Ok, så nu är cirkeln sluten. Nätet skall styra min el och förutse mina behov. Tror inte det...

K karlmb skrev:
Det är billigt att gräva ned gas till alla villor?
Nej, vem har sagt det? Bara att vi kommer att skaffa allternativ och att det inte skulle förvåna mig om gasen gör en come-back om vi får en elsituation som i Tyskland. Här i Göteborg så finns ju delar av nätet redan (även om man lagt ner stora delar). Annars så finns ju annat att elda, exv. pellets, flis, havre, eller vad det vara må.

Att en omställning av direktverkande el till värmepumpar skulle skapa så mycket utrymme att det räcker till för en elektrifiering av våra transporter samtidigt som vi skall bakbinda oss när det gäller produktionsmedlen, det håller jag för helt osannolikt.

Men motbevisa mig gärna. Med siffror...

• Gilla
Åkeson1 och 2 till
  • Laddar…
optimum
K karlmb skrev:
Hur ska någon kunna garantera det utan att ha indata ifrån hur din brinetemperatur ser ut på vårarna, hur mkt du kört på eltillskott etc?
Du påstår att det aldrig går att räkna hem att borra ett håll till och köra totalt 180 m tex?
Du tror också att din nuvarande VP ekonomiskt sett håller i evighet, eller i vart fall att den bara kan ersättas med en lika underdimensionerad som du har idag?
Givetvis kan du vänta til din gamla VP rasar och då lämpligen ordna en korrekt installation, finns väl ingen större anledning att skrota något i förtid om du tycker du har råd med elräkningarna.
Varför skulle en installation vara korrekt om man inte behöver använda tillskottsel?
Bara för att minska elberoendet?
Och det anser du är min skyldighet.
I området där jag bor är väl max 5% av husen med bergvärme eller luftvärmepump.
Resterande värmer husen antingen via direktverkande el eller vattenburen värme som körs enbart på el.

Det är väl de i första hand som ska göra något åt el-beroendet.
Eller hur tänker du här?

Erik_Hansson skrev:
Bara en lösning för att suga ur så mycket pengar som möjligt från kunderna på ett förtäckt sätt.
Effekt och timtaxa ser jag som ett sätt att föra över ekonomiska risker och kostnader på kunderna.
För de flesta kommer det att bli dyrare, annars blir det ju inte ett incitament för att spara pengar...

Lite annan formulering bara... och hur mycket kan man spara då?

I en något slarvigt utförd beräkning kom jag fram till att om jag skulle tvätta på natten vid lägsta timtaxa (nordpol för nån vecka sedan) jämfört med efter jobbet, så skulle jag på ett år inte spara ihop till en finöl på krogen, men det skulle räcka till ett par daimglasstrutar per år.

Jag får fråga min fru om hon vill stå upp lite tidigare och hänga upp tvätten på morron innan jobbet om jag bjuder på bjuder på 2 glassar nästa sommar...?
Annars blir ju alternativet en kombi tvätt/tork-maskin för att minska vårt effektbehov, men det leder till ökad energikonsumtion...

• Gilla
Lullejulle
  • Laddar…
Magnus E K
Det finns ingen anledning att tvätta (eller baka etc.) på natten, räcker bra att bara undvika de höga pristopparna (som inte inträffar varje dag ens på vintern).

Timpris på själva elen är ju så som elen handlas på elbörsen så alla andra typer av elavtal innebär antingen någon form av försäkring eller att kostnaden slås ut kollektivt på en större grupp.

Däremot är det intressant om elnätsbolagen börjar med tidsbaserade taxor för elöverföringsavgiften, och om även elskatten görs mer flexibel än en fast summa per kWh (t ex till en viss procent av spotpriset, kanske med ett golv och tak).

optimum optimum skrev:
Varför skulle en installation vara korrekt om man inte behöver använda tillskottsel?
Bara för att minska elberoendet?
Och det anser du är min skyldighet.
I området där jag bor är väl max 5% av husen med bergvärme eller luftvärmepump.
Resterande värmer husen antingen via direktverkande el eller vattenburen värme som körs enbart på el.

Det är väl de i första hand som ska göra något åt el-beroendet.
Eller hur tänker du här?
Visst , i första hand ska ju ren direktverkande el bort. Den är å andra sidan direkt förutsägbar eftersom den följer klimatet.

Underdimensionerade värmepumpar däremot förvandlas från lamm till vargar vid en godtycklig yttertemperatur och är på det viset svårare att hantera i nätet.

P
Magnus E K Magnus E K skrev:
Det finns ingen anledning att tvätta (eller baka etc.) på natten, räcker bra att bara undvika de höga pristopparna (som inte inträffar varje dag ens på vintern).
Nästan varje dag. Bättre att pusha för att storförbrukare, tex vvb, kan styras mot spotpriserna.

• Skärmavbild av elprisdiagram för idag och imorgon med tidsbaserade prisvariationstoppar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Givetvis ska samhället skapa styrmedel så du belastar mer jämnt.
Men om man från politiskt håll bara vill lösa allt med bruteforce "baskraft" så kommer ju inget att hända.
Om du har någorlunda tungt hus eller en acktank så kan man mkt väl ställa av en BVP en timme också om det skulle vara lönsamt. Defintivt gäller ju detta även varmvattenberedare o liknande.
Konsulttid?
Det jag nämnt nu går ju att göra så snart nätbolaget kopplar upp sig mot några kontaktorer i ditt hem.
Om du har för klen BVP eller för litet borrhål så kan samhället stötta dig och betala en del av kostnaden så du har råd.
Dessa åtgärder är vanliga i utlandet så det kan knappast vara raketkunskap att införa i Sverige.
Att räkna nationalekonomiskt är inte så lätt och uppenbart som det kan verka ("Bara att ta gånger 800 000 hushåll...)

Redan om vi begränsar diskussionen till de hushåll som värmer med bergvärme måste man fundera. Att argumentera för att alla skall ha 100% täckning via borrhålet årets tyngsta timme säger att en väldigt stor överkapacitet skall köpas in till landet, byggas och underhållas. Studera ett varaktighetsdigram för någon fastighet (t.ex. bild 12 i denna rapport från LRF) för att inse hur "spetsigt" förbrukninsmönstret verkligen är.

Att bygga "Elspets", dvs vattenburen elvärme för topplast kan vara billigare för landet, även baserat på att kraftstationer (olje/kol/gas-eldade?) behöver hållas i beredskap för ett fåtal driftveckor per år. Elvärme är väldigt billigt att bygga, största kostnaden ligger i elnätet där man numera försöker leka svälta räv med det som våra föräldrars generation byggde och förutsatte att vi skulle fortsätta förvalta.

Den typen av reservkraft bör producera från något "lager" - en oljereservoar eller en kolhög. Att bränna gas flyttar bara behovet av att transportera stora mängder enstaka dagar till gasröret.

Topplaststationer, typ den avställda anläggningen i Stenungsund, eller den delvis avställda i Karlshamn kan vara placerade "nära förbrukningen" - läs; i Sydsverige, och håller då nere behovet av att bygga elnät som också klarar riktigt elaka "worst case". (Tror förresten att Marviken också är avställd).

Dessa stationer ger också den toppkraft som en köldknäpp ger i bostäder/lokaler med direktel, och i dito med luft/luft-värmepumpar. Att ersätta samtliga sådana anläggningar med bergvärme skulle jag vilja se någon räkna på, och få det lönsamt i någon aspekt. (Att ersätta direktel med luft/luft-värmepump låter sig göras rimligt enkelt till en del, med åtföljande försämring i boendemiljö för de drabbade som bor i hus byggda enligt "påbud" en lång följd av år, men luft/luft duger väl inte den heller när utetemperaturen går under -20 och COP = 1,0, direktel stöttar...)

Så, eftersom det inte inte är rimligt att bygga om det beståndet har vi effekttoppar att täcka upp för. Då är det inte självklart fel att bygga bergvärmepumpar med elspets - den elökningen tar vi på marginalen i övrig spets-elgenerering

Och det är bara att inse vad som skrivits tidigare; ett elsystem som fokuserar på vindsnurror och solceller i första hand, med alternativ som fyller i luckor, genererar mer CO2 än det stabila elsystem Sverige tidigare haft med kärnkraft + vattenkraft i balans. Därmed behöver vi inte skämmas för att elda varken olja eller el någon månad eller 2 en kall vinter - vi gör ju det för att vi har förstört våra landskap med vindsnurrorna så synden måste väl vara förlåten ;-) ("Så tar vi tagelskjortan på...")

• Gilla
Magnus E K och 3 till
  • Laddar…
optimum
K karlmb skrev:
Visst , i första hand ska ju ren direktverkande el bort. Den är å andra sidan direkt förutsägbar eftersom den följer klimatet.

Underdimensionerade värmepumpar däremot förvandlas från lamm till vargar vid en godtycklig yttertemperatur och är på det viset svårare att hantera i nätet.
Vår villas behov av tillskott märks inte i ett nät där majoriteten av andra anslutna villor går på 100% el till uppvärmning.
Men el är renare än fjärrvärme som släpper ut koldioxid och rester som inte renats. (för de som nu tror på koldioxidspöket)

Problemet uppstår när bilar ska laddas i ett nät som inte är anpassat för mera uttag under nattetid.

Håller inte med dig om att i första hand ska villor som värms med el bort. Först ska de som värms med fossila ämnen bort därefter de som värmer sina hus med sopor. De borde värmts med flis från skogsavfall mm.
Sverige importerar sopor från andra länder som används för uppvärmning av hus. Fullkomligt idiotiskt.
Sedan alla dåligt renade pannor som eldar ved och pellets. Oavsett var de eldar så släpps skiten ut i luften.
Bort med alla braskaminer i villaområden. Fullständigt utan rökgasrening får de spy ut sin skit.

Men problemen är lätt att lösa. Bygg ut elnätet och bygg fler kärnkraftverk. De producerar el även nattetid och när solen inte lyser och när det inte blåser.

Uppvärmning med el är den renaste formen av energi.

• Gilla
Åkeson1 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
optimum optimum skrev:
Sverige importerar sopor från andra länder som används för uppvärmning av hus. Fullkomligt idiotiskt.
Varför är det idiotiskt?
Jag kan t.o.m se det som något bra. Men du kanske sitter på någon information som jag inte vet om.

optimum optimum skrev:
Vår villas behov av tillskott märks inte i ett nät där majoriteten av andra anslutna villor går på 100% el till uppvärmning.
Lite som vanligt med dig, du ser bara till dig själv i diskussionen om alla slags samhällsproblem.
Sen dissar jag inte ditt inlägg i övrigt speciellt mycket (det finns en hel del jag håller med om), men perspektivet i sådana här frågor och diskussioner är inte DU,.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
S Soltorp40 skrev:
Att räkna nationalekonomiskt är inte så lätt och uppenbart som det kan verka ("Bara att ta gånger 800 000 hushåll...)

Redan om vi begränsar diskussionen till de hushåll som värmer med bergvärme måste man fundera. Att argumentera för att alla skall ha 100% täckning via borrhålet årets tyngsta timme säger att en väldigt stor överkapacitet skall köpas in till landet, byggas och underhållas. Studera ett varaktighetsdigram för någon fastighet (t.ex. bild 12 i denna rapport från LRF) för att inse hur "spetsigt" förbrukninsmönstret verkligen är.

Att bygga "Elspets", dvs vattenburen elvärme för topplast kan vara billigare för landet, även baserat på att kraftstationer (olje/kol/gas-eldade?) behöver hållas i beredskap för ett fåtal driftveckor per år. Elvärme är väldigt billigt att bygga, största kostnaden ligger i elnätet där man numera försöker leka svälta räv med det som våra föräldrars generation byggde och förutsatte att vi skulle fortsätta förvalta.

Den typen av reservkraft bör producera från något "lager" - en oljereservoar eller en kolhög. Att bränna gas flyttar bara behovet av att transportera stora mängder enstaka dagar till gasröret.

Topplaststationer, typ den avställda anläggningen i Stenungsund, eller den delvis avställda i Karlshamn kan vara placerade "nära förbrukningen" - läs; i Sydsverige, och håller då nere behovet av att bygga elnät som också klarar riktigt elaka "worst case". (Tror förresten att Marviken också är avställd).

Dessa stationer ger också den toppkraft som en köldknäpp ger i bostäder/lokaler med direktel, och i dito med luft/luft-värmepumpar. Att ersätta samtliga sådana anläggningar med bergvärme skulle jag vilja se någon räkna på, och få det lönsamt i någon aspekt. (Att ersätta direktel med luft/luft-värmepump låter sig göras rimligt enkelt till en del, med åtföljande försämring i boendemiljö för de drabbade som bor i hus byggda enligt "påbud" en lång följd av år, men luft/luft duger väl inte den heller när utetemperaturen går under -20 och COP = 1,0, direktel stöttar...)

Så, eftersom det inte inte är rimligt att bygga om det beståndet har vi effekttoppar att täcka upp för. Då är det inte självklart fel att bygga bergvärmepumpar med elspets - den elökningen tar vi på marginalen i övrig spets-elgenerering

Och det är bara att inse vad som skrivits tidigare; ett elsystem som fokuserar på vindsnurror och solceller i första hand, med alternativ som fyller i luckor, genererar mer CO2 än det stabila elsystem Sverige tidigare haft med kärnkraft + vattenkraft i balans. Därmed behöver vi inte skämmas för att elda varken olja eller el någon månad eller 2 en kall vinter - vi gör ju det för att vi har förstört våra landskap med vindsnurrorna så synden måste väl vara förlåten ;-) ("Så tar vi tagelskjortan på...")
Menar du att Stenungsund o Karlshamn ska hålla pannan kokande dygnet runt för att kunna dra igång vid peakarna kl 7 och 16? Eller tror du att deras beredskap är gratis på något sätt?
Det finns två fördelar med att dimensionera mot 100% effekttäckning vid vp.
1. totalförbrukningen sjunker vintertid
2. Det blir inga extra peakar under en viss temperatur så snart kylan slår till.
Att sitta och säga att det blir för dyrt när det är precis så här man dimensionerar idag när man sätter BVP är ju inte hederligt.
Och att säga att ett investeringsstöd för att dimensionera upp en gammal BVP till 100% med extra borrhål är orealistiskt, samtidigt som staten kan ge bidrag för solceller 50% eller mer i många länder, är ju helt enkelt fel.
Att ordna bra BVP ger mycket mer pang för pengarna än några solceller, som ni ju dessutom dissar pga de just peakar när ingen behöver el.

Att elda med olja eller gas några dagar är inte något problem som jag ser heller, förutom att man likt Stenungsund måste hålla panna och skorsten i skick år efter år. Det kostar en hel del idag.
Jämför det med en 100% effekttäckning -BVP som byts från en mindre eller direktverkande el. I det senare fallet återbetald på under 10 år.
Är detta något ens att diskutera?

optimum optimum skrev:
Håller inte med dig om att i första hand ska villor som värms med el bort. Först ska de som värms med fossila ämnen bort därefter de som värmer sina hus med sopor. De borde värmts med flis från skogsavfall mm.
Det kan väl inte vara många såna kvar?

optimum optimum skrev:
Du får väl ändå se dig som en del i ett kollektiv i Sverige? Det vi diskuterar är ju inte bara din villa enskilt...

optimum optimum skrev:
Uppvärmning med el är den renaste formen av energi.
Japp, men varför slösa med den när man kan plocka 3/4 delar ifrån berget/solen helt gratis, bara man har 1/4 el tillgängligt?

Det är toppar som man inte klarar av ned ordinarie försörjning några få dagar per år och då några få timmar per år. Reservkraftverk en kör dessa dagar och sparar då på vattenkraft istället under dessa få timmar.

• Gilla
Åkeson1
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det är toppar som man inte klarar av ned ordinarie försörjning några få dagar per år och då några få timmar per år. Reservkraftverk en kör dessa dagar och sparar då på vattenkraft istället under dessa få timmar.
Det vet jag väl. Men det blir dyra timmar. Vad gör personalen när det står stilla tex?

Hur mycket personal handlar det om? Kan delar av den hyras in? Är det personal som jobbar i raffinsderier bredvid som hanterar detta också?

Det är nog inga problem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.