Krilleman
A Anders Mäkitalo skrev:
Hej, trycket på vår värmepump har fallit till 0 och det står att man ska fylla på vatten med påfyllningsventilen. Jag hittar dock ingen sådan. Är det någon som har en aning om var den finns?

Hälsningar Anders
Hej och välkommen till forumet på Byggahus @Anders Mäkitalo 👍

Enligt monteringsanvisningen så tolkar jag det som att det är en extern enhet. Alltså inte något som sitter inbyggt.

https://www.rskdatabasen.se/infodocs/MONT/MONT_765_6240831.pdf
Sidan 14 säger:

Checklista för installation av värmepumpsmodul, inkluderar steg för montering, anslutning och kontroll av olika komponenter som säkerhetsgrupp och filter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Säkerhetsgruppen som medföljer leveransen ser ut som denna:
Säkerhetsgruppsdelar för värmesystem med anslutningar, manometer, säkerhetsventil, automatisk avluftningsventil och temperaturgivare, enligt monteringsanvisning.
Skapa konto

Edit:
Hittade detta i klartext:
Sidan 17...
Instruktioner för anslutning av värmepumpsmodul till värmesystem och tappvatten, med fokus på säkerhets- och påfyllningsventiler.

Redigerat:
Krilleman
A Anders Mäkitalo skrev:
Hej, trycket på vår värmepump har fallit till 0 och det står att man ska fylla på vatten med påfyllningsventilen. Jag hittar dock ingen sådan
Du bör leta efter en liknande ventil mellan rören till radiatorerna och tappvattnet i närheten av inomhusdelen:

Ventil med blå lock, används för röranslutningar nära radiatorer och tappvatten.
Skapa konto

Ventil med mässingskropp och svart handtag, används för att koppla rör till radiatorer eller tappvatten i inomhusmiljöer.
Skapa konto

Mässingskoppling för rör med T-form och svart vred; används för anslutning till radiatorer och tappvatten.
Skapa konto

A Anders Mäkitalo skrev:
Hej, trycket på vår värmepump har fallit till 0 och det står att man ska fylla på vatten med påfyllningsventilen. Jag hittar dock ingen sådan. Är det någon som har en aning om var den finns?

Hälsningar Anders
Jag lägger till några bilder. Kan någon av de vred som syns där vara påfyllnadsventilen?

• Vred för VVS-installationer med kopparrör, potentiell påfyllnadsventil sökes.
    Skapa konto
  • Kopparrör och rörkopplingar med ett rött vred i ett tekniskt utrymme, potentiellt en del av ett VVS-system.
    Skapa konto
  • Svart cylinder med kopparrör och ventiler. Visar röranslutningar och ventiler.
    Skapa konto
Krilleman Krilleman skrev:
Du bör leta efter en liknande ventil mellan rören till radiatorerna och tappvattnet i närheten av inomhusdelen:

[bild]
[bild]
[bild]
Jag hittar flera vred som ser ut som den mittersta men inget som ser ut som den översta eller understa. Finns det någon mer information jag kan titta efter?

Lägg upp fler bilder. Gärna lite längre ifrån så man får en översiktsbild.

Krilleman
A Anders Mäkitalo skrev:
Jag hittar flera vred som ser ut som den mittersta men inget som ser ut som den översta eller understa. Finns det någon mer information jag kan titta efter?
Jag sätter en Norrlands Guld på att detta är påfyllningsventilen, trots man inte ser hela ventilen i bilden...

Lägg upp fler bilder för att forumet ska kunna hjälpa dig med säkerhet!

Kopparrör och ventiler, eventuellt en del av ett VVS-system, med en röd pil som pekar mot en påfyllningsventil.
Skapa konto

En etikett med texten "När älgen blir blå är ölen kall" och en bild av en blå älg.
Skapa konto

• Gilla
Anders Mäkitalo
  • Laddar…
Krilleman
A Anders Mäkitalo skrev:
Jag verkar bli skyldig dig en öl...

Anslutningen verkar inte vara på rätt system enligt denna bilden:

Röret för påfyllning (med påfyllningsventil) bör gå från anslutning 4 till 9 (alternativt 10).

Diagram över anslutningar på en värmepumpsmodul, med fokus på röret mellan anslutning 4 och 9/10 för påfyllning.
Skapa konto

Jag sätter en Norrlands Guld på att detta är påfyllningsventilen, trots man inte ser hela ventilen i bilden...

[bild]

[bild]
Här är flera bilder

• Rörsystem med kopparrör och temperaturventil i en byggnadsinstallation.
    Skapa konto
  • VVS-installation med kopparrör och ventiler under ett tak.
    Skapa konto
  • Värmepump i ett hus, med kopparrör och isolering.
    Skapa konto
  • Värmepump i källare med kopparrörsinstallationer och isolering.
    Skapa konto
  • Kopparrör med ventiler och isolering i en rörinstallation under ett tak.
    Skapa konto

Bästa svaret

På första fotot rakt in ett ventilvred. Öppna lite försiktigt den och håll koll på manometern, inget full fräs då utan som pyspunka, fyll till ca 1 bar, det är sommar nu.

• Gilla
Anders Mäkitalo
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
På första fotot rakt in ett ventilvred. Öppna lite försiktigt den och håll koll på manometern, inget full fräs då utan som pyspunka, fyll till ca 1 bar, det är sommar nu.
Stort tack!

[bild]

[bild]
Du hade rätt. Stort tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.