Trots det sorgliga i att vi låtit elnätet förfalla till det här är det ändå skönt att bristerna märks. Så länge problemet är känt (och erkänt) lär det väl gå att lösa, vare sig det blir med extra höga elpriser just i Stockholm eller något annat.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Mindre än ett dygn kvar nu innan reaktorn stängs ner för gott :(

Just nu levererar vindkraften nästan 7 GW och i natt blir elen nästan gratis så reaktorn kan ju se lite överflödig ut. Men vänta bara tills det är vindstilla och minst 20 minusgrader i hela landet.

• Gilla
Hundt och 2 till
  • Laddar…
R
Magnus E K Magnus E K skrev:
Men vänta bara tills det är vindstilla och minst 20 minusgrader i hela landet.
Och när förutspår du att det inträffar?

• Gilla
Ulf Peter och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Vi t.o.m exporterar till Norge nu, det är inte ofta ... :)

Mikael_L
R RoAd skrev:
Och när förutspår du att det blir det?
Om det händer så lär det ju hända i januari eller februari, ingen annan månad kan det ske.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
R
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om det händer så lär det ju hända i januari eller februari, ingen annan månad kan det ske.
Jag kan ju självklart räkna ut vilka månader det teoretiskt skulle vara mest sannolikt (även om det är helt osannolikt), men Magnus verkade ju veta ATT det kommer att hända så låt honom svara :)

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
J
R RoAd skrev:
Och när förutspår du att det inträffar?
Köldknäppar inträffar i varierande grad de flesta vintrar. https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7101291
Det blir spännande (eller kanske spänningslöst) när vi förr eller senare får en köldknäpp över hela Nordeuropa som varar mer än några dagar. Och de inträffar vid högtryck, och vindstilla.
Skulle storstäder drabbas av avbrott blir det omtänk.

Den andra aspekten är elpriset. Går det upp till dansk/tysk nivå lär en del fattigt folk få det svårt att värma bostäderna.

Vind och sol är inte för Sverige. Många har börjat inse det.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
R
Ser inget i din länk som ens är i närheten av minus 20 grader i hela landet. Än mindre vindstilla.

Kol o olja ska de va!!

Magnus E K
Okej, jag överdrev lite. -20 blir det väl aldrig nere i Skåne mfl ställen i södra änden. Men det behöver inte bli så extremt för att det ska bli problem med effektbalansen.

Kol och olja, nja, gillar inte det nåt vidare. Men lite rysk gas skulle nog komma till användning.

Mikael_L
Såhär ser det ut just nu, enligt sidan https://www.svk.se/kontrollrummet

Stapeldiagram och pajdiagram som visar Sveriges energiproduktion med specifik MW-fördelning på kärnkraft, vindkraft och vattenkraft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När R2 stänger kommer vi väl få en ca 3-4% sänkning av kärnkraftsproduktionen, R2 har bromsat in sin effekt inför avstängningen nu, och ligger just nu på 330MW av den maximala effekten på ca 880 MW.
Sen nästa år när R1 stänger så kommer det ytterligare 10% sänkning av tillgänglig effekt från kärnkraften.

Men oavsett, så nu blåser det över stora delar av landet, vindkraften ger mycket, nästan lika mycket som kärnkraften. Det betyder att vattenkraften kan reglera ner och spara vatten i magasinen för effektbehov senare i vinter/vår.

Men det finns två inneboende problem:
1. Våra 400kV-linjer från norr till söder har inte kapacitet att föra över den effekt som behövs för att ersätta ett R2 + R1. Så fulla vattenmagasin eller inte, det blir ändå effektbrist i södra sverige om det blir kallt och vindstilla.
2. Nu har det regnat väldigt mycket i landet, magasinen är kanske redan fulla, eller nästan, vilket betyder att de måste "släppa", dvs öppna utskoven och släppa bort vatten utan att få elektrisk energi av det.

• Gilla
Hundt och 5 till
  • Laddar…
Magnus E K
Punkt 2 gäller inte just nu, inte i de stora dammarna i alla fall. Men kan ju inträffa något annat år.

När jag kollade nyss för hela Norden + Baltikum var det 30,9 % vindkraft och 30,8 % vattenkraft; tveksamt om det hänt förut att vindkraften varit etta. Även i Norge har det obegripligt nog byggts en hel del vindkraft.

• Gilla
Boilerplate4U och 1 till
  • Laddar…
R
Magnus E K Magnus E K skrev:
Okej, jag överdrev lite. -20 blir det väl aldrig nere i Skåne mfl ställen i södra änden. Men det behöver inte bli så extremt för att det ska bli problem med effektbalansen.

Kol och olja, nja, gillar inte det nåt vidare. Men lite rysk gas skulle nog komma till användning.
Nej, du "överdrev inte lite", du mer eller mindre ljög. Eller om jag ska vara snällare "hittade på".

Att du lägger till "lite rysk gas skulle nog komma till användning" får mig att misstänka var du fått din information ifrån.

Mikael_L
Det jag mest sörjer är att varenda MWh som vi inte kan exportera till Tyskland kommer bli ersatt av 1 MWh kolkraft.

• Gilla
Staffans2000 och 9 till
  • Laddar…
Magnus E K
R RoAd skrev:
Nej, du "överdrev inte lite", du mer eller mindre ljög. Eller om jag ska vara snällare "hittade på".

Att du lägger till "lite rysk gas skulle nog komma till användning" får mig att misstänka var du fått din information ifrån.
Japp, sitter här med Владимир i örat på andra mobilen just nu!

• Haha
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.