253 811 läst ·
3 373 svar
254k läst
3,4k svar
På lördag börjar utfasningen av Ringhals 2
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Extra jämfört med vad? Har man kompletterat tidigare direktverkande el med luft-luftvärmepump så blir ju förbrukningen som absolut sämst samma som innan. Det lär inte vara samhällsekonomiskt försvarbart att installera bergvärme eller en massa bränsleeldade anläggningar bara för att klara några enstaka tillfällen på vintern. (Bergvärme är dessutom mindre effektivt än luft så fort det blir mildare ute än temperaturen i hålet, och ibland funkar det inte av geologiska skäl.) I så fall bättre att vid de tillfällena faktiskt stänga av elen tillfälligt. Nästan ingen har dött av att det tillfälligt blir 10 grader inomhus heller.
Tänk att få höra sådana resonemang. Men det kommer väl att bli mycket av den varan.Magnus E K skrev:
Folk som vill värma sina hus riskerar att utmålas som orimliga, själviska, osolidariska överkonsumenter.
Pensionärer får svårt att betala elräkningen.
Nyfattigdom.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 211 inlägg
Ja, elbilsomställningen plus annan elektrifiering av samhället ställer ytterligare krav på ett system som redan är på gränsen till att komma i gungning. Därom tror jag det råder enighet.W witten skrev:När jag har fått tänka på vad det egentligen är jag menar så är det omställningen till elbilar det handlar om, som gör att vi måste ha effektiva lösningar att styra laddningen till natten. Det kommer inte att fungera om alla börjar ladda när man kommer hem från jobbet. Lösningarna är superenkla och de finns redan inbyggda i både bilar och boxar, men det är bara en knapptryckning som skiljer om man använder det eller inte.
Men vi talar då om så stora energier totalt att det inte kommer att räcka med att ladda dem mitt i natten. Det kommer krävas ny elproduktionskapacitet. Och vind är med största sannolikhet inte lösningen (vi kan inte ha hur mycket som helst).
Solceller är av förklarliga skäl inte heller lösningen på hur man bäst laddar sina elbilar på natten...
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Det är ju det som är problemet att förbrukningen blir samma som innan.Magnus E K skrev:
Extra jämfört med vad? Har man kompletterat tidigare direktverkande el med luft-luftvärmepump så blir ju förbrukningen som absolut sämst samma som innan. Det lär inte vara samhällsekonomiskt försvarbart att installera bergvärme eller en massa bränsleeldade anläggningar bara för att klara några enstaka tillfällen på vintern. (Bergvärme är dessutom mindre effektivt än luft så fort det blir mildare ute än temperaturen i hålet, och ibland funkar det inte av geologiska skäl.) I så fall bättre att vid de tillfällena faktiskt stänga av elen tillfälligt. Nästan ingen har dött av att det tillfälligt blir 10 grader inomhus heller.
Nu blir det inte riktigt så illa men dom flesta luft värmepumpar börjar kräva tillskott vid -15 eller tidigare och vid -20 ger dom ett högst obetydligt tillskott av värme och då har dom husen i princip bara elvärme som uppvärmning och det ökar elförbrukningen högst betydligt och skapar en kraftigt ökad elförbrukning i ett redan ansträngt läge.
Det är rätt att bergvärme oftast är mindre effektiva när det är milt ute, men det är inte då vi har effekt brist.
Det går utan problem att göra så att en bergvärme anläggning har ett cop tal på 6 om man borrar lite extra, dom flesta gör nu inte det för det kostar ju mer och besparingen blir väldigt stor ändå.
Tillfällena när det inte går att borra är lätt räknade.
Har varit med om det en gång i Trelleborg där borrhålet rasade hela tiden.
Däremot finns det tillfällen där borrhålet hade blivit oförsvarbart dyrt, tex i lund där det är upp till 90 meter lera innan man kommer till fast berg.
Det går att borra där med om man gör en så kallad teleskopbrunn, men det blir väldigt dyrt.
För er som inte minns så hade vi så pass allvarlig effekt brist i januari 2010 att svenska kraftnät gick ut och varnade för det.
Sen dess så har elförbrukningen ökat och i januari i år så har vi stängt 4 kärnkraftverk dessutom.
