A Alexn72 skrev:
Helt okej men det kostar lite extra
Så som effektskatten är utformad i bland annat Partille så kommer man att skita I att snåla på effekten när man väl har åkt dit en gång under månaden, man betalar för maxeffekten och då kan man lika gärna ladda bilen när det är dyrt ändå. Jag skulle åka på hög effekt varje månad trots relativt låg elförbrukning (med tanke på elvärme och elbil). Maxeffekt en fås när frun bakar och lagar mat samtidigt som något av barnen duschar efter träningen.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Så som effektskatten är utformad i bland annat Partille så kommer man att skita I att snåla på effekten när man väl har åkt dit en gång under månaden, man betalar för maxeffekten och då kan man lika gärna ladda bilen när det är dyrt ändå. Jag skulle åka på hög effekt varje månad trots relativt låg elförbrukning (med tanke på elvärme och elbil). Maxeffekt en fås när frun bakar och lagar mat samtidigt som något av barnen duschar efter träningen.
Nej nej inte över en månad.... per timme. ..

A Alexn72 skrev:
Nej nej inte över en månad.... per timme. ..
I Partille betalar du nättaxan för den högsta energiförbrukningen under en timme för alla månadens timmar.

pacman42 pacman42 skrev:
I Partille betalar du nättaxan för den högsta energiförbrukningen under en timme för alla månadens timmar.
Har du någon tabell på den?

A Alexn72 skrev:
Har du någon tabell på den?
Google: ”Partille effekttaxa”

26,25 kr/kW

halper halper skrev:
Google: ”Partille effekttaxa”

26,25 kr/kW
Och det finns en helvtrådbom den här på Byggahus. Jag länkade till den tidigare idag...

pacman42 pacman42 skrev:
Och det finns en helvtrådbom den här på Byggahus. Jag länkade till den tidigare idag...
Oj, ja den var väl avhandlad. Ser fram emot när vi får effekttaxa här. Har Vattenfall som nätägare och det enda man vet är att det blir dyrare :poop:

Är där en extra avgift eller är det en som redan finns hos mig med.
Mitt förslag har inte alls den funktionen som partile har. Personen som kom på de måste varit... onykter
Fakturadetaljer för elnät och elhandel med specifikation av kostnader och avläsningar, delvis överstruket med gult.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Magnus E K
Tanken är väl att effektavgiften ska kombineras med en betydligt lägre fast avgift och överföringsavgift. Som den här bilden försöker illustrera:effekttariff-uppbyggnad-med-manader.jpg
Men jag gillar inte idén med att en enda timme ska avgöra storleken på avgiften, borde gå att göra betydligt mer flexibelt så att det spelar större roll när högsta förbrukningen sker.

Redigering: Dessutom, om mätningen sker per klocktimme och inte för kontinuerliga 60-minutersperioder så får man en ytterligare extra grej att tänka på. Börja aldrig köra torktumlaren ett jämnt klockslag t ex.

Göran.W
Att det blir dyrare är vi nog alla överens om.
Just nu märks det inte direkt för dom dagar det blåst så har elen nästan varit gratis så det har jämnat ut sig.
Det kommer nog vara så ett tag till.
Något som verkat gått förbi alla politikerna är att som det ser ut nu så är vi mer beroende av vatten kraften och tar ut mer el ur den.
Det är inte svårt att räkna ut vad som händer om det blir ett torr år där magasinen ligger.
Det har dom totalt missat att ta med i beräkningen.
Det ända Ygeman tjatar om nu är att sydväst länken måste igång för att säkra södra Sveriges elförsörjning.
Hur tänkte han där när stängningarna av kärnkraftverken skapat en flaskhals mellan SE2 och SE3 så vi kan inte få ner mer el söderut med sydvästlänken.
Som grädde på moset så ligger 50% av vindkraften i norra Sverige.
Politikerna har fastnat i tanken att flaskhalsen mellan SE 3 och SE 4 måste byggas bort.

Och som sagt, snart finns nog inte så mycket att exportera från SE4 och SE3 heller.

Betänk att vattenkraften inte kan reglera ner än den gör (lite till, men inte så mycket). Detta då vsttendomsrna sätter stopp. Vsttwndomsr som är väldigt generösa för elbolagen och som MP vill förhandla om...

• Gilla
swirve
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Kostnaderna för el är ju redan så låga i Sverige att det inte går att arbeta så mycket med det incitamentet. Om man inte först höjer kostnaderna rejält. Men du slår alltså ett slag för kostnadsstyrning?

Vidare: du skrev "Oavsett starka känslor och politik kring produktionsslag så finns mycket att vinna i smartare styrning av elnätet. För långvarig elbrist måste så klart tillräcklig produktion säkerställas."

