1 341 läst ·
8 svar
1k läst
8 svar
Pajade reglercentral på fjärrvärmen
Kopplade in fjärrvärmens reglercentral och cirkulationspump på ett batteri (70ah) med en inverter (300w) idag. Reglercentralen dog och behövde bytas ut. Vad gjorde jag för fel??
Troligtvis att invertern kanske ger en falsk sinusvåg, ( fyrkantsvåg ) och det klara inte en reglercentral med tyristorer, det ska vara en inverter med ren sinusvåg. Min cirkpump skrek som att lyfta en katt i svansen med fyrkantsvåg, blev ett byte till en riktig med sinus i.
Tack!J jonaserik skrev:
Vart köper man en inverter som nybörjare? Behöver beskriva liknande fall som ovan men kan inget själv och behöver hjälp att välja så det blir rätt.J jonaserik skrev:
Bara söka på Inverter 12/230 ren sinusväg. så får du många träffar. Läs specarna ordentligt, att det står ren sinus och däreffter kraften på den. Du behöver om det bara är en reglercentral ca 500 W 230, ska det vara en pump med så ta en för 1000 W.joooo japppp skrev:
EDIT Vad för RC , fabrikat och modell
Då tänkte jag mig denna. https://www.inverterbutiken.se/produkt/elektron-inverter-1000w/J jonaserik skrev:
AI menade att jag behövde en 150A säkring mellan batteri och inverter. Stämmer det?
Det är nog att ta i en del. AI i all ära. men lämnar nog en del att tänka med dess uppgifter.joooo japppp skrev:
Det med säkring, jag har ingen, korta ( 3 decimeter ) 16 mm2 mellan batteri och inverter och har inte mätt vad den drar vid drift av en pump. Pumpen min är på max 50 W och det är en bråkdel av vad som behövs. Så det är vid max uttag som AI säger behövs som säkring på 150 ampere. Lämpligt är att det kopplas så att både pump och reglering får sitt vid längre strömavbrott. Dom kan med fördel kopplas ihop med en sladd och stickpropp.
Normal användning så tas det ut via ett vägguttag och vid strömlöst flyttas stickproppen till inverten. Enklaste montaget och inga dyra automatiska omkopplare, det får inte till 100 % finnas en möjlighet att spänning kan gå ut på nätet, när inverter är med i spelet.
Men klart inte fel att säkra av mellan dom, men då bara till 63 ampere som bore räcka.
Ja det måste finnas en säkring som skyddar ledningen på primärsidan mot överström.joooo japppp skrev:
Om man tänkt belasta med max last på sekundärsidan ger det en belastningström på kanske 84 A på primärsidan vid 12V (rent omvandlat) och då måste ledningen vara nog kraftig för att kunna föra den strömmen.
Manualen bör kunna ge ett bättre mer exakt svar.
Kan du hjälpa en nybörjare? Vad ska jag ha?A avh67f skrev:Ja det måste finnas en säkring som skyddar ledningen på primärsidan mot överström.
Om man tänkt belasta med max last på sekundärsidan ger det en belastningström på kanske 84 A på primärsidan vid 12V (rent omvandlat) och då måste ledningen vara nog kraftig för att kunna föra den strömmen.
Manualen bör kunna ge ett bättre mer exakt svar.
Klicka här för att svara