Det har tillkommit en del vindkraft som beräknas ge knappt 1000 MW under topplast timmarna\ dagarna då det oftast är vindstilla när det är riktigt kallt.
På det hela har vi blivit av med 2000 MW i kraftbalansen sen 2010.
Med största sannolikhet så kommer vi klara även en 10 års vinter på boendekostnaden av miljön när vi starta upp oljeeldade kraftverk.
Jag vet inte riktigt om man ens ska klaga på vp... det finns en ganska stor andel som kör vanlig direltverkande el. Blir det kallt så kommer den att gå mer konstant.Göran.W skrev:
Jo värmepumpar är högst relevant för när det blir riktigt kallt så kan dom se tydligt när värmepumparna kroknar på svenska kraftnäts driftcentral.
Var ett reportage om det och utmaningen med det.
Det handlade om i storleksordningen 2000 MW elförbrukningen ökade extra när kyla slog till i hela Sverige och värmepumparna kroknade så det krävdes 2000 MW i extra tillskott.
Så värmepumparna är högst relevanta för 2000 MW i spetstillskott när det blir kallt så dom inte orka värma tillräckligt är inte direkt lite.
Och som redan påtalats... en vp ger inte sämre än direltverkande el.
Solcellerna lyser iförsig under större del av den tid vi använder elenlars_stefan_axelsson skrev:
Ja, elbilsomställningen plus annan elektrifiering av samhället ställer ytterligare krav på ett system som redan är på gränsen till att komma i gungning. Därom tror jag det råder enighet.
Men vi talar då om så stora energier totalt att det inte kommer att räcka med att ladda dem mitt i natten. Det kommer krävas ny elproduktionskapacitet. Och vind är med största sannolikhet inte lösningen (vi kan inte ha hur mycket som helst).
Solceller är av förklarliga skäl inte heller lösningen på hur man bäst laddar sina elbilar på natten...![]()
Att solen lyser mer eller mindre är nästa diskussion.
All sol energi som skiner på dagen gör att vi kan spara vatten magasinet.
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 18 818 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 18 818 inlägg
Nej, solen lyser inte alls när vi använder elen. Det är ett vanligt påstående att vi har lika många soltimmar som södra Tyskland. Det stämmer förvisso men det är inte jämt fördelat eller då vi behöver det. Solen lyser mest på sommaren dvs när vi har ett ringa värmebehov. På vintern, när vi har ett stort värmebehov, ger de i stort sett inget.
Vattenkraften kan absolut reglera men det finns gränser för den kapaciteten. Man kan inte bara stänga av flödet för att spara vatten i magasinen, det vore en ekologisk katastrof. Hur mycket vatten som får resp måste släppas ut samt nivåer i magasin regleras i vattendomar för kraftverken.
Vattenkraften kan absolut reglera men det finns gränser för den kapaciteten. Man kan inte bara stänga av flödet för att spara vatten i magasinen, det vore en ekologisk katastrof. Hur mycket vatten som får resp måste släppas ut samt nivåer i magasin regleras i vattendomar för kraftverken.
Vi är nära max för vad vattenkraften kan reglera utifrån vindkraft och dygnsvariationer bara. I praktiken är vi redan beroende av Norge för detta om man skall räkna in risken för effektbortfall också.tommib skrev:
Nej, solen lyser inte alls när vi använder elen. Det är ett vanligt påstående att vi har lika många soltimmar som södra Tyskland. Det stämmer förvisso men det är inte jämt fördelat eller då vi behöver det. Solen lyser mest på sommaren dvs när vi har ett ringa värmebehov. På vintern, när vi har ett stort värmebehov, ger de i stort sett inget.
Som jag skrev tidigare så planeras omflrhandlingar av vsttendomsrna vilket riskerar att vattenkraften kommer att kunna reglera betydligt mycket mindre än tidigare också.
Är det någon som vet vem som tjänar på att priserna är så höga i elområde 3 & 4 ?
Just nu kostar elen €17 i Norrland där den produceras men jag får betala €70 när jag köper den, vem är det som tjänar in mellanskillnaden på €53 ? Kan det vara så att den som gör vinsten är samma som inte bryr sig om att bygga ut kapaciteten mellan norr och söder...
