253 811 läst ·
3 373 svar
254k läst
3,4k svar
På lördag börjar utfasningen av Ringhals 2
Precis denna debatt är det U-länderna för i FNs klimatöverenskommelse. De vill att i-länderna hjälper till att bekosta mellanskillnaden mellan fossilt och fossilfritt. De hävda precis så att de inte orsakade problemen och inte kunnat dra nytta av billig el än. För mig känns det rätt ok att de resonerar såA Alexn72 skrev:Om jag förstår
Det är väl inte en B lösning att ett uland hjälps på traven och man lär dem att använd främst el från källor som är förnybara.
En solcell producerar el utan inblandning av något annat och är då helt fristående från nätet.
Bara för att man tar det för givet här idag att elen finns överallt så kanske man inte behöver lära andra det med.
Och när vi pratar uländer så är det ganska troligt att det finns nån form av bistånd och liknande, Varför inte då använda medeln för att ge ren energi från början.
Eller ännu bättre, hjälp dem på traven att starta en solcellsfabrik så de kan fortsätta bygga upp sig själv.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
"Lära dem"... Vi behöver inte "lära" dem något, de är alldeles kapabla att fatta själva. Indien och Kina har fler ingenjörer och forskare än vi har människor, så det är inget fel på varken deras kunskaper eller förståelse av problemen. Med så många kan man inte räkna med att alla är idioter.A Alexn72 skrev:
Vad de inte har är pengar, och lyxproblem av typen "flygpanik", nej, "flygrädsla" hette det ju? Nej, "flygskam" var det ju...
Och fungerar då ungefär på samma premisser som på min båt. Dvs den klarar lite belysning och ett kylskåp på våra breddgrader.A Alexn72 skrev:
Hur i h-vete skall det funka i New Dehli, Mumbai, eller dylikt?
Även landsortsbor har som sagt redan gjort uppror mot dylika välmenande dumheter i Indien. Med el så ser de möjligheten till vattenrening, pumpning, industri osv. inte en LED-lampa mitt i mörka natten. De vill lyfta sin situation upp till nästa nivå, och för det krävs det effekt och energi, inte en lampa.
Solceller utan infrastruktur står sig i det sammanhanget helt slätt.
Nej, för det har de ju inte redan fattat... De sitter ju ensamma på landsbyggden med sin djungeltrumma, inte med mobiltelefon, kreditkort och internet. Jo, det gör de.A Alexn72 skrev:
För att de då hellre tackar nej. De är inte intresserade av att första ha blivit utsugna under kolonialism för att sedan få våra åsikter om hur de skall sköta sina liv nedkörda i halsen en gång till.A Alexn72 skrev:
Precis. För sååå lätt är det att göra solceller. Men OK. Låt oss tänka på det. Vad behöver vi då? Jo först, en sjuhelvetes massa el med hög leveranssäkerhet (om processerna i en sådan här tillverkningslina tillåts stanna så förstör de inte bara batchen, utan även linan, och då är det kört). Så vi kan inte realistiskt driva den med solel.A Alexn72 skrev:
Låt oss bygga ett kolkraftverk. (Det är inte så dumt som det låter; det är ju precis så som Kina tillverkar de solceller vi skriker oss hesa för här i det solfattiga norden. De använder dem ju inte själva i någon större utsträckning, utan tillverkar dem mha kol-kraft-el.)
Och så var vi tillbaka där vi började.
Frågan är om denna tråden inte tillhör de "otrevligare" jag sett i forumet. Inte bara mansplaining utan ensidig känslomässig gubbplaining också gärna förtäckt med lite "Vi". 
Skämt åsido har det inte i stort tuggats runt ungefär lika meningslöst som i klimattråden?
Skämt åsido har det inte i stort tuggats runt ungefär lika meningslöst som i klimattråden?
Problemet är ju att det inte är så lätt att ersätta fossila bränslen. Ingen verkar ta beredd att ta diskussionen om hur man skall lösa denna fråga. Tysklands väg är ju inte fri från koldioxid.
Så hur skall vi lösa frågan?
