tommib tommib skrev:
Nämn ett.

Ur ett större perspektiv så fungerar inga av dessa föreslagna, närmast utopiska, system för energibesparingar utan att det finns en fungerande internetuppkoppling. Det finns så många sätt för dem att haverera. Så länge de inte sköter något kritiskt spelar det inte så stor roll men om man bygger sitt lands elsystem och dess stabilitet kring att sådana system fungerar felfritt har man gjort bort sig rejält.
Nu pratar vi kanske vidare om rundstyrning.och i det fallet kan man ju tänka sig bortkoppling av delar av effekten i händelse av att internet försvinner. Absolut inga större effekter på in eller utmatning.
Finns det fiber så är ju bortfall relativt ovanligt. Sedan kan man ha backup via mobilnätet.

Mikael_L
blackarrow blackarrow skrev:
Ska vi återgå till stängning av Ringhals och dess konsekvenser.
Stängningen får man väl säga är en kombination av att vissa reaktorer idag är väldigt gamla, slitna och behöver både rustas och moderniseras med lite nya säkerhetskrav.
Samt av att vi har politiker som faktiskt försöker följa folkviljan, så gott det går.

Däremot är det frågan ifall det inte borde bli en ny folkomröstning nu.
Jag kan tänka mig att mer än hälften av de som folkomröstade om kärnkraften då 1980 nu faktiskt är döda, och att minst 60% av de som är röstberättigade idag inte fick vara med och bestämma.

• Älska
Nyfniken
  • Laddar…
"Storskalig lagring av vätgas kommer att vara en viktig pusselbit för en fossilfri värdekedja för stålproduktion men också i ett framtida elsystem med ökande andel väderberoende förnybar kraft", skriver Energimyndighetens generaldirektör Robert Andrén i ett pressmeddelande.

Klippt från GP.se.

Mycket intressant om lösningen man verkligen tänker sig är "vätgasbatterier". Det måste bli väldigt stora tankar. Det krävs ju 200 gasflaskor för en enda villa i Göteborg...

pacman42 pacman42 skrev:
"Storskalig lagring av vätgas kommer att vara en viktig pusselbit för en fossilfri värdekedja för stålproduktion men också i ett framtida elsystem med ökande andel väderberoende förnybar kraft", skriver Energimyndighetens generaldirektör Robert Andrén i ett pressmeddelande.

Klippt från GP.se.

Mycket intressant om lösningen man verkligen tänker sig är "vätgasbatterier". Det måste bli väldigt stora tankar. Det krävs ju 200 gasflaskor för en enda villa i Göteborg...
Vi har ju stora bergrum i Göteborg. ..

Måste bara lägga till att effektiviteten från vätgas till el ligger på ca 60%. Hela vägen runt pratar man om ca 35%. Dvs man kan nyttja 1/3 av den energi man skickar in som el i systemet om man lagrar i form av vätgas...

Vätgas låter som en dyrbar omväg.

Folkomröstningar - problemet är att folket ofta röstar 'fel'. Och då krävs det ryggradspolitiker som ändå vågar göra rätt :)
Således röstade 83% nej till högertrafik.
I denna era av sociala media och manipulerande populister är det inte tillrådligt att rådfråga folket i onödan.
Framför allt inte i komplexa frågor som hur vår framtida elförsörjning ska se ut. Det skulle bli julafton för alla demagoger och desinformatörer. Ryssen skulle glatt ta chansen att till en ringa kostnad få oss att självmant torpedera vår framtid.
Låt politiker fatta beslutet och stå för det. Ge dom kompetenta rådgivare som inte tillhör den ena eller den andra lobbygruppen.

• Gilla
pilen
  • Laddar…
Dagens politiker skulle jag inte ge någon makt om jag fick bestämma, de följer ju opinionen som en vindflöjel.

Här behöver vi istället företagsledare med en god teknisk bakgrund, men även de är till största delen borta numera.

Forskarna då? De drivs till stor del fram av bidrag som styr deras inriktning.

Hur skall vi kunna lösa detta?

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Japp, alla styrs av en dold agenda utom de som tycker som en själv.

• Gilla
  • Haha
karlmb och 3 till
  • Laddar…
Även de som tycker som jag styrs av agendor. Problemet är att den gamla tidens "bäst för alla"-konsensusen inte finns längre. Högertrafikomläggningen är ett bra exempel på detta.

Men när det gäller billig energi till alla så vågar man inte. När man börjar prata om att 65% i energiförluster skall vara en av hörnpelarna i energipolitiken då drar åtminstone jag slutsatsen att man inte vågar fatta de beslut som behövs.