Om det är producenten så förklarar ju det idiotin att bygga ny vindkraft i Norrland trots att den inte behövs där...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Just nu kostar elen €17 i Norrland där den produceras men jag får betala €70 när jag köper den, vem är det som tjänar in mellanskillnaden på €53 ? Kan det vara så att den som gör vinsten är samma som inte bryr sig om att bygga ut kapaciteten mellan norr och söder...
Om det är producenten så förklarar ju det idiotin att bygga ny vindkraft i Norrland trots att den inte behövs där...
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Jag har nog blivit missuppfattad.A Alexn72 skrev:
Jag klagar inte på luft värmepumparna utan är väl medveten om att dom sparar in 50-60% el på årsbasis, ja kanske tom 70%
Det jag ville belysa var att när vi har som högst förbrukning orkar dom inte med utan behöver tillsats av direktverkande el och det ökar elförbrukningen med 2000 MW när det är smäll kallt i hela sverge.
Dom fungerar dåligt när vi behöver spara på elen.
Ser man på årsbasis är dom förträffliga för dom spar mycket el och i förlängningen massor med vatten i vatten magasinen.
Jag har absolut inget emot luftvärmepumpar utan har 4 st själv.
Mitt på dagen sommartid ligger inte spotpriset på 1 öre per kwh. Alltså kan man dra slutsatsen att den används. Om solen skiner då så kommer solelen att användas och det finns ett behov av den. Värre är det mitt i natten när det har hänt att elen kostar 1 öre eller värre.tommib skrev:
Att vi behöver ännu mer el på vintern är kanske sant men solelen är nyttig när den finns. Laddar jag dessutom min elbil på dagtid under sommaren så gör jag det teoretiskt sett med elen hemma från solcellerna även om jag är på jobbet. Jag ökar inte Sveriges behov av el sommartid.
Vintertid laddar jag elbilen på natten och tankar billigt. Dessutom på min senaste elräkning så köper jag elen för 24 öre per kwh och säljer 40 öre per kwh. Dvs min solel gör mer nytta än vad elen jag köper... Dvs jag säljer när det behövs och köper när det är mindre efterfrågan.
Dock köper jag mer än jag säljer(oktober)
Produktionen av solel är så liten att den den inte påverkar priserna, det är vindkraften som gör att priset ibland blir noll eller till och med negativt.A Alexn72 skrev:Mitt på dagen sommartid ligger inte spotpriset på 1 öre per kwh. Alltså kan man dra slutsatsen att den används. Om solen skiner då så kommer solelen att användas och det finns ett behov av den. Värre är det mitt i natten när det har hänt att elen kostar 1 öre eller värre.
Att vi behöver ännu mer el på vintern är kanske sant men solelen är nyttig när den finns. Laddar jag dessutom min elbil på dagtid under sommaren så gör jag det teoretiskt sett med elen hemma från solcellerna även om jag är på jobbet. Jag ökar inte Sveriges behov av el sommartid.
Vintertid laddar jag elbilen på natten och tankar billigt. Dessutom på min senaste elräkning så köper jag elen för 24 öre per kwh och säljer 40 öre per kwh. Dvs min solel gör mer nytta än vad elen jag köper... Dvs jag säljer när det behövs och köper när det är mindre efterfrågan.
Dock köper jag mer än jag säljer(oktober)
Att någon är dum nog att köpa din solel för 40 öre samtidigt som någon annan säljer el till dig för 24 öre är ju bara att gratulera, frågan är bara hur länge det kommer vara så. Antar att du inte har timmätning utan priserna är ett medeltal.
Det är du och alla andra i sverige som köper den elen.mnils skrev:Produktionen av solel är så liten att den den inte påverkar priserna, det är vindkraften som gör att priset ibland blir noll eller till och med negativt.
Att någon är dum nog att köpa din solel för 40 öre samtidigt som någon annan säljer el till dig för 24 öre är ju bara att gratulera, frågan är bara hur länge det kommer vara så. Antar att du inte har timmätning utan priserna är ett medeltal.
Jag säljer per timme.. så min el från solen gör mer nytta än den el jag köper tillbaka på kvällen. Eftersom jag dessutom är i zon 4 så motverkar det även bristen i överföringen
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
I Tyskland syns tydligt hur solenergin påverkar spotpriset nedåt mitt på dagen under ljusa delen av året. Genom elhandeln över gränserna sprider sig även den effekten hit redan innan det finns mycket solkraft även här. Den 31 maj i år t ex var priset (i SE3) kl 15-16 0,9 öre, och den timmen var det dygnets billigaste timme! Det blåste inte särskilt mycket den dagen heller, vilket det däremot gjorde den 5 juli när priset kl 16-17 var endast 0,65 öre. Grunden till dessa extremt låga priset vissa dagar i år var visserligen extremt god vattentillgång (i Sverige och Norge) men solen påverkar också.
Det nämndes i ett annat inlägg ovan att elförbrukningen i Sverige ökat sen 2010, vilket inte stämmer om man kollar de faktiska siffrorna. Totala elförbrukningen 2010 var 147,1 TWh. Förbrukningen för de senaste 52 veckorna är endast 132,2 TWh. Det sistnämnda ökar förvisso till 141,5 TWh om det temperaturkorrigeras, och jag har inte kollat vad som händer med 2010 om det korrigeras på samma sätt. Men som framgår av diagrammet i den här rapporten:
https://www.energiforetagen.se/glob...t/aktuellt-kraftlage-sverige-veckorapport.pdf
har totala elanvändningen sen längre tillbaka (2004) tydligt minskat, även om det är industrin som svarar för minskningen.
Men minskad elanvändning är ju inget postivt eftersom den ekonomiska utvecklingen historiskt gått hand i hand med ökad elproduktion/elanvändning. Om jag hade fått bestämma skulle vi ha fortsatt starta byggen av nya kärnkraftverk även efter 1980. Tyvärr var jag alldeles för ung för att få rösta i den där märkliga folkomröstningen, men jag kommer ihåg att jag skrev positivt om kärnkraft i en skoluppsats på högstadiet (gränsen mellan 80- och 90-tal).
Sen har jag även positiva minnen av det stora strömavbrottet i mellandagarna 1983, vilket kanske gör att jag tar lite för lätt på tanken med nya strömavbrott. (Bodde förvisso inte i en eluppvärmd villa då utan i ganska nybyggt kedjehus med fjärrvärme; osäker på om fjärrvärmen påverkades av avbrottet.)
Det nämndes i ett annat inlägg ovan att elförbrukningen i Sverige ökat sen 2010, vilket inte stämmer om man kollar de faktiska siffrorna. Totala elförbrukningen 2010 var 147,1 TWh. Förbrukningen för de senaste 52 veckorna är endast 132,2 TWh. Det sistnämnda ökar förvisso till 141,5 TWh om det temperaturkorrigeras, och jag har inte kollat vad som händer med 2010 om det korrigeras på samma sätt. Men som framgår av diagrammet i den här rapporten:
https://www.energiforetagen.se/glob...t/aktuellt-kraftlage-sverige-veckorapport.pdf
har totala elanvändningen sen längre tillbaka (2004) tydligt minskat, även om det är industrin som svarar för minskningen.
Men minskad elanvändning är ju inget postivt eftersom den ekonomiska utvecklingen historiskt gått hand i hand med ökad elproduktion/elanvändning. Om jag hade fått bestämma skulle vi ha fortsatt starta byggen av nya kärnkraftverk även efter 1980. Tyvärr var jag alldeles för ung för att få rösta i den där märkliga folkomröstningen, men jag kommer ihåg att jag skrev positivt om kärnkraft i en skoluppsats på högstadiet (gränsen mellan 80- och 90-tal).
Sen har jag även positiva minnen av det stora strömavbrottet i mellandagarna 1983, vilket kanske gör att jag tar lite för lätt på tanken med nya strömavbrott. (Bodde förvisso inte i en eluppvärmd villa då utan i ganska nybyggt kedjehus med fjärrvärme; osäker på om fjärrvärmen påverkades av avbrottet.)
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kommer inte ihåg källan till det här diagrammet men tror inte att det är en förfalskning. Dvs, en gång i tiden (slutet av 60-/början av 70-talet?) planerades det för 500 TWh elproduktion i landet redan år 2000, varav större delen var kärnkraft. (Lite konstigt dock att man inte antog att den oljebaserade kraften skulle konkurreras ut och gå mot noll.)