Magnus E K Magnus E K skrev:
Jag har aldrig försökt kontrollera de siffrorna men det känns som de måste tillverka en sjuhelvetes massa stål för att det ska bli så mycket el. Är tanken verkligen att gå över till detta på en gång? (Snarare än en gradvis infasning under ett par decenniers tid.)
Naturligtvis gradvis.

SSAB-delen är ju rätt enkel att se att den är rimlig. Den gör man ju redan stegvis också.

Det är LKABs framtida produkter som kräver riktigt mycket el. Detta beror på att man tänker sig att förädla järnet mer (det är järnsvamp man vill exportera istället för järnmalm). Man räknar med att billig el i Sverige gör att man kan använda den som en konkurrensfördel.

LKAB tänker sig också att anrika fram nya produkter ur malmen också (ReeMap). Hur mycket el detta kan innebära vet man ännu inte (jag har inte hittat källor på det), min tolkning är dock att det är utöver de 55TWh/år som järnsvampen behöver. Det är nog inte orimligt att gissa att den ligger någonstans runt 5-10 TWh/år om den blir av.

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Jag kan lägga till att Cementa står för halva Gotlands elförbrukning redan idag:
- https://helagotland.se/samhalle/cementas-miljomal-kraver-mer-el-15140033.aspx

De behöver dock 10ggr så mycket el som idag (dvs runt 3 TWh/år):
- https://helagotland.se/ekonomi/cementa-kan-komma-att-tiodubbla-sin-elforbrukning-15327378.aspx

Det krävs nog ett kärnkraftverk på Gotland för det, eller så måste man vindanpassa produktionen (man jobbar bara när det blåser) och kraftigt bygga ut vindkraften på Gotland.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Göran.W Göran.W skrev:
Vid en normalvinter har vi ett effekt underskott på 1700 MW vid topplast timmen, timmarna eller kanske tom dygnen.
Det är fullt hanterbart att lösa genom import av el framförallt från Norge.
För de spetsigaste topparna finns det mycket att göra med frånkoppling av last. Finns en stor effektreserv i utrustning som kan kopplas bort under korta perioder utan att det stör, elbilar, värmepumpar mm. Se Tibber som jobbar med detta på konsumentnivå, varför har inte statliga Vattenfall kunnat utveckla sån teknik? Tibber har tex nyligen fått tillstånd att på prov reglera frekvensen i nätet med sina kunders elbilar, då har man tagit på sig ledartröjan vill jag säga.

Oavsett starka känslor och politik kring produktionsslag så finns mycket att vinna i smartare styrning av elnätet. För långvarig elbrist måste så klart tillräcklig produktion säkerställas.

Magnus E K
pacman42 pacman42 skrev:
Det krävs nog ett kärnkraftverk på Gotland för det, eller så måste man vindanpassa produktionen (man jobbar bara när det blåser) och kraftigt bygga ut vindkraften på Gotland.
Eller bygga en ny bättre kabel till fastlandet. Kanske skulle löna sig bättre om den dessutom dras vidare till Lettland på andra sidan? Nya kärnkraftverk är nog lämpligast att placera på samma platser som de befintliga.

Eller bygga en ny bättre kabel till fastlandet. Kanske skulle löna sig bättre om den dessutom dras vidare till Lettland på andra sidan? Nya kärnkraftverk är nog lämpligast att placera på samma platser som de befintliga.
Men då behöver man kabel OCH kärnkraft. Men en kabel rakt in på Oskarshamnsverket fungerar iofs.

pacman42 pacman42 skrev:
Jag kan lägga till att Cementa står för halva Gotlands elförbrukning redan idag:
- [länk]

De behöver dock 10ggr så mycket el som idag (dvs runt 3 TWh/år):
- [länk]

Det går inte att vindanpassa. Vid minsta lilla strömavbrott så det blir det ett tapp i produktionen på flera timmar. De förlorar hundratals miljoner årligen pga produktionsstopp. De vill inte hänga ut Geab då de vet att problemet inte bara ligger på deras ansvar. Svenska kraftnät sa okej till en ny kabel men att kostnaden skulle landa på nätägaren vilket Eon sa skarpt nej till. Det kommer krävas politiska styrmedel och incitament för att åstadkomma en förändring.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Apropå kablar, på onsdag kl 9 börjar den nya kabeln mellan Norge och Tyskland användas på riktigt, tydligen med halv kapacitet till att börja med i fyra veckor. Spännande att se om SVK lyckas lägga till denna nya länk i sin karta på kontrollrumssidan. På den norska motsvarigheten finns den redan med:

https://driftsdata.statnett.no/Web/Map/

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Gotland vore perfekt för två små reaktorer.
Skulle de bli oberoende av kabel och fastlandet.

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Göran.W
Det går inte bra för kärnkraften.
I går föll turbinsträng 2 på Ringhals 4 bort igen efter ha varit i drift några dagar efter ha varit ur drift i över 1 månad pga fel på turbinsträng 2 efter revisionen.

Inget bra år alls för kärnkraften.

Göran.W Göran.W skrev:
Det går inte bra för kärnkraften.
I går föll turbinsträng 2 på Ringhals 4 bort igen efter ha varit i drift några dagar efter ha varit ur drift i över 1 månad pga fel på turbinsträng 2 efter revisionen.

