
Jo, 4260 kr för leverans.

Hur lång tid är rimligt? Jag kontaktade kundtjänst 26/3, dagen efter leverans. Fick svar 31/3 att de lämnat ärendet till Beijer i Karlshamn. Sedan dess har vi inte hört något.

Följde någons råd och ringde till butiksavdelningen i morse och bad att få bli kopplad till ansvarig. Blev kopplad till en lagerchef som var väldigt bemötande. Han sa att han skulle be transportchefen återkoppla till mig. Några timmar gick men ingen ringde. Jag ringde upp lagerchefen igen. Han skulle återigen påminna transportchefen att höra av sig.

Strax efter 18 nu ikväll fick jag ett samtal från transportchefen (antar jag) som bad om foton på skadorna så han kan kolla på vad som behövs göras och hantverkare som ska skickas. Enligt honom är skadorna "inte så allvarliga och kan lösas på ett par timmar". Så jag skickade foton på staketet, men även på den spruckna plankan och bucklan i garageporten.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
C
M malle90 skrev:
Lite svårare än så då stolpen är av i botten.
Du får väl ta en jävla pinne och skarva ihop skiten med då för fan! 😆😆😆
 
  • Haha
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Du får väl ta en jävla pinne och skarva ihop skiten med då för fan! 😆😆😆
Näe du! Ger inte Beijer mig ett nytt staket med elektrisk grind så FÅR DET VA! 🤬
 
  • Haha
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Polisanmä
S Stuff skrev:
Tjata på dem ett litet tag, biter det inte så häng ut dem på sociala medier.

Jag hade ett reklamationsärende hos annat företag (elgiganten) som inte ens var särskilt komplicerat, men som de ändå förhalade i 8 månader. Till sist tröttnade jag och började bomba med min story i kommentarsfältet på alla deras inlägg på facebook och instagram. Då hade jag plötsligt pengarna på kontot inom 24h.
Polisanmäl det för smitning, så blir det nog fart på dem
 
R
M malle90 skrev:
Vi fick en leverans av trall från Beijer i Karlshamn 25/3. När föraren skulle backa ut körde han på vårt staket och fastnade. Sambon + en granne fick spendera 30 minuter för att få loss honom. Efteråt bad vi honom be Beijer kontakta oss. Det gjordes inte så vi tog själva kontakt med deras kundservice. De vidarebefordrade ärendet till Beijer i Karlshamn men vi har fortfarande inte hört något från dem.

Nu är det inget fancy staket vi pratar om, som ni ser på fotona, men det är fortfarande sönder och nu handlar det väl mer om principen att de ska ha 4500 kr för leverans och de har inte återkopplat till oss.

Hur skulle ni gå vidare i detta fall?
Det är firman, transportören som kör ut godset som har ansvaret, Malmö kran & transport.
Beijer har inget ansvar, de har lagt ut transporten till dig mot betalning.
 
  • Haha
solofss2 och 1 till
  • Laddar…
R Ryzen skrev:
Det är firman, transportören som kör ut godset som har ansvaret, Malmö kran & transport.
Beijer har inget ansvar, de har lagt ut transporten till dig mot betalning.
Nej. Är mjölken du köper rutten, klagar du hos affären inte transportören eller mejeriet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
M malle90 skrev:
Jo, 4260 kr för leverans.

Hur lång tid är rimligt? Jag kontaktade kundtjänst 26/3, dagen efter leverans. Fick svar 31/3 att de lämnat ärendet till Beijer i Karlshamn. Sedan dess har vi inte hört något.

Följde någons råd och ringde till butiksavdelningen i morse och bad att få bli kopplad till ansvarig. Blev kopplad till en lagerchef som var väldigt bemötande. Han sa att han skulle be transportchefen återkoppla till mig. Några timmar gick men ingen ringde. Jag ringde upp lagerchefen igen. Han skulle återigen påminna transportchefen att höra av sig.