Och jag ifrågasätter hur mycket som i realiteten står att vinna med smartare styrning av slutkunder. Jag ser inga stora möjligheter där. Och problemen är många. Så jag förstår inte vad du menar.

Eller är det "långvarig brist" du åsyftar? Det vill man ju lösa med vindkraftverk överallt. Och med sådana så kan vi naturligtvis lösa "långvarig brist"-problematiken. Förr eller senare så börjar det ju blåsa.

Problemet med den sortens källor är bara att det kräver en rent drakonisk styrning av elnätet för att det inte skall haverera.

Eller menar du att vi skall bygga ut kärnkraften så att problemet inte uppstår? I sådana fall så behöver vi inte detaljstyra effektuttaget hos slutkunden. Det fungerar ändå.
Jag menar inte att elbrist pga för liten produktion ska lösas med smartare styrning, jag är helt med på att vi är farligt nära att inte klara av många situationer och har passerat gränsen i många regioner.

Det är bra att bli ifrågasatt för att sortera tankarna.

När jag har fått tänka på vad det egentligen är jag menar så är det omställningen till elbilar det handlar om, som gör att vi måste ha effektiva lösningar att styra laddningen till natten. Det kommer inte att fungera om alla börjar ladda när man kommer hem från jobbet. Lösningarna är superenkla och de finns redan inbyggda i både bilar och boxar, men det är bara en knapptryckning som skiljer om man använder det eller inte.

Så när jag skriver mycket att vinna på en styrning så är det egentligen en absolut nödvändighet, inte just nu men det kommer att bli.

Jag ser nog inget annat sätt än att styra detta med priset, samtidigt måste prisskillnaden bli större så att större andel av kostnaden blir rörlig. Tyvärr förstår jag inte alls det kommande upplägget med att betala för högsta effektuttaget under en månad, det kommer ju att stjälpa mer än det hjälper. Helt feldesignat system.

Det var inte meningen att styra in på elbilsladdning i den här tråden men elektrifieringen av bilarna kommer och då måste det finnas både tekniska och ekonomiska system färdiga innan det blir paniklösningar.

Göran.W
Rätt väg att gå hade varit att stärka stamnätet norr ifrån först innan man ens tänk tanken att stänga ner kärnkraft.
Förstärkningen är på gång att starta och första etappen ska vara klar 2024 och öka kapaciteten från norr med 800 MW och till år 2040 ska den öka ytterligare med ca 2200 MW
Så det rätt många år till med kapacitet brist i överföringen från norr att förvänta sig.
Sen är ju frågan om vattnet i norr räcker till om man överför så pass mycket mer.

När det gäller elbilar så är dom inte än ett problem utan står för en väldigt liten andel av förbrukningen.
Det kommer så klart att ändras på sikt.

Ett stort problem är faktiskt alla luft\luft och luft\vatten värmepumpar som kroknar när det blir kallt och har så dålig verkningsgrad att det många gånger krävs spetsvärme.när det är som kallast.
När vi behöver elen som bäst så ger dom pumparna sämst verkningsgrad.

Ett kraftfullt bidrag till att installera bergvärme hade kanske varit något för dom har samma verkningsgrad alltid oberoende av yttertemperaturen.

Finns ingen anledning att blanda in värmepumpar i denna diskussion.

Problemet är att Sverige nu på något mysko sätt har fumlat bort den tillgång till el som vi tagit för given under ett halvt decennium och som byggt mycket av vårt välstånd. Nu kommer vi att få betala dyrt för detta fummel både klimatpåverkansmässigt och i våra plånböcker.

Man kan inte hävda en CO2-inducerad ”klimatkris” samtidigt som man vägrat bygga ut kärnkraft eller ens ha tillåtit forskning kring kärnkraft under enormt lång tid, och fortsatt motverkar denna lösning.

Tyvärr är det så att det knappt spelar någon roll längre vad politiker ev kan bestämma sig för att bestämma längre. Nya kärnkraftverk som skulle spelat en avgörande roll för oss tar ca ett decennium att bygga, från beslut till driftsättning. Denna utbyggnad borde satts igång för minst ett decennium sedan. Idag sitter vi på perrongen och tåget har gått.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Majgårdarna och 6 till
  • Laddar…
Göran.W
Jo värmepumpar är högst relevant för när det blir riktigt kallt så kan dom se tydligt när värmepumparna kroknar på svenska kraftnäts driftcentral.
Var ett reportage om det och utmaningen med det.
Det handlade om i storleksordningen 2000 MW elförbrukningen ökade extra när kyla slog till i hela Sverige och värmepumparna kroknade så det krävdes 2000 MW i extra tillskott.
Så värmepumparna är högst relevanta för 2000 MW i spetstillskott när det blir kallt så dom inte orka värma tillräckligt är inte direkt lite.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.