Ikea började sälja "billiga" solceller i Sverige idag. Jag får inte ihop den ekvationen heller. Särskilt inte om vi skall klara energiförsörjningen på vintern.
Vad är alternativen till kärnkraft egentligen? Skall vi minska elförbrukningen i världen? Den förväntas fördubblas de närmsta tio åren!
Jag är den förste att applådera realistiska förslag, jag ser dock inte att de finns just nu.
Ikea började sälja "billiga" solceller i Sverige idag. Jag får inte ihop den ekvationen heller. Särskilt inte om vi skall klara energiförsörjningen på vintern.
Vad är alternativen till kärnkraft egentligen? Skall vi minska elförbrukningen i världen? Den förväntas fördubblas de närmsta tio åren!
Jag är den förste att applådera realistiska förslag, jag ser dock inte att de finns just nu.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Ja vad f-n jag kan ju inte skriva jag när vi pratar om el och energi. Jag lär de blivande pakistanska och indiska ingenjörerna datavetenskapGK100 skrev:
En intressant observation av hur världen ändrats: När jag började Chalmers så hade man 220 platser på Elektroteknik. För några år sedan så övervägde man att lägga ner pga för få sökande. Men så fick man utomeuroper (främst Pakistan och Indien) och lyckades behålla programmet men nu bara en fjärdedel så stort... Ge det några år till så är det slut med vårt teknikövertag (Om det inte redan är det; När jag var på Ericsson så var hälften av de anställda i Sverige, idag är det en fjärdedel eller så...)
Nej, vi kommer nog ungefär lika mycket längre som världen gör. Hade det här varit enkelt så hade det redan varit fixat...
En stor del av de nyanställda på Ericsson i Sverige är inte ens från Sverige. De är från Indien, Kina m.fl. länder. En del stannar, men många flyttar tillbaka när de bildar familj. De som stannar gör det för att de är mer hemma i Sverige än där de kom från.
Svenska ungdomar designar spel och försöker hitta nästa Internet-hajp. Nu raljerar jag lite, men lite så är det.
Baskunsksper börjar det vara ont om. De som gått ut data/electro på Chalmers vet ju inte ens hur ett cacheminne fungerar (inte alla dock). Hur skall man då kunna jobba med realtidsnära programmering? De duktiga teknikerna börjar bli till åren och utvecklingen sker även på ett företag som Ericsson till stor del i Kina.
Svenska ungdomar designar spel och försöker hitta nästa Internet-hajp. Nu raljerar jag lite, men lite så är det.
Baskunsksper börjar det vara ont om. De som gått ut data/electro på Chalmers vet ju inte ens hur ett cacheminne fungerar (inte alla dock). Hur skall man då kunna jobba med realtidsnära programmering? De duktiga teknikerna börjar bli till åren och utvecklingen sker även på ett företag som Ericsson till stor del i Kina.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 285 inlägg
I Stockholm är programmerare numera det vanligaste yrket. Jag vet förvisso inte hur många av dem som är examinerade ingenjörer, men ändå. Att vissa av dem gör spel är nog inte ett större problem än att Frank Williams fastnade inom Formel 1 istället för att börja designa kylskåp.
Men visst finns det problem, Chalmers har väl exempelvis ett diagnostiskt prov där man kan se att de matematiska förkunskaperna hos svenska studenter löpande blir sämre.
Kan ABB eller någon annan hitta vägar fram att få bygga kärnkraftverk tror jag dock att det ska gå att skaka fram ingenjörer åt dem, men det vore förstås tacknämligt om alla världsförbättrare hellre blev ingenjörer än journalister eller kulturvetare.
Men visst finns det problem, Chalmers har väl exempelvis ett diagnostiskt prov där man kan se att de matematiska förkunskaperna hos svenska studenter löpande blir sämre.
Kan ABB eller någon annan hitta vägar fram att få bygga kärnkraftverk tror jag dock att det ska gå att skaka fram ingenjörer åt dem, men det vore förstås tacknämligt om alla världsförbättrare hellre blev ingenjörer än journalister eller kulturvetare.
OT: Vad förväntar ni er av svensk skola så som den ser ut idag? Jag får hålla stödundervisning i matematik med mina barn för att skolan inte når upp till en anständig nivå. Om barnen vill lära sig matematik så är det bäst de har en förälder som kan lära ut...
Men nu är vi långt utanför trådens ämne.
OnT: Vi har tyvärr inte så mycket kvar av vår en gång så stolta industritradition och detta gör att vi har svårt att vara ledande inom ny fossilfri energi. Det är inte en tillfällighet att exempelvis Northvolt efterlyser satsningar på utbildning inom sitt område. Kompetensen är väldigt liten i Sverige.
Den stora frågan för den här tråden är fortfarande:
- Hur skall framtidens fossilfria energi framställas om inte genom kärnkraft?
Behovet av reglerkraft får inte ignoreras när man svarar på frågan.
Ikeas solceller är i alla fall inte lösningen...
Men nu är vi långt utanför trådens ämne.
OnT: Vi har tyvärr inte så mycket kvar av vår en gång så stolta industritradition och detta gör att vi har svårt att vara ledande inom ny fossilfri energi. Det är inte en tillfällighet att exempelvis Northvolt efterlyser satsningar på utbildning inom sitt område. Kompetensen är väldigt liten i Sverige.
Den stora frågan för den här tråden är fortfarande:
- Hur skall framtidens fossilfria energi framställas om inte genom kärnkraft?
Behovet av reglerkraft får inte ignoreras när man svarar på frågan.
Ikeas solceller är i alla fall inte lösningen...
Jag håller med, tycker IKEAs solceller är kontraproduktivt. Ger höga co2 avtryck och obalans i elnätet och inte sjutton kommer de vara med och betala det.pacman42 skrev:
Problemet är ju att det inte är så lätt att ersätta fossila bränslen. Ingen verkar ta beredd att ta diskussionen om hur man skall lösa denna fråga. Tysklands väg är ju inte fri från koldioxid.
Vurmar starkt för miljön men det måste ske genom genuin kunskap och inte skenbar kunskap.
Jag kallar mig själv en ”rationell miljövän” dvs jag är övertygad om ökad elkonsumtion. Även övertygad av fortsatt konsumtion men med mer eftertanke i varje led. Vänder mig starkt ifrån ett samhälle som är bakåtsträvande och vill lösa klimatkrisen med att minska konsumtion. Det ultimata sättet att minska sitt eget klimatavtryck med det tankesättet är att sluta äta, andas, finnas.
Nej, vi i mänsklighet har använt oss av innovation och tillväxt att lösa problem i miljontals år. Det är att vara rationell i sitt miljötänk.
Tror kanske att det är fler än jag som tänker i liknande banor. Finns många företag och personer som tänker liknande tex Tesla och Elon Musk, hade gärna köpt om jag hade haft degen, eller något mer lokalt typ kärnfull energi som tänker lite som jag men där jag iallafall har möjligheten att bidra.
Oj.. inte var vi bittra här inte...lars_stefan_axelsson skrev:
"Lära dem"... Vi behöver inte "lära" dem något, de är alldeles kapabla att fatta själva. Indien och Kina har fler ingenjörer och forskare än vi har människor, så det är inget fel på varken deras kunskaper eller förståelse av problemen. Med så många kan man inte räkna med att alla är idioter.
Vad de inte har är pengar, och lyxproblem av typen "flygpanik", nej, "flygrädsla" hette det ju? Nej, "flygskam" var det ju...
Och fungerar då ungefär på samma premisser som på min båt. Dvs den klarar lite belysning och ett kylskåp på våra breddgrader.
Hur i h-vete skall det funka i New Dehli, Mumbai, eller dylikt?
Även landsortsbor har som sagt redan gjort uppror mot dylika välmenande dumheter i Indien. Med el så ser de möjligheten till vattenrening, pumpning, industri osv. inte en LED-lampa mitt i mörka natten. De vill lyfta sin situation upp till nästa nivå, och för det krävs det effekt och energi, inte en lampa.
Solceller utan infrastruktur står sig i det sammanhanget helt slätt.
Nej, för det har de ju inte redan fattat... De sitter ju ensamma på landsbyggden med sin djungeltrumma, inte med mobiltelefon, kreditkort och internet. Jo, det gör de.
För att de då hellre tackar nej. De är inte intresserade av att första ha blivit utsugna under kolonialism för att sedan få våra åsikter om hur de skall sköta sina liv nedkörda i halsen en gång till.
Precis. För sååå lätt är det att göra solceller. Men OK. Låt oss tänka på det. Vad behöver vi då? Jo först, en sjuhelvetes massa el med hög leveranssäkerhet (om processerna i en sådan här tillverkningslina tillåts stanna så förstör de inte bara batchen, utan även linan, och då är det kört). Så vi kan inte realistiskt driva den med solel.
Låt oss bygga ett kolkraftverk. (Det är inte så dumt som det låter; det är ju precis så som Kina tillverkar de solceller vi skriker oss hesa för här i det solfattiga norden. De använder dem ju inte själva i någon större utsträckning, utan tillverkar dem mha kol-kraft-el.)
Och så var vi tillbaka där vi började.
Tyvärr ger det inget att diskutera vidare.
Att du är helt ute och cyklar i argumentet med solceller är ju en sak..
Du får ringa till tesla och berätta att bara för att de har producerat 13twh och bilarna har förbrukat 5twh vid laddning så är det ju ingen väg att gå.
Att de är på väg mot att klara sig helt på el från solen är ju bara önsketänkande.. eller ja mer verklighet i länder där solen skiner .
Att jag producerar mer el hemma än vad jag gör av med både i hemmet och till elbilen som går 7 mil från maj-sep. är ju inget som skulle fungera i verkligheten.
Bara så du vet så är det inte svart eller vitt.. vissa behöver faktiskt ljus i sin hydda och andra behöver el till vinkelslipen...
Som vanligt när vi pratar om solceller och vind så verkar det väldigt svårt att förstå att man måste ha reglerkraft för att hantera variationerna i dessa, samt att man måste ha en annan baskraft för att täcka upp för bristen på solenergi på vintern. Vem levererar reglerkraften när vattenkraften som står för 98% av reglerkraften redan utnyttjas till 97% (lite marginaler måste man ju ha också). Norge levererar också reglerkraft åt oss. Likväl som Tysklands och Danmarks kolkraft. Vem levererar baskraften på vintern? Vattenkraften är redan fullt utnyttjad.
Det enda "miljövänliga" som finns just nu är biobränslen, men dessa räcker inte långt. Sen då?
Jag skulle väldigt gärna bli av med kärnkraften, men inte till vilket pris som helst. Och priset för att bli av med den är alldeles för högt så som det ser ut just nu. Vi har inga alternativ som fungerar.
Har man kolkraft/gaskraft idag så är det väldigt lätt att ta bort ganska stora delar av denna med sol och vind, men vi har ju inte den som en grundpelarna i vår energiproduktion. Visserligen blir verkningsgraden för de fossila bränslena lägre när de agerar reglerkraft (kol i större utsträckning än gas), men vinsterna är ju större än förlusterna så man får ju ändå en reell vinst.
När någon berättar vart alternativ reglerkraft och baskraft skall komma ifrån, då är jag beredd att ändra mig om kärnkraften (som jag i grunden är emot). Och en sak till, att kraftigt minska energiförbrukningen är inget alternativ, det skulle rucka på grundvalarna i det demokratiska systemet till så stor grad att det inte är ett reellt alternativ! Partier som vill bygga kärnkraft och/eller bränna fossila bränslen skulle ta makten (i bästa fall).
Det enda "miljövänliga" som finns just nu är biobränslen, men dessa räcker inte långt. Sen då?
Jag skulle väldigt gärna bli av med kärnkraften, men inte till vilket pris som helst. Och priset för att bli av med den är alldeles för högt så som det ser ut just nu. Vi har inga alternativ som fungerar.
