Mikael_L
N Nikorasu skrev:
Det är för övrigt just för att slippa investera i ICC som Vattenfall väljer att stänga Ringhals 1 & 2 i förtid, det är inte politiskt motiverade stängningar.
Det är både och.
Politiskt sett lever kärnkraften en väldigt skakig tillvaro, nog vet kraftverksägarna att det finns gott om politiska krafter som vill stoppa verken. Ta bara effektskattens historia, t.ex..
Men att stänga just nu är troligen helt primärt pga ICC-kraven (OBH, oberoende härdkylning). Den säkerhetsuppgraderingen kostar för mycket då den framtida avkastningen är rätt osäker.
Att R1 och R2 också är väldigt gamla reaktorer gör ju inte heller saken bättre. Visst skulle de kunna köras vidare en del år till, men deras livslängd börjar komma till slutet. De har redan med mycket god marginal passerat den planerade livslängden då de byggdes.

Jag tycker också att det är dags att pensionera de där aggregaten, men synd att vi inte har några fräscha gen IV reaktorer som redan är igång som ersättare, helst breeders som laddas med gammalt avfall så vi slipper den värsta delen med kärnkraften - gruvbrytningen.

Göran.W Göran.W skrev:
Att dom stänger Ringhals 1 och 2 beror primärt på att lönsamheten blivit sämre sen vi började bygga vinkraftverk,
Det är helt ytterligare en orsak, inget stabilt elpris. Dock drar man in rätt bra med pengar när det är vindstilla, så kärnkraften klarar sig nog fortfarande rätt OK, men visst är det drygt att behöva betala för att få pressa ut el på elnätet.
https://www.vattenfall.se/elavtal/elpriser/timpris-pa-elborsen/
Välj den 10 feb i år, timpris ...

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Vågar inte ens gissa vad vi kommer ha för priser den dagen vi har samma förutsättningar som idag med nedsatt kapacitet och allt fast också smällkallt ute i hela Skandinavien. :confused:

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Mikael_L
Såhär ser det ut precis just, en ögonblicksbild nu ikväll.
Blåser dåligt, så vind ger inte mycket just, och rätt mycket kärnkraft som står för tillfället. Hade det varit kallt nu så hade det varit riktigt jobbigt, mycket nära roterande avstängningar.
Något aggregat i kärnkraftverken ska snart starta, något annat ska öka. Men R1, som just nu går med 80%, kommer om en månad försvinna helt, så situationen i januari kommer inte vara så otroligt mycket bättre även om alla reaktorer går som de ska gå. Blir det stopp i en så blir det kritiskt.
Norrbottningarna kommer ha el, men söder om Gävle blir det skit.

De åtta 400kV linorna mellan SE2 och SE3 har en kapacitet på 7,3 TW 7,3GW och just nu, i detta ögonblick transporteras 6,3TW 6,3GW, så vi har just ni 1TW 1GW överföringskapacitet kvar. Dammarna i norr kan producera mer, men vi kan inte föra över det till södra Sverige.
Diagram och cirkeldiagram som visar fördelningen av energiproduktion i Sverige med siffror för olika energikällor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K
berisen berisen skrev:
Vågar inte ens gissa vad vi kommer ha för priser den dagen vi har samma förutsättningar som idag med nedsatt kapacitet och allt fast också smällkallt ute i hela Skandinavien. :confused:
45 kr/kWh är maximalt bud på Nordpool, så högre än så kan inte spotpriset bli än i alla fall. (Jag skrev 3000 Euro/MWh tidigare, motsvarande drygt 30 kr/kWh, men det är visst en gammal uppgift; har ändrats i år.)

• Ledsen
Mikael_L
  • Laddar…
Magnus E K
Mikael_L Mikael_L skrev:
De åtta 400kV linorna mellan SE2 och SE3 har en kapacitet på 7,3 TW, och just nu, i detta ögonblick transporteras 6,3TW, så vi har just ni 1TW överföringskapacitet kvar. Dammarna i norr kan producera mer, men vi kan inte föra över det till södra Sverige.
We wish... (En faktor 1000 fel där.)

• Haha
Mikael_L
  • Laddar…
Magnus E K
Kapaciteten SE2-SE3 har varit begränsad till 6400-6500 idag (och 6400 imorgon) med begränsningskod 16 som betyder "Stability". Även NO1-SE3 är något begränsad med samma kod.

Vad gäller vindkraften är det av stor betydelse var det blåser. Tyvärr kan man inte se uppdelningen i SVK:s fina graf utan man får gräva fram siffrorna hos Nordpool. Just nu blåser det faktiskt bäst i SE3 med drygt 1 GW (dock bara 0,5 i morse). Imorgon drar vinden norrut och produktionen i SE3 och SE4 blir nästan noll (0,2 sent på kvällen).

Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Va, menar du att jag slarvar med SI-prefix, va ...
Menar du att jag glömmer att det finns ett Giga mellan M och T ... va va va !!!! :surprised:

OK, jag rättar lite nu ... :oops:

• Gilla
  • Älska
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
45 kr/kWh är maximalt bud på Nordpool, så högre än så kan inte spotpriset bli än i alla fall. (Jag skrev 3000 Euro/MWh tidigare, motsvarande drygt 30 kr/kWh, men det är visst en gammal uppgift; har ändrats i år.)
Låt oss hoppas att vi slipper det.. får mig att tveka på att verkligen köra timdebitering, kan ju bli riktigt illa om vi får en period med sträng kyla. Fattighuset nästa :p Har framför mig sett 2-3 kr/kWh som någon slags max men inser nu att det är ju ingenting eftersom vi var en bra bit över det idag och då var det ju dessutom milt ute.

Magnus E K
Priset har faktiskt varit uppe på över 14 kr för över ett decennium sedan:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/elpriset-rusar-igen

(På den tiden bodde jag i lägenhet där elen ingick i avgiften så brydde mig inte så mycket då.)

Men när det sker kommer det troligen bara vara enstaka timmar och med timdebitering kan man försöka undvika dem, vilket man inte kan med månadsrörligt (som var uppåt 1 kr i februari 2010).

• Ledsen
Mikael_L
  • Laddar…
Priset har faktiskt varit uppe på över 14 kr för över ett decennium sedan:
[länk]

(På den tiden bodde jag i lägenhet där elen ingick i avgiften så brydde mig inte så mycket då.)

Men när det sker kommer det troligen bara vara enstaka timmar och med timdebitering kan man försöka undvika dem, vilket man inte kan med månadsrörligt (som var uppåt 1 kr i februari 2010).
Fyfan.. har något blivit bättre sedan dess vid ett sånt scenario? Nej. :p Allting pekar nog mot att det kommer bli ett riktigt haveri när vi får sånt väder igen. 2010 fanns inte speciellt mycket elbilar och datacenter och då fanns även mer kärnkraft tillgänglig.

Tecknad hund sitter lugnt med en kopp medan rummet omkring den står i flammande lågor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det funkar inte så. Det finns väldigt lite att spara på att "skruva ner" produktionen i ett kärnkraftverk. Dvs. om du bara ställer på verket vid behov så blir priset mycket högre än 3 kr/kWh. Och då finns det inget "business case" längre.
Det har påtalats i ganska många forskningsrapporter att man borde använda kärnkraft mer som effektreglerare än det görs. Man har tvärtom tex tagit bort möjligheten med de grå styrstavarna att reglera effekten. Sen har man inte heller utvärderat vad ett utökat uttag av ånga hos tryckvattenreaktorerna ger för möjligheter och konsekvenser för ökat tillfälligt effektuttag. Den reglerkraft man har idag är inom ganska snäva parametrar pga reaktorns termiska och säkerhetstekniska orsaker. Det har funnits en ovilja hos elbolagen att undersöka frågan "kärnkraft som reglerkraft". Anledningen är ganska enkel. Full produktion ger garanterad avkastning. Vi kommer inte heller få se något nytt i frågan då det kommer krävas politiska beslut. Politiker som idag hänvisar till marknaden som i princip ger blankt i om nätet går ned ibland - vilket snarare kommer gangna elbolagen med höga elpriser som följd.

Mikael_L
berisen berisen skrev:
2010 fanns inte speciellt mycket elbilar och datacenter och då fanns även mer kärnkraft tillgänglig.
Det där var väl året med så mycket stillastående reaktorer, var det inte då som de glömde en dammsugare inne i reaktorhallen som brann och orsakade att ett av Ringhals aggregat stod hela vintern för sanering, och en annan reaktor inte kom igång under hösten efter sommarstoppet för att något gick åt skogen med tidsplanerna, så den stod nästan hela vintern också.

Jag har för mig att det var då det grymtades om att det kanske var planerat utav vattenfall för att få upp elpriserna skyhögt.

Magnus E K
berisen berisen skrev:
Fyfan.. har något blivit bättre sedan dess vid ett sånt scenario?
Det var en kombination av riktig vinter och flera reaktorer avställda för uppgradering (har inte grävt efter exakta siffror). Det fanns väldigt mycket mindre vindkraft (inte helt betydelselöst då den nu ändå beräknas ge nästan 1 GW under topplasttimmen). Det har även tillkommit mer potentiell importkapacitet (åtminstone kabeln till Litauen som öppnade 2015). Förbrukningen överlag är nog ungefär samma nu som då, dock med alla värmepumpar så kanske det blