253 811 läst ·
3 373 svar
254k läst
3,4k svar
På lördag börjar utfasningen av Ringhals 2
Vilket land är det?N Noseone skrev:
Sverige exporterar rätt mkt året om.
Det som avgör om man lägger elintensiv industri här är snarare snittpriser än toppriset. Så vad elpriset kan stiga till någon enstaka timme är tämligen ointressant.N Noseone skrev:Precis, iom att vi tvingas starta reservkraftverk de kalla vinterdagarna, eftersom då sol och vind konkurrerat ut baskraften, så kommer elpriset rusa.
Blir elpriset högt så stänger industrin ner. Nya investeringar i energitung industri läggs utomlands och Sverige tappar konkurrenskraft och tillväxt.
Tillväxten/capita och arbetslösheten är ju redan bland EUs sämsta och vi behöver definitivt inte binda mer ris till vår rygg.
Det är en stor sak man inte tar hänsyn till och det är om eller ifall de tunga industrierna i Sverige ska bli rena från fossil energi. Även en eventuell elektrifiering av fordonsflottan är ej heller medräknad. Man behöver inte vara särskilt smart för att inse vad följderna kommer bli med nuvarande energipolitik. Klimateffekten kommer utebli om det skall ersättas med fulel.
Uppenbarligen tror de styrande inte på klimatpåverkan av koldioxid.Silver78 skrev:
Det är en stor sak man inte tar hänsyn till och det är om eller ifall de tunga industrierna i Sverige ska bli rena från fossil energi. Även en eventuell elektrifiering av fordonsflottan är ej heller medräknad. Man behöver inte vara särskilt smart för att inse vad följderna kommer bli med nuvarande energipolitik. Klimateffekten kommer utebli om det skall ersättas med fulel.
SSAB har även presenterat metoder för att kraftigt reducera kol i processen men har samtidigt informerat om att sådan process med väte som tillförs är mycket energikrävande.
Resultatet kommer väl bli att malmen exporteras till andra länder som kör med kolkraft och förädlar stålet där.
Visst bör vi skrota gamla kärnkraftverk med bäst vore om nya moderna och effektivare byggdes där de gamla fanns. Då slipper vi alla som ständigt är emot allt om vi skulle placera de nya på helt andra platser. Motvalls kä....:ar höll jag på att skriva men då hade jag faen för det. Så vi skriver motvalls gubbjävlar istället. Alla motvalls är lika jävliga oavsett kön. Hen också.
Det håller jag med om. Men det byggs ju samtidigt ännu mer elproduktion, och själv tror jag mkt på vågkraft, 20 ggr mer energi i vågorna än i vinden och de är mer konstanta på köpet.Silver78 skrev:
Så vitt jag vet subventioneras inte vindkraft längre utan bär sina egna kostnader sedan många år tillbaka. Du får gärna visa siffror på det du påstår för jag hittar inga.J Jehu skrev:
För det första, varför måste man återställa marken? Om det nuvarande verket är slut så borde väl det vettigaste vara att återanvända fundamentet till ett nytt?J Jehu skrev:
För det andra. Att ens nämna återställningskostnaden som ett argument mot vindkraft när man argumenterar för kärnkraft är ju ironiskt. Just restprodukterna av kärnkraften är ju ett av de största problemen
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
I avtalen med kärnkraftsföretagen så ingår återställning av marken till ”ursprungligt” skick.
Det har avsatts pengar till rivningen av kärnkraftsverken och återställningen av marken, i kärnavfallsfonden,
http://www.karnavfallsfonden.se/
Det har avsatts pengar till rivningen av kärnkraftsverken och återställningen av marken, i kärnavfallsfonden,
http://www.karnavfallsfonden.se/
Har du missat posten ”elcertifikat” på din elräkning? De har dessutom mycket förmånliga anslutningsvillkor till elnätet.R RoAd skrev:Så vitt jag vet subventioneras inte vindkraft längre utan bär sina egna kostnader sedan många år tillbaka. Du får gärna visa siffror på det du påstår för jag hittar inga.
För det första, varför måste man återställa marken? Om det nuvarande verket är slut så borde väl det vettigaste vara att återanvända fundamentet till ett nytt?
För det andra. Att ens nämna återställningskostnaden som ett argument mot vindkraft när man argumenterar för kärnkraft är ju ironiskt. Just restprodukterna av kärnkraften är ju ett av de största problemen![]()
Det gnälls en del på skattesubventionerade serverparker som förbrukar massor av el.
Tänk vilket fantastiskt bidrag vi gör för en renare värld.
Om de placerats i Kina hade 80% av elströmmen kommit från kolkraft.
Om de placerats i USA hade 70% av elströmmen kommit från kol, olja och gas.
EN fantastisk välgärning och jag lovar att alla som är livrädda för koldioxidspöket också kan må bra.
Mer elförbrukning i Sverige och världen mår bättre.
Mer elintensiva företag ska vara här i Sverige.
Fantastiskt nya året 2020 ska bli.
Nu fattas bara lite beslut att bygg nya kärnkraftverk, hörde jag 5 nya? Fler bud.
Tänk vilket fantastiskt bidrag vi gör för en renare värld.
Om de placerats i Kina hade 80% av elströmmen kommit från kolkraft.
Om de placerats i USA hade 70% av elströmmen kommit från kol, olja och gas.
EN fantastisk välgärning och jag lovar att alla som är livrädda för koldioxidspöket också kan må bra.
Mer elförbrukning i Sverige och världen mår bättre.
Mer elintensiva företag ska vara här i Sverige.
Fantastiskt nya året 2020 ska bli.
Nu fattas bara lite beslut att bygg nya kärnkraftverk, hörde jag 5 nya? Fler bud.
När jag tvingades med till ett köpcenter för att byta några klädesplagg så roade jag mig med att studera belysningen i affärerna.
I den H&M (tror jag) som vi var i räknade jag till ca 300 större spottar, infällda såväl som på skenor. De var samtliga av halogentyp, inte LED.
Om man räknar med att varje sådan "jättespot" drar 100W så ligger denna enda butik och belastar nätet dagtid med 30000W, 30kW. Dessutom måste merparten kylas bort sommartid vilket kanske kan utgöra ytterligare 10 kW på årsbasis.
Om vi räknar att butikerna är öppna 9,43 timmar i snitt, varje dag utom långhelger, 363 dagar (Bara stängt Juldagen o Nyårsdagen) , så drar denna typbutik då omkring 137.000 kWh per år.
Vi var på Allum i Partille som är ett köpcenter byggt 2006, dvs nu 14 år.
Jag gissar att det är ungefär medelålders för köpcentrum i Sverige och alltså representativt gällande teknik mm.
Allum, med en yta på 50 000 kvadratmeter, inhyser cirka 100 butiker och har cirka 1700 P-platser.
H&M är ju lite större än genomsnittsbutiken i Allum, men säg att det iaf går 40 sådana butiker så får de alla 1250 m2 yta.
Om man då slår ihop hela elförbrukningen för dessa butikers belysning och kyla så blir det hisnande 40x 137000 kwH = 5,5 milj kwh, dvs 0,055 TWh.
Här https://www.fastighetsvarlden.se/notiser/18-ganger-mer-kopcentrumyta-an-i-vasteuropa/
står att " I en rapport från Jones Lang LaSalle framgår att Sverige har 450 kvm köpcentrumyta per tusen invånare, att jämföra med 250 kvm i snitt för Västeuropa. Det finns nu alltså 1,8 gånger mer köpcentrumyta per person i Sverige."
Om vi är 10 miljoner i Sverige så betyder det 4,5 milj m2 butiksyta.
Om butiken jag var i är på 1250 m2 så drar den 40kW/ 1250m2 = 0,032 kW/m2
Om hälften av all butiksyta är uppgraderad till LED (tror det är mindre men..) så drar den konventionella belysningen totalt 2.25 milj m2 x 0.032 = 72 MW
Om de uppgraderar till LED så kan vi sänka förbrukningen med säg 60% till iaf 29 MW, samtidigt som butikerna sparar en rejäl slant på elräkningen.
Dvs 43 MW i besparing.
43 MW motsvarar uppvärmning av 21500 villor med bvp en väldigt kall dag.
43MW under 9.43 timmar i snitt ett helt år blir 147192 MWh, dvs 0,147 TWh
Just nu exporterar vi 4585 MW vindkraft, dvs 63 ggr mer än vad alla Sveriges köpcentrums halogenspottar drar dagtid.
Intressanta perspektiv. Är det egentligen elbrist i landet?
.
I den H&M (tror jag) som vi var i räknade jag till ca 300 större spottar, infällda såväl som på skenor. De var samtliga av halogentyp, inte LED.
Om man räknar med att varje sådan "jättespot" drar 100W så ligger denna enda butik och belastar nätet dagtid med 30000W, 30kW. Dessutom måste merparten kylas bort sommartid vilket kanske kan utgöra ytterligare 10 kW på årsbasis.
Om vi räknar att butikerna är öppna 9,43 timmar i snitt, varje dag utom långhelger, 363 dagar (Bara stängt Juldagen o Nyårsdagen) , så drar denna typbutik då omkring 137.000 kWh per år.
Vi var på Allum i Partille som är ett köpcenter byggt 2006, dvs nu 14 år.
Jag gissar att det är ungefär medelålders för köpcentrum i Sverige och alltså representativt gällande teknik mm.
Allum, med en yta på 50 000 kvadratmeter, inhyser cirka 100 butiker och har cirka 1700 P-platser.
H&M är ju lite större än genomsnittsbutiken i Allum, men säg att det iaf går 40 sådana butiker så får de alla 1250 m2 yta.
Om man då slår ihop hela elförbrukningen för dessa butikers belysning och kyla så blir det hisnande 40x 137000 kwH = 5,5 milj kwh, dvs 0,055 TWh.
Här https://www.fastighetsvarlden.se/notiser/18-ganger-mer-kopcentrumyta-an-i-vasteuropa/
står att " I en rapport från Jones Lang LaSalle framgår att Sverige har 450 kvm köpcentrumyta per tusen invånare, att jämföra med 250 kvm i snitt för Västeuropa. Det finns nu alltså 1,8 gånger mer köpcentrumyta per person i Sverige."
Om vi är 10 miljoner i Sverige så betyder det 4,5 milj m2 butiksyta.
Om butiken jag var i är på 1250 m2 så drar den 40kW/ 1250m2 = 0,032 kW/m2
Om hälften av all butiksyta är uppgraderad till LED (tror det är mindre men..) så drar den konventionella belysningen totalt 2.25 milj m2 x 0.032 = 72 MW
Om de uppgraderar till LED så kan vi sänka förbrukningen med säg 60% till iaf 29 MW, samtidigt som butikerna sparar en rejäl slant på elräkningen.
Dvs 43 MW i besparing.
43 MW motsvarar uppvärmning av 21500 villor med bvp en väldigt kall dag.
43MW under 9.43 timmar i snitt ett helt år blir 147192 MWh, dvs 0,147 TWh
Just nu exporterar vi 4585 MW vindkraft, dvs 63 ggr mer än vad alla Sveriges köpcentrums halogenspottar drar dagtid.
Intressanta perspektiv. Är det egentligen elbrist i landet?
.
Nejdå och certifikaten har nämnts tidigare i tråden. Det påverkar kwh-priset med 3,5öre om jag minns rätt. Du menar att om man tar bort dem så är inte längre vindkraften lönsam?D Daniel 109 skrev:
Angående anslutningsvilkor så kan jag erkänna att jag är långt ifrån insatt. Har du någon källa där jag kan fortbilda mig?
Kärnkraften är idag betydligt dyrare än alternativen och det ser inte ut som om den skulle bli billigare i framtiden. Jag har för mig att Finlands nya kärnkraftverk kommer att producera el till en kostnad på över 1kr kwh.optimum skrev:
Vattenfall har ju kommit fram till att det inte går ihop sig ekonomiskt så vilka menar du ska besluta om 5 nya?
Redigerat: