G
Ska tippsa mina underleverantörer/gjuterier att gå över till att elda med kol.

K karlmb skrev:
Vad säger att du har en rättighet att ha en underdimensionerad vp och kan sitta och kräva omedelbar hjälp av oss andra så snart tempen går under nollan?
Nu har förvisso redan @OMathson svarat dig i sak, men vad har du egentligen för människosyn? Känner du inte själv att du går överstyr när du begär att alla och envar ska upplåta sin personliga egendom till att bli gemensam balansenergi för att i sig otillräckliga system ska få ersätta det vi har som fungerat och tjänat oss väl i decennier?

• Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nu är det ju inte alla som skall tappa anslutningen för att vi ändå skall ha problem, det räcker med att kanske 10% av de som du försöker koppla bort inte blir bortkopplade så har du ändå inte kontroll. Just detta med att ha kontroll över skeendet är extremt viktigt.
Nja, om 10% av reglermöjligheten ligger nere är allt betydligt bättre än ett helt Stenungsundsverk.

pacman42 pacman42 skrev:
Och hur mycket ger detta? Har du räknat på det?

Jag kollade igår på hur länge min varmvattenberedare värmde igår, det var någonstans mellan 10-15 minuter (jag har bara fem minuters upplösning på grafen), på hela dygnet. Detta trots att två personer duschade.

För att du ens skall veta hur mycket nedstängningen av dina varmvattenberedare skall ge så måste du veta hur mycket effekt de nyttjar. Det innebär att du måste mäta detta. Och eftersom varmvattenberedaren bara går en liten stund varje dag (eller flera stunder beroende på hur välisolerad den är) så måste du också veta vilka varmvattenberedare som finns tillgängliga till att stänga ned. Tio minuter på ett dygn innebär att min varmvattenberedare var aktiv enbart 0,7% av dygnet. Detta gör att man behöver ca 150000 hushåll i varje grupp av användare (om man skall ha en statistiskt hyfsat korrekt effekt som man tar bort baserat på statistik) och varje sådan grupp ger då ett effektbortfallresultatet motsvarande 1000 hushåll.

2 Miljoner hushåll ger då en maxeffekt motsvarande 13000 hushåll.

Bara för att ge ett exempel baserat på mina siffror i mitt hus. Nu har jag värmepump på min varmvattenberedare vilket gör att den , vilket gör att den är effektivare än de flesta, men det är många andra husägare som också har värmepump på sina varmvattenberedare.

Slutsats, även om du modifierar siffrorna utifrån andra VVB så kommer du inte att få den nytta du är ute efter.
Det är möjligt att du har rätt.
Men om vi tar även övrig elbaserad värmeproduktion så lät det bli annorlunda.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nu har förvisso redan @OMathson svarat dig i sak, men vad har du egentligen för människosyn? Känner du inte själv att du går överstyr när du begär att alla och envar ska upplåta sin personliga egendom till att bli gemensam balansenergi för att i sig otillräckliga system ska få ersätta det vi har som fungerat och tjänat oss väl i decennier?
Var begärde jag det ?
Anslutningen till rundstyrning ska givetvis premieras men det som inte vill vara med slipper naturligtvis.

G OMathson skrev:
Ska tippsa mina underleverantörer/gjuterier att gå över till att elda med kol.
Bara för att det finns verksamheter som lämpar sig dåligt för rundstyrning så betyder det inte att det är en dålig idé rent generellt.

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Du är medveten om att tvingande bortkoppling av förbrukare är en nödåtgärd i nuvarande planering för hur vi håller elnätet igång? Under det stora strömavbrottet dec 1983 så hann man inte koppla bort tillräckligt med förbrukare. Man var på den sidan i nödplanen som föreskrev att man kopplade bort (motsvarande) landsdelar (typ "Småland") men man var inte tillräckligt snabba. Så nätfrekvensen sjönk vidare (vill minnas att man då var på 30Hz) till 0Hz. Det fanns ingen plan för det. Och det fanns inte ens någon plan för hur man skulle återstarta.

(Jag bodde i Trollhättan vid tiden i fråga. Och eftersom vi har vårt eget vattenkraftverk och driftiga tekniker som med hjälp från dåvarande Volvo flygmotor, så blev vi bara av med strömmen i en timme eller så. Andra fick vänta betydligt längre.)

Om bortkoppling av förbrukare skall stabilisera nätet så måste man kunna göra det betydligt snabbare än vad du verkar tro. Det går inte att "gissa" att det "nog blir bra" om vi "kanske kan få så mycket som 20% av varmvattenberedareffekten i området tillbaka". Med reglering på de premisserna så ligger totalhaveriet inte långt borta vid en större störning.

Nu blir det långtifrån alltid lika allvarliga konsekvenser som 1983, men tro inte att problemet fortfarande inte är det samma i grunden. Det är det. Det är bara genom hårt och enträget arbete som man kan hålla elnätet i Sverige igång. (Ett arbete som vi till stora delar inte gör idag, skall tilläggas.)
Förslaget om rundstyrning är lite mer sofistikerat än att bara bryta bort Småland på vinst eller förlust när någon når knappen.
Men det vet du ju egentligen.

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Du är medveten om att tvingande bortkoppling av förbrukare är en nödåtgärd i nuvarande planering för hur vi håller elnätet igång? Under det stora strömavbrottet dec 1983 så hann man inte koppla bort tillräckligt med förbrukare. Man var på den sidan i nödplanen som föreskrev att man kopplade bort (motsvarande) landsdelar (typ "Småland") men man var inte tillräckligt snabba. Så nätfrekvensen sjönk vidare (vill minnas att man då var på 30Hz) till 0Hz. Det fanns ingen plan för det. Och det fanns inte ens någon plan för hur man skulle återstarta.

(Jag bodde i Trollhättan vid tiden i fråga. Och eftersom vi har vårt eget vattenkraftverk och driftiga tekniker som med hjälp från dåvarande Volvo flygmotor, så blev vi bara av med strömmen i en timme eller så. Andra fick vänta betydligt längre.)

Om bortkoppling av förbrukare skall stabilisera nätet så måste man kunna göra det betydligt snabbare än vad du verkar tro. Det går inte att "gissa" att det "nog blir bra" om vi "kanske kan få så mycket som 20% av varmvattenberedareffekten i området tillbaka". Med reglering på de premisserna så ligger totalhaveriet inte långt borta vid en större störning.

Nu blir det långtifrån alltid lika allvarliga konsekvenser som 1983, men tro inte att problemet fortfarande inte är det samma i grunden. Det är det. Det är bara genom hårt och enträget arbete som man kan hålla elnätet i Sverige igång. (Ett arbete som vi till stora delar inte gör idag, skall tilläggas.)
Förslaget om rundstyrning är lite mer sofistikerat än att bara bryta bort Småland på vinst eller förlust när någon når knappen.
G OMathson skrev:
Jag har ersatt en fossil oljepanna med en KORREKT dimensionerad vp för 20 år sedan. Numera utbytt till likvärdig då hålet inte klarar mer. Kan inte borra nytt då det har borrats djupare hål runt mitt de senaste 10 åren. Jag kan naturligtvis sätta på eltillsatsen på 9kW men drar mej för det. Kan också elda i kamin. Vad fan menar du med "omedelbar hjälp av oss andra"? Jag betalar ca 44% i total skatt på elen till politiker som då genast stänger ned fossilfri el i Sverige! Kan väl slänga ut Vp och köra direktverkande el eller gå tillbaka till olja om du blir nöjd då. Sen kan jag höja temperaturen för MINA SKATTADE PENGAR så att sånna som du kan använda min fastighet som nått "buffert lager" när det passar för att ni inte kan planera mot verkligheten.
Nåja, du kanske utgör ett sällsynt undantag som hade oturen att få dimensionering för 20 år sedan och min inte kan rätta till det.
Du borde få statligt stöd för dina specifika problem.

Statligt stöd borde riktas mot att återställa förlorad kapacitet av baskraft och inget annat, i dagens läge. Statliga subventioner av sol/vind måste tas bort fortast möjligt så att marknadsmässiga konkurrensprinciper får gälla för alla kraftproducenter givet existerande system av utsläppsrätter (CO2).

• Gilla
Snailman och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Jo men kan du hänvisa till ISO-standarden för hur utrustningen skall fungera? Och gärna länkar till kommersiellt tillgänglig utrustning. Finns den att köpa på elbutik.se?

Nåja, du kanske utgör ett sällsynt undantag som hade oturen att få dimensionering för 20 år sedan och min inte kan rätta till det.
Du borde få statligt stöd för dina specifika problem.
Nu vet vi inte OMathsons situation men för 20 år sedan dimensionerade man oftast för halva toppeffekten vilket gav ungefär 90% energitäckning. Idag dimensionerar man oftare för att klara toppeffekten. Inget fel, alltså, utan bara det att tekniken gått framåt. Och är det tätt med borrhål i området är det inget att göra.

Här är storyn om Venezuelas aluminiumverk:
The Big Blackout of the Venezuelan Aluminium Industry | Caracas Chronicles
Så kan det gå när man inte dimensionerar grundkraften rätt.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Nu vet vi inte OMathsons situation men för 20 år sedan dimensionerade man oftast för halva toppeffekten vilket gav ungefär 90% energitäckning. Idag dimensionerar man oftare för att klara toppeffekten. Inget fel, alltså, utan bara det att tekniken gått framåt. Och är det tätt med borrhål i området är det inget att göra.

Här är storyn om Venezuelas aluminiumverk:
The Big Blackout of the Venezuelan Aluminium Industry | Caracas Chronicles
Så kan det gå när man inte dimensionerar grundkraften rätt.
Visst. Man förlitade sig till billig överskottsel från kärnkraft på den tiden.
Är ju dock väldigt sällan som det inte går att borra ett extra hål.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Och man kan också betänka tiden med mycket provsprängningar (1946-1992), då skedde det ungefär i snitt en kärnvapenprovssprängning i veckan. Det är ganska mycket radioaktivt material som spreds då, och det är inget vi verkar lida av så väldigt mycket ändå (jag försvarar inte vansinnet, men det kan vara bra att ha lite perspektiv på saker). edit: Jodå, visst har vi och jorden men av'et fortfarande och i lång tid framåt, det adderar lite till den naturliga bakgrundsstrålningen.

En lista på antal provsprängningar per nation, från wikipedia:
  • USA utförde 1032 tester mellan 1945 och 1992.
  • Sovjetunionen utförde 715 tester mellan 1949 och 1990.
  • Storbritannien utförde 45 tester mellan 1952 och 1991.
  • Frankrike utförde 210 tester mellan 1960 och 1996.
  • Kina utförde 45 tester mellan 1964 och 1996.
Det finns några till utförda tester (Nordkorea, indien, pakistan) , men detta är absoluta lejonparten.
På tal om provsprängningarna så gick halterna av Cesium 137 upp i vattnen utanför Kalifornien efter Fukushima-olyckan. De gick upp så mycket att de nästan hamnade på samma nivåer som de hade på mitten av 1980-talet. (Pga alla sprängningar...)

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det verkade behöva påpekas att det är en nödåtgärd vi pratar om. (Innan man kopplar bort Småland så ber man större förbrukare dra ner, men det är inte alltid det går.)

Men, nu var det ju slutklämmen som var intressant att få veta ditt svar på (citerar mig själv):

"Om bortkoppling av förbrukare skall stabilisera nätet så måste man kunna göra det betydligt snabbare än vad du verkar tro. Det går inte att "gissa" att det "nog blir bra" om vi "kanske kan få så mycket som 20% av varmvattenberedareffekten i området tillbaka". Med reglering på de premisserna så ligger totalhaveriet inte långt borta vid en större störning.

"

Det var i ljuset av "det går väl att skicka signalen till VV-beredare osv. så får man se hur det går" som jag tolkar din inställning så långt.

Så ditt förslag är lite mer sofistikerat. Men inte mycket. Och inte tillräckligt.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
O Omega1 skrev:
På tal om provsprängningarna så gick halterna av Cesium 137 upp i vattnen utanför Kalifornien efter Fukushima-olyckan. De gick upp så mycket att de nästan hamnade på samma nivåer som de hade på mitten av 1980-talet. (Pga alla sprängningar...)
Jag skulle gärna se den rapporten...
Spontant känns det ganska osannolikt.

A andersda skrev:
Jag skulle gärna se den rapporten...
Spontant känns det ganska osannolikt.
Jaså varför skulle det vara osannolikt?
http://www.beachapedia.org/Radiation_From_Fukushima
Diagram som visar Cs-137-aktivitet i Bq/m3 från 1955 till 2012 med toppar vid kärnprovsprängningar och Tjernobylolyckan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Där finns sammanställningar och källhänvisningar.
2 år efter olyckan så var nivåerna uppe i ~ 10 för att sen klinga av ner mot 2 på grund av utspädning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.