Strax efter 18 nu ikväll fick jag ett samtal från transportchefen (antar jag) som bad om foton på skadorna så han kan kolla på vad som behövs göras och hantverkare som ska skickas. Enligt honom är skadorna "inte så allvarliga och kan lösas på ett par timmar". Så jag skickade foton på staketet, men även på den spruckna plankan och bucklan i garageporten.
Såg att du låg i zon 7, då förstår jag transportkostnaden bättre.
Jag är övertygad om att Beijer löser det de åsamkat er. Rimlig tid är ju högst subjektivt, beklagar ordvalet!
Hoppas det löser sig till det bästa nu iaf.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
B
M malle90 skrev:
Vi fick en leverans av trall från Beijer i Karlshamn 25/3. När föraren skulle backa ut körde han på vårt staket och fastnade. Sambon + en granne fick spendera 30 minuter för att få loss honom. Efteråt bad vi honom be Beijer kontakta oss. Det gjordes inte så vi tog själva kontakt med deras kundservice. De vidarebefordrade ärendet till Beijer i Karlshamn men vi har fortfarande inte hört något från dem.

Nu är det inget fancy staket vi pratar om, som ni ser på fotona, men det är fortfarande sönder och nu handlar det väl mer om principen att de ska ha 4500 kr för leverans och de har inte återkopplat till oss.

Hur skulle ni gå vidare i detta fall?
🔸Du gör tyvärr fel!
🔸Du ska INTE VÄNDA DIG TILL kundtjänst. De stackarna är inte till mycket hjälp. De vill helst bara bli av med ditt samtal. Personligen vänder jag mig ALDRIG till dem. De är tandlösa och bestämmer ingenting.
🔸Jag har lärt mig att den bästa effekten får man om man vänder sig högre upp i organisationen - gärna så högt upp du kan. Så nära högsta ledningen som möjligt. De som sitter där tycker att det är såååå jävla jobbigt när det inte fungerar längre ner i leden.

🔸Se bara på deras hemsidas text: (STARK GROUPS är en gemensam sammanslutning där Beijer är en del)

”Uppförandekoden är STARK GROUPS:s sätt att göra bra affärer på ett ansvarsfullt sätt. Den bygger på vår kultur och våra värderingar och hjälper oss att hantera situationer på ett lämpligt sätt. Tillsammans med våra värderingar och vårt sunda förnuft lägger vår uppförandekod grunden för hur vi ska agera.”

🔸Skriv ett mail till den högste du kan hitta samt en kopia till pressavdelningen. Båda dessa vet vad dåliga omdömen kan göra. Bifoga ovanstående ”uppförandekod” och ifrågasätt hur behandlandet av dig, rimmar med de floskler de omger sig med.
🔸Du kommer att få svar och kompensation snabbt!
🔸Lycka till!
 
  • Gilla
Staffan_V och 1 till
  • Laddar…
Janus82 Janus82 skrev:
Beijer är skyldiga enligt lag att återställa ditt staket så att du hålls skadelös. Det innebär sannolikt i det här fallet att de måsta dra ut en grävare för att lyfta bort plinten som gick sönder samt gjuta ny plint och montera nytt staket. Det är en dyr historia så var inte snäll mot dem. Det kan vara klokt att ringa någon byggfirma och förklara läget och be om en prisindikation. När de inte ska lämna en offert till dig utan bara ge en prisindikation för skadevärderingen så kan de göra det direkt på telefon. Min gissning är att det kostar typ 20 000 att få det ordnat eftersom du måste få dit en grävmaskin för att lyfta upp den skadade plinten och då springer priset iväg riktigt fort.

Kom även ihåg att allt material som är skadat i leveransen ska du begära omleverans av, och alltså inte prisavdrag. För om du i slutet av bygget saknar de brädorna som är trasiga så kommer du ju vara tvungen att få nya utkörda för ytterligare 4500. Då spelar det ingen roll att du fick tillbaka de 200 kronorna som själva brädorna kostade.
Varför skulle man behöva en grävmaskin? Plintar till villastaket brukar sällan vara stora så en bilmaskin och 3-4 säckar ny betong och några timmars arbete beroende på hur hård betongen är så är det fixat.
 
