Hej, har någon koll på vilken gänga eller om det finns reservelar till en
påfyllningsventil till vattenpump?
Närbild på en skadad röd plastskruv med gängor, misstänkt tillhörande en AL-KO HW-3000-serie vattenpump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är en AL-KO HW-3000 -serie rostfri sak. Grejerna har förmodligen frusit lite lätt av en massa olika anledningar och det har blivit gängpaj på det lilla plast(!)skruvlocket.
Närbild av en rostfri vattenpump med en röd plastskruv, delvis täckt av vatten och med buntband runt en del av pumpen.
Skapa konto

Jag körde en nödlösning med två feta buntband som trycker emot. Det är inte mina egna grejer utan försöker hjälpa en vän i nöd.

Det är ofta en vanlig rörgänga på dylika hål. Mät diameter och stigning på den mest oskadda delen av plastskruven så kan säkert någon här hjälpa dig med tänkbara gängor.

Jag har många gånger bytt pluggarna på olika pumpar mot kulventiler för att förenkla fyllning innan start eller tömning efteråt och det har alltid varit rörgänga. Jag har dock aldrig skruvat en ALKO pump.

Är det rörgänga så finns det blindlock att köpa som tätar med o-ring, precis som original pluggen.

• Gilla
sallad
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
Det är ofta en vanlig rörgänga på dylika hål. Mät diameter och stigning på den mest oskadda delen av plastskruven så kan säkert någon här hjälpa dig med tänkbara gängor.

Jag har många gånger bytt pluggarna på olika pumpar mot kulventiler för att förenkla fyllning innan start eller tömning efteråt och det har alltid varit rörgänga. Jag har dock aldrig skruvat en ALKO pump.

Är det rörgänga så finns det blindlock att köpa som tätar med o-ring, precis som original pluggen.
Tack, det var ungefär så det snurrade i mitt huvud. Det fanns inte mycket material till hands för att lösa det t ex med en skruv eller liknande.
Jag var egentligen ute för att fixa med elanslutningen eftersom jordfelsbrytaren löste ut i tid och otid.
Lite oväntat att det var närapå översvämning i pumphuset och jag var inte beredd på att ha med rörmokargrejer.
Jag sanerade bort alla elkopplingar och värmeelement för att undvika elolyckor.
Målet var att få igång vattnet akut vilket lyckades men det behöver troligen byggas nytt pumphus med mera.

Bläddrade lite i manualen och upptäckte att denna pumpen inte är godkänd för dricksvatten. Hur illa är det egentligen och vad är ett smart alternativ om man ska göra om det i framtiden?
Det är minst 50 meter mellan brunn och hus men inte många meters höjdskillnad.

S sallad skrev:
Bläddrade lite i manualen och upptäckte att denna pumpen inte är godkänd för dricksvatten. Hur illa är det egentligen och vad är ett smart alternativ om man ska göra om det i framtiden?
Det är minst 50 meter mellan brunn och hus men inte många meters höjdskillnad.
Domestic water är väl dricksvatten?

• Deklaration av överensstämmelse för inhemskt vattensystem med serienummer och ljudnivåangivelser, tillverkad av AL-KO Geräte GmbH.
    Skapa konto
D Dilato skrev:
Domestic water är väl dricksvatten?
Lite luddigt det där.. men enligt en manual som jag hittade på nätet:

Manualtext om missbruk av husvattensystem, listar olämpligt innehåll som sandvatten, saltvatten, avloppsvatten, frätande vätskor och vätskor över 35°C.
Skapa konto

Textmarkerad manualtext om att husvattensystemet inte får användas för att transportera vatten till mat eller dryck.
Skapa konto

Hittade en mer korrekt version..
Manual om korrekt användning av pump, listar adekvata användningsområden och varningar mot felanvändning, inklusive vätskor som inte får pumpas.
Skapa konto

S sallad skrev:
Hittade en mer korrekt version..
[bild]
Där har du rätt, den är endast avsedd för "bruksvatten" trädgård, disk,tvätt,dusch, toalett men inte dricksvatten.

• Bilden visar en del av en produktlista från AL-KO, med punkter om funktioner, inklusive att produkten inte är godkänd för dricksvatten.
    Skapa konto
D Dilato skrev:
Där har du rätt, den är endast avsedd för "bruksvatten" trädgård, disk,tvätt,dusch, toalett men inte dricksvatten.
Så verkar det vara. Då förstår man varför en "riktig" pump kostar mer. Känns inte kul att förklara läget för ägaren.

Vad är "vattenförsörjning inomhus" om inte dricksvatten? Verkar väldigt motsägelsefullt i de olika manualerna.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
S sallad skrev:
Så verkar det vara. Då förstår man varför en "riktig" pump kostar mer. Känns inte kul att förklara läget för ägaren.
Det är ju inte automatiskt så att vattnet på något vis blir farligt bara för att pumpen inte är avsedd för dricksvatten...den är ju avsedd för rent vatten och vad är skillnaden?

Jag skulle inte brytt mig av den anledningen utan bara bytt pump när den till slut fallerar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.