Inget bra år alls för kärnkraften.
Ah jag undrade just anledningen till det plötsliga hoppet i pris jämfört med igår men då har vi svaret där.

Göran.W
När och om all kärnkraft kommer igång så kommer vi bara ha ca 1400 MW mer kärnkraftsproduktion efter Ringhals 1 stängt än vi har nu.
Vad kan vi gissa elpriset blir om det blir vinter i år..
Det har ju inte varit vinter på ett par år.

Magnus E K
berisen berisen skrev:
Ah jag undrade just anledningen till det plötsliga hoppet i pris jämfört med igår men då har vi svaret där.
Nej, stoppet i R4:s andra turbin hände oplanerat vid 22-tiden igår och dagens timpriser sattes igår före kl 13 så det har inget med det att göra. Det är snarare mindre vind (även i Danmark och Tyskland) och högre förbrukning som förklarar skillnaden mellan måndag och tisdag. Imorgon däremot...

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Nej, stoppet i R4:s andra turbin hände oplanerat vid 22-tiden igår och dagens timpriser sattes igår före kl 13 så det har inget med det att göra. Det är snarare mindre vind (även i Danmark och Tyskland) och högre förbrukning som förklarar skillnaden mellan måndag och tisdag. Imorgon däremot...
Aha okej, tack för förklaringen. Ja i morgon ser det lite tråkigare ut igen ser jag i Tibber-appen.. Får nog vänja oss med sånt här framöver.

W witten skrev:
För de spetsigaste topparna finns det mycket att göra med frånkoppling av last. Finns en stor effektreserv i utrustning som kan kopplas bort under korta perioder utan att det stör, elbilar, värmepumpar mm.
Man skall alltså reglera effekuttaget hela vägen ut till småkunder alltså? Det är ju en idé som torgförs tid som annan, men tillåt mig att vara skeptisk.

För det första så måste vi då bygga om en hel massa anläggningar, från nätägarens (mätare osv.) till enskilda värmepumpar. Hur skall styrsignalen för att få det här att hända se ut? En rent drakonisk avgift som tvingar värmepumpsägarna att uppgradera sig? Tvingande lagstiftning, eller vad?

Om det går så långt att effekttaxorna blir så branta att det skulle påverka beståndet då har vi redan förlorat. Då har vi redan klätt oss i säck och aska.

Även de stackars elbilarna lyfts ofta fram. Deras batterier skall alltså stötta upp elnätet lokalt? Vem skall betala elbilsägarna för slitaget på batterierna det medför? Eller är det meningen att det skall räcka med att inte ladda elbilen på morgonen under den toppen? Eller på tidiga kvällen?

Tillåt mig tvivla på att det skulle a) få någon större effekt, iaf i närtid (det finns inte så många elbilar) eller att b) man skulle kunna få till en incitamentstruktur som skulle få det resultatet. Återigen: Vem skall betala, hur skall det betalas, och hur skall det styras över till ett sådant system? Med så hård styrning som jag tror behövs så skulle nog många elbilsägare byta tillbaka till bensin/diesel. Det skulle inte förvåna mig om det blev ekonomiskt att göra det i det fallet...

Men, jag skall erkänna att jag inte orkar ta fram siffror. Någon annan?

Ett problem med de scenario vi diskuterar här, dvs effektbrist en kall vindstilla vinterdag, är att man kan inte stänga av alla värmepumpar hur länge som helst. Vi har dem som sagt för att vi inte skall frysa ihjäl, och vi konsumenter drar mest el när det är kallt.

• Gilla
Claes Sörmland och 3 till
  • Laddar…
Det enda styrmedel som man har att använda sig av för att platta ut topparna är i praktiken är priset. Alla andra styrmedel (signalering till värmepumpen mm) är bara vilda fantasier (då installerar man bara ett oljeelement som komplement för när man inte får värme från elpannan, eller en byggfläkt, eller något annat). Vi har ju redan fått styrande effekttaxor på vissa ställen i Sverige (det finns ju en tråd i forumet om detta av just @lars_stefan_axelsson : https://www.byggahus.se/forum/threa...ekttaxa-foer-privatkunder-25-hoejning.232813/).

Som ägare av elfordon (el-hybrid) så har jag noterat att jag inte har så mycket val rörande när den skall laddas. Ofta klarar jag mig med laddning över natten (samt på jobbet förr när man åkte dit), men när man måste så måste man och dessa tillfällena tenderar att bli när elen är som dyrast på elbörsen.

Jag kan också berätta att el+batterislitage på min hybrid (SUV) kostar mer än bensinen, det är inte därför jag har en utan det ligger andra orsaker bakom detta (och det är inte någon miljö-ideologi heller). Batterislitaget är också mycket dyrare än vad elen kostar i snitt. I praktiken så skulle jag behöva få elen gratis under stora tider av året för att jag skulle vilja låna ut mitt bilbatteri.

Nej, det enda som händer när vi får effektbrist är att elen blir mycket dyrare, om man ens får någon el i framtiden vid dessa tillfällen...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.