Mikael_L Mikael_L skrev:
vi har politiker som faktiskt försöker följa folkviljan, så gott det går.
Tror du verkligen det? Jag tror att folkomröstningen är överspelad sedan länge. Kärnkraften är då istället som vilken bricka som helst i det politiska läggspel som läggs för att få politiska majoriteter. Några politiker är förstås emot kärnkraft, men jag skulle gissa att de är relativt få, även inom den nuvarande maktkoalitionen.

Så när verklighetens vindar blåser allt starkare och kärnkraftens fördelar blir mer uppenbara kommer dess politiska försvarare att få mer råg i ryggen. Ingen behöver ens byta åsikt för att ett politikskifte ska ske, det som krävs är bara att de som är för upplever att frågan blir viktigare.

Vi får se om och när det sker, men i viss mån har det redan hänt iom. borttagandet av effektskatten.

Mikael_L
Ja i viss mån är omröstningen överspelad, precis som du skriver. Men jag tror samtidigt att det ändå är en av de saker som fortfarande spökar.
Och bland de politiker som är (ideologiskt måste) emot kärnkraften så spökar detta naturligtvis värre.

Och en annan sak som omröstningen 1980 ledde till var ju "tankeförbudet" på kärnkraft och att all forskning avstannade och mycket teknikutveckling stoppade. Detta har ju också skadat vår möjlighet att idag ersätta våra gamla slitna kärnreaktorer.

Ja vi får väl se hur det går. Det är lite spännande det här. :)

• Gilla
blackarrow och 2 till
  • Laddar…
Genom kohandel lades Barsebäck ned 2005. Man kunde låtsas följa folkomröstningens utfall, men man tog samtidigt bort slutdatumet (som väl var 2010?). Centern gick nog med på det hela då de sett till att med pålagor göra det oattraktivt att bygga nya reaktorer.
Nu kan det komma en ny våg där löften om mer kärnkraft blir en valvinnande fråga. M och KD och L är på g. Att SD inte gått all in är förvånande. MP skulle också vara med om de vore ett riktigt miljöparti. Varför V och S skulle vara emot är oklart. Återstår bara C som kan stå för lite vad som helst nuförtiden-
Om elektriciteten blir mycket dyrare, eller det uppstår akuta lägen i elförsörjningen, skulle det bli en viktig politisk fråga.
Vi är ju nästan där nu.

• Gilla
Åkeson1 och 4 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Nu pratar vi kanske vidare om rundstyrning.och i det fallet kan man ju tänka sig bortkoppling av delar av effekten i händelse av att internet försvinner. Absolut inga större effekter på in eller utmatning.
Finns det fiber så är ju bortfall relativt ovanligt. Sedan kan man ha backup via mobilnätet.
Internet via fiber eller ADSL (ingen skillnad här) är beroende av elmatning på telestationen där utrustningen står, och i bostaden, där egen ändutrustning finns.

Mobilnätet har intill nu ingen reservkraft alls, men är under långsam och protesterande utveckling på väg att införa några timmars backup-batteri i basstationer.

Dessa stationer kommunicerar inte sällan över fibernätet, för övrigt.

Och i nästa generation mobiltelefoni, 5G, behövs basstationer med ca 100 m lucka - jag tvivlar på att batterierna kommer att dugga värst tätt här...

Din föreslagna "backup" är alltså en falsk säkerhet som inte ger någon backup alls.

När bytte Du senast batteri i Din egen hemma UPS? Beräknad livslängd 5 - 10 år beroende på fabrikat och typ.

pacman42 pacman42 skrev:
Måste bara lägga till att effektiviteten från vätgas till el ligger på ca 60%. Hela vägen runt pratar man om ca 35%. Dvs man kan nyttja 1/3 av den energi man skickar in som el i systemet om man lagrar i form av vätgas...
Jag har läst nånstans om att man kan komma upp i 70% verkningsgrad om man lagrar vindels-överskott som tryckluft för att sen ta ut energin som el igen.

Ett annat (bättre?) sätt att utnyttja tryckluften är att använda den i en gasturbin där den höjer verkningsgraden. Enligt en artikel skulle 2/3 delar av energin i gasturbinen gå åt i kompressorsteget. Det finns en gammal anläggning Tyskland som använder en saltgruva för tryckluftslagring.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Skematisk bild av energiflöde i ett system med kompressorer, värmelagring och generator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tar man vara på värmen som uppstår i kompressorsteget, lagra den och återför den så kan man få upp verkningsgraden.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.