M malle90 skrev:
Vi fick en leverans av trall från Beijer i Karlshamn 25/3. När föraren skulle backa ut körde han på vårt staket och fastnade. Sambon + en granne fick spendera 30 minuter för att få loss honom. Efteråt bad vi honom be Beijer kontakta oss. Det gjordes inte så vi tog själva kontakt med deras kundservice. De vidarebefordrade ärendet till Beijer i Karlshamn men vi har fortfarande inte hört något från dem.

Nu är det inget fancy staket vi pratar om, som ni ser på fotona, men det är fortfarande sönder och nu handlar det väl mer om principen att de ska ha 4500 kr för leverans och de har inte återkopplat till oss.

Hur skulle ni gå vidare i detta fall?
Varför krångla till det? Detta är en trafikskada och skall hanteras på samma sätt om din bil blev påkörd.
Anmäl detta till ditt försäkringsbolag så kommer de att reglera skadan med motparten och se till att du får staketet lagat eller får ersättning.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
A Albano skrev:
Varför krångla till det? Detta är en trafikskada och skall hanteras på samma sätt om din bil blev påkörd.
Anmäl detta till ditt försäkringsbolag
Vad som är "att krångla till något" kan man ha olika åsikter om. I detta fall borde Beijer bara se till att den skada som uppstått på grund av deras avtal med TS åtgärdas.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Så många svar men...

Det är en skada till följd av trafik som trafikförsäkringen ersätter. Man ska enligt lag ha trafikförsäkring så det finns. Om trafikförsäkring saknas går trafikförsäkringsföreningen in men det är överkurs.

Trafikskador kan anmälas direkt till aktuellt försäkringsbolag. Reg nummer är då bra att ha.

Det hör inte ihop med faktura för frakt alls.

Får du en bra kontakt med någon i ansvarig ställning så går det säkert att hitta en smidig lösning om man föredrar det.

Lägg bara på minnet att skada till följd av trafik ersätts enligt skadeståndslagen. I detta fall spelar det inte så stor roll vad jag kan se.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Varför skulle man behöva en grävmaskin? Plintar till villastaket brukar sällan vara stora så en bilmaskin och 3-4 säckar ny betong och några timmars arbete beroende på hur hård betongen är så är det fixat.
Nu ska vi inte dra iväg den här tråden på ett sidospår men bara för att förtydliga hur jag tänker.
En normal plint är ca 1200 djup och 150-190 i diameter med ett par armeringsjärn i hela längden. Åtminstone så är det så som jag har gjort mina plintar till mitt staket eftersom det är så som jag har blivit upplärd.

För en grävmaskin är det superenkelt att dra upp en sådan plint med klorna, normalt sett tar det bara några sekunder. Sen är det bara att köra ner ett nytt rör i backen och börja gjuta, snabbt och smidigt.

Ska man istället ställa en stackare med en bilmaskin och försöka att bila bort plinten så kommer den inte komma särskilt djupt innan den inte når längre samtidigt som jorden börjar rasa in över plinten. Då måste man börja gräva bort mark runt plinten för att komma åt att bila allt hela vägen till botten. I slutändan så kommer man stå med ett hål som är en grovt sett meter åt alla håll från plinten och en meter djupt. Det är inget som man vill göra för hand för det tar både längre tid och blir dyrare än att dra in en grävmaskin direkt.
 
  • Gilla
coolmartini
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Nej. Är mjölken du köper rutten, klagar du hos affären inte transportören eller mejeriet.
Så om du skickar ett brev till mig och sen kör Postnord sönder ett staket så är det du som ska ersätta det och inte Postnord eller deras trafikförsäkring?
 
  • Gilla
1718
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vad som är "att krångla till något" kan man ha olika åsikter om. I detta fall borde Beijer bara se till att den skada som uppstått på grund av deras avtal med TS åtgärdas.
Det kanske inte är Beijers bil. Det är inte bilen som har förorsakat skadan utan den kanske inhyrda chauffören.
Kontakta försäkringsbolaget. Det är vid sådana här tillfällen det är bra att vara försäkrad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.