Har man kolkraft/gaskraft idag så är det väldigt lätt att ta bort ganska stora delar av denna med sol och vind, men vi har ju inte den som en grundpelarna i vår energiproduktion. Visserligen blir verkningsgraden för de fossila bränslena lägre när de agerar reglerkraft (kol i större utsträckning än gas), men vinsterna är ju större än förlusterna så man får ju ändå en reell vinst.
När någon berättar vart alternativ reglerkraft och baskraft skall komma ifrån, då är jag beredd att ändra mig om kärnkraften (som jag i grunden är emot). Och en sak till, att kraftigt minska energiförbrukningen är inget alternativ, det skulle rucka på grundvalarna i det demokratiska systemet till så stor grad att det inte är ett reellt alternativ! Partier som vill bygga kärnkraft och/eller bränna fossila bränslen skulle ta makten (i bästa fall).
Med ett gammalt dåligt system så måste man ha reglerkraft i mängder, i ett nytt system som "vi" kan lära andra länder så behövs det inte.
Så länge som nätet kan öka och minska sin förbrukning så har du en reglerkraft redan, sen får man kompletera.
ett vindkraftverk kan reglera sig själv och solceller likaså.
De kan inte kompensera för kraft som inte finns.
Så länge som nätet kan öka och minska sin förbrukning så har du en reglerkraft redan, sen får man kompletera.
ett vindkraftverk kan reglera sig själv och solceller likaså.
De kan inte kompensera för kraft som inte finns.
På sikt tror jag att solkraft (i någon form, det är inte bara solceller) samt geotermisk energi kommer vara bli vinnarna på lång sikt. Utbyggd vattenkraft kvarstår i oöverskådlig framtid, men kanske så småningom avvecklas lite, någonstans.
Kärnkraft tycker jag är svårt att sia om. Jag hoppas att vägen framåt blir en viss utbyggnad nu i närtid, men då vill jag se breeders, och utfasning av befintliga verk, så att vi börjar ta hand om avfallet och göra om till energi istället, inte trycka skiten till framtida generationer.
När allt redan upptaget klyvbart material är slut så anser jag att det helst inte ska brytas nytt, utan hoppas att de andra energikällorna jag nämnt har tagit över.
(Jag upprepar mig, det mesta av detta har jag redan nämnt, i någon tråd)
Reglerkraft är ett visst problem. Jag tror att smart grids kommer att komma, och regleringen i framtiden kommer inte bara ske på produktionssidan, utan även på förbrukarsidan. Att det vissa tider på dygnet är jättedyra kWh och andra tider jättebilliga, då kommer de som laddar elbilar i huvudsak välja rätt tider för att ladda.
Sverige/Norden, Kanada, Ryssland ex-vis har lite unika problem, med sina kalla och solfattiga vintrar. Men glöm inte att för det mesta av världen ser det inte ut så, de flesta länder förbrukar mest energi under sommarmånaderna, då solen ger bra med energi.
Kärnkraft tycker jag är svårt att sia om. Jag hoppas att vägen framåt blir en viss utbyggnad nu i närtid, men då vill jag se breeders, och utfasning av befintliga verk, så att vi börjar ta hand om avfallet och göra om till energi istället, inte trycka skiten till framtida generationer.
När allt redan upptaget klyvbart material är slut så anser jag att det helst inte ska brytas nytt, utan hoppas att de andra energikällorna jag nämnt har tagit över.
(Jag upprepar mig, det mesta av detta har jag redan nämnt, i någon tråd)
Reglerkraft är ett visst problem. Jag tror att smart grids kommer att komma, och regleringen i framtiden kommer inte bara ske på produktionssidan, utan även på förbrukarsidan. Att det vissa tider på dygnet är jättedyra kWh och andra tider jättebilliga, då kommer de som laddar elbilar i huvudsak välja rätt tider för att ladda.
Sverige/Norden, Kanada, Ryssland ex-vis har lite unika problem, med sina kalla och solfattiga vintrar. Men glöm inte att för det mesta av världen ser det inte ut så, de flesta länder förbrukar mest energi under sommarmånaderna, då solen ger bra med energi.