Man ser på TS bild att nätadaptern är "inbyggd" i huvudenheten.
Såhär ser det ut innanför skalet
Bilder från följande inlägg,
https://www.byggahus.se/forum/threads/uponor-c-56-reglercentral.432647/
Såhär ser det ut innanför skalet
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilder från följande inlägg,
https://www.byggahus.se/forum/threads/uponor-c-56-reglercentral.432647/
Bara öppna delarna till höger och det går någon form av tampar eller kretskort till vänster. Finns säkert på trafon info om spänningen ut. Det är växelström in på kortet troligtvis. Trafon går att ersätta med annan.
Redigerat:
Styrdonen drivs med 24V växelström enligt:
https://www.uponor.com/getmedia/552...013_servicehandledning.pdf?sitename=SwedenBLD
Är det bara en trafo i burken så är det märkligt att den har gått sönder. Hur kör man sönder en trafo? Borde kräva rejäl överbelastning, jag har aldrig sett en förstörd trafo och aldrig läst eller hört talas om någon som har lyckats med det.
Det finns nog en hyfsad chans att det är något kontaktfel eller någon säkring som har gått sönder. Trasig trafo har väldig låg sannolikhet.
https://www.uponor.com/getmedia/552...013_servicehandledning.pdf?sitename=SwedenBLD
Är det bara en trafo i burken så är det märkligt att den har gått sönder. Hur kör man sönder en trafo? Borde kräva rejäl överbelastning, jag har aldrig sett en förstörd trafo och aldrig läst eller hört talas om någon som har lyckats med det.
Det finns nog en hyfsad chans att det är något kontaktfel eller någon säkring som har gått sönder. Trasig trafo har väldig låg sannolikhet.
Varför skulle inte en trafo kunna säga upp sig för en sådan reglercentral. Finns flertal på detta forum som råkat ut för det. Då har en extern trafo satts på utsidan eller i centralen, många centraler har trafon inlödd på kortet och bara löda loss och skarva på sekundären, så blev det liv i allt.T TommyC skrev:Styrdonen drivs med 24V växelström enligt:
[länk]
Ja, en järnkärnetransformator är typ outslitlig.T TommyC skrev:
Däremot en elektronisk transformator (switchad nätdel) går sönder i elektroniken, hur länge de håller beror bl.a. på vilken kvalité det är på komponenterna samt hur konstruktionen är.
En switchad nätdel kan även vara känslig för överspänning/åska.
En transformator är just en transformator. En transformator är inte en switchad nätdel men en transformator kan ingå i en switchad nätdel. Elektronisk transformator är ett hittepåord som inte har någon vedertagen betydelse. Att jag aldrig har lyckats köra sönder en transfomator betyder inte att det är omöjligt.
Troligen kan man köra den så varm genom överbelastning att isolerlacken på tråden i lindningarna delvis smälter ellelr så gör den inre resistansen att detta inte sker beroende på transformatorns specifikation.
Nu när ni skriver att det just i Uponors produkt händer att transformatorn går sönder så blir jag lite nyfiken. Finns det någon som har studerat hur och varför deras transformator går sönder. Allmänt usel kvalité är alltid en möjlighet både för ingående komponenter och för en mer komplex helhet.
Troligen kan man köra den så varm genom överbelastning att isolerlacken på tråden i lindningarna delvis smälter ellelr så gör den inre resistansen att detta inte sker beroende på transformatorns specifikation.
Nu när ni skriver att det just i Uponors produkt händer att transformatorn går sönder så blir jag lite nyfiken. Finns det någon som har studerat hur och varför deras transformator går sönder. Allmänt usel kvalité är alltid en möjlighet både för ingående komponenter och för en mer komplex helhet.
Kul med stort intresse och deltagande!
Som ni kanske märker, jag är inte elektriker. Men klåfingrig.
Jag skruvade isär mina defekta enheter och det är komponenter på kretskort som har brunnit.
Sitter en svart sköld över där de brunnit.
Jag kan ta några bilder och visa.
Återkommer
/Henrik
Som ni kanske märker, jag är inte elektriker. Men klåfingrig.
Jag skruvade isär mina defekta enheter och det är komponenter på kretskort som har brunnit.
Sitter en svart sköld över där de brunnit.
Jag kan ta några bilder och visa.
Återkommer
/Henrik
Enhet nr.2H Hinchcliff skrev:
Det är den med åtta ben i mitten som brunnit.
Så det är inte bara en transformator utan även en DC/DC-omvandlare. Möjligen distribuerar den både 24V AC och en eller flera DC-spänningar till styrlogiken. Troligen är transformatorn oskadad men den 8-pinnars kraftstyrkretsen och diverse kringkomponenter är rökta. Det kan gå att reparera men tveksamt om det är lönt om man inte är väldigt sugen på det
Ok, de är nog rökte båda två.
Finns det ngn vettig ersättningslösning?
Typ extern standard enhet som ersättare.
Låter dock komplext med en omvandlare DC/DC.
Får nog kontakta Uppnor och ersättare typ Uponor Smatrix Wave Pulse.
Blir nya rumstermostater oxå och ev. styrdon har jag förstått. Låter dyrt😬
Med den kvaliteten som Uppnor C-56 uppvisat skulle man vilja välja en annan produkt.
Har ngn förslag på annat mer drifttåligt system?
Finns det ngn vettig ersättningslösning?
Typ extern standard enhet som ersättare.
Låter dock komplext med en omvandlare DC/DC.
Får nog kontakta Uppnor och ersättare typ Uponor Smatrix Wave Pulse.
Blir nya rumstermostater oxå och ev. styrdon har jag förstått. Låter dyrt😬
Med den kvaliteten som Uppnor C-56 uppvisat skulle man vilja välja en annan produkt.
Har ngn förslag på annat mer drifttåligt system?