Hej, har någon koll på vilken gänga eller om det finns reservelar till en
påfyllningsventil till vattenpump?
Det är en AL-KO HW-3000 -serie rostfri sak. Grejerna har förmodligen frusit lite lätt av en massa olika anledningar och det har blivit gängpaj på det lilla plast(!)skruvlocket.
Jag körde en nödlösning med två feta buntband som trycker emot. Det är inte mina egna grejer utan försöker hjälpa en vän i nöd.
påfyllningsventil till vattenpump?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är en AL-KO HW-3000 -serie rostfri sak. Grejerna har förmodligen frusit lite lätt av en massa olika anledningar och det har blivit gängpaj på det lilla plast(!)skruvlocket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag körde en nödlösning med två feta buntband som trycker emot. Det är inte mina egna grejer utan försöker hjälpa en vän i nöd.
Det är ofta en vanlig rörgänga på dylika hål. Mät diameter och stigning på den mest oskadda delen av plastskruven så kan säkert någon här hjälpa dig med tänkbara gängor.
Jag har många gånger bytt pluggarna på olika pumpar mot kulventiler för att förenkla fyllning innan start eller tömning efteråt och det har alltid varit rörgänga. Jag har dock aldrig skruvat en ALKO pump.
Är det rörgänga så finns det blindlock att köpa som tätar med o-ring, precis som original pluggen.
Jag har många gånger bytt pluggarna på olika pumpar mot kulventiler för att förenkla fyllning innan start eller tömning efteråt och det har alltid varit rörgänga. Jag har dock aldrig skruvat en ALKO pump.
Är det rörgänga så finns det blindlock att köpa som tätar med o-ring, precis som original pluggen.
Tack, det var ungefär så det snurrade i mitt huvud. Det fanns inte mycket material till hands för att lösa det t ex med en skruv eller liknande.PNO skrev:
Det är ofta en vanlig rörgänga på dylika hål. Mät diameter och stigning på den mest oskadda delen av plastskruven så kan säkert någon här hjälpa dig med tänkbara gängor.
Jag var egentligen ute för att fixa med elanslutningen eftersom jordfelsbrytaren löste ut i tid och otid.
Lite oväntat att det var närapå översvämning i pumphuset och jag var inte beredd på att ha med rörmokargrejer.
Jag sanerade bort alla elkopplingar och värmeelement för att undvika elolyckor.
Målet var att få igång vattnet akut vilket lyckades men det behöver troligen byggas nytt pumphus med mera.
Bläddrade lite i manualen och upptäckte att denna pumpen inte är godkänd för dricksvatten. Hur illa är det egentligen och vad är ett smart alternativ om man ska göra om det i framtiden?
Det är minst 50 meter mellan brunn och hus men inte många meters höjdskillnad.
Det är minst 50 meter mellan brunn och hus men inte många meters höjdskillnad.
Domestic water är väl dricksvatten?S sallad skrev:
Det är ju inte automatiskt så att vattnet på något vis blir farligt bara för att pumpen inte är avsedd för dricksvatten...den är ju avsedd för rent vatten och vad är skillnaden?S sallad skrev:
Jag skulle inte brytt mig av den anledningen utan bara bytt pump när den till slut fallerar.
Var och en får göra som de vill men det verkar inte så enkelt som man tror. Själv försöker jag få bort så mycket elände ur dricksvattnet hemma som jag kan. Försiktighetsprincipen.
Här en liten grej:
https://www.villaagarna.se/radgivni...gD9fE1Wn5GmTbYZrNA_aem_CoONlzeec4IeCSih3J3T1w
Här en liten grej:
https://www.villaagarna.se/radgivni...gD9fE1Wn5GmTbYZrNA_aem_CoONlzeec4IeCSih3J3T1w
Klicka här för att svara