253 811 läst ·
3 373 svar
254k läst
3,4k svar
På lördag börjar utfasningen av Ringhals 2
Och om någon undrar över detta, så finns här ett diagram över hur USA och Sovjet skapade och avvecklade kärnstridspetsarMikael_L skrev:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_states_with_nuclear_weapons
Och ibland undrar jag om Sovjet lyckades hålla kontrollen på allt vapenplutonium under sovjetunionens fall, eller om det finns material på drift någonstans ...
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 260 inlägg
Nåt vi inte pratar om så mycket är ifall det går att reglera på konsumtionssidan istället för produktionssidan. Kan man köra ett smältverk på sparlåga, eller någon annan energiintensiv industri?
För att stänga av städer eller förbjuda billaddning eller direktverkande elvärme tror jag inte alls på, det vore en ovärdig framtid, men att vissa industrier stänger/drar ner 10 % av årets dagar känns mer hanterbart.
För att stänga av städer eller förbjuda billaddning eller direktverkande elvärme tror jag inte alls på, det vore en ovärdig framtid, men att vissa industrier stänger/drar ner 10 % av årets dagar känns mer hanterbart.
Jag rättade bara ditt inlägg som sa att det inte gick att tillverka kärnvapen av bränsle från reaktorer, inget annat. Jag skrev inte att det går med alla reaktorer så det finns ingen anledning att rätta mig.mattiasp skrev:
Men nu diskuterar vi inte bränsle från reaktorer som är avsedda för att transmutera vapenplutonium, utan det utbrända bränslet från våra lättvattenreaktorer.
Man blir inte expert på kärnbränsle genom att titta på Chernobyl på TV, utan genom att arbeta med frågorna under lång tid och träffa forskare från hela världen.
Efter olyckan i Daiichi, Fukushima, styrdes en stor del av forskningen inom framtidens kärnbränsle för lättvattenreaktorer in mot att ta fram bränsle som skulle kunna motstå en liknande situation som i Fukushima. Det finns en sammanställning av forskningsläget i den här OECD-rapporten, som togs fram av en expertgrupp sammansatt från de flesta av OECD:s medlemsländer:
[länk]
Jag var med i expertgruppen, var redaktör för avsnittet om högdensitetsbränslen och skrev ett av kapitlen. Jag har ännu inte sett Chernobyl på TV, men har nog rätt bra koll på hur bränslen fungerar ändå. Jag gissar inte.
Du kanske helt enkelt skulle varit tydligare i ditt inlägg?
Det sker redan ... faktiskt ..Nötegårdsgubben skrev:
Nåt vi inte pratar om så mycket är ifall det går att reglera på konsumtionssidan istället för produktionssidan. Kan man köra ett smältverk på sparlåga, eller någon annan energiintensiv industri?
Jag känner en som tills nyligen jobbade som lite halvhög chef på Holmen.
Han var förbannad på svensk energipolitik, de hade pappersbruk som ibland fick stå still i hela skift för att det var billigare att bara betala personalen lön utan att de gjorde något jobb än att starta maskinerna och betala för ett skyhögt spotpris, dvs producera med förlust.
Det var i alla fall så han sa ...
Bristen på el och tillgång kommer göra att företagen flyttar bort från Sverige eller att de blir olönsamma så de konkurreras ut.
Exempel
Elbrist gör att Pågen kan flytta från Malmö
https://www.skd.se/2019/06/04/elbrist-gor-att-pagens-kan-flytta-utomlands/
Kör man reglering av elförbrukning kommer företag rör på sig.
Dessutom kommer det inte vara aktuellt att starta ny elintensiva företag i Sverige.
Detta land har varit ett fantastiskt land med billig ren energi.
Exempel
Elbrist gör att Pågen kan flytta från Malmö
https://www.skd.se/2019/06/04/elbrist-gor-att-pagens-kan-flytta-utomlands/
Kör man reglering av elförbrukning kommer företag rör på sig.
Dessutom kommer det inte vara aktuellt att starta ny elintensiva företag i Sverige.
Detta land har varit ett fantastiskt land med billig ren energi.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 260 inlägg
Jo, jag vet också anekdotiskt att det sker. Tänker mer på en storskalighet i modellen och att man på förhand kontrakterar vissa större industrier att sälja av sina långa kontrakt på spotmarknaden när förbrukningen går över X eller priset över Y.Mikael_L skrev:
Men det kanske inte behöver planeras, är det en prisfråga löser ju normalt marknaden det. Sen om vi kan ha tung industri i Sverige om politikerna gör sitt yttersta för att sänka elkonsumtionen, det är förstås en nog så viktig fråga.
Det där stämmer inte. När solsolceller producerar ström så råder det sällan (aldrig) någon brist på el.optimum skrev:
Överföringsproblemen har uppkommit i takt med att befolkningen (och således elförbrukningen) ökat mycket i södra Sverige.N Noseone skrev:
Ledningarna räcker helt enkelt inte till längre. Eller ja, dom räcker ju till just nu. Men i vissa områden där det är "fullt" så nekas ytterligare effektuttag.
Och att bygga ut elnät tar idag väldigt lång tid. Räkna med minst 6 år.
Om jag summerar och uppfattat dig rätt så innebär det stopp för invandring i minst 6 år?L Låset skrev:Överföringsproblemen har uppkommit i takt med att befolkningen (och således elförbrukningen) ökat mycket i södra Sverige.
Ledningarna räcker helt enkelt inte till längre. Eller ja, dom räcker ju till just nu. Men i vissa områden där det är "fullt" så nekas ytterligare effektuttag.
Och att bygga ut elnät tar idag väldigt lång tid. Räkna med minst 6 år.
Det tycker jag låter osannolikt.optimum skrev:
Jag tror det innebär att tex Pågen får nej till en utbyggnad i Skåne.
Northvolt bygger sin fabrik i Skellefteå istället för i Västerås, där dom ville bygga först, men fick nej pga för klena ledningar.
Vissa områden KANSKE får nekad byggnation av bostäder, men jag har inte sett mycket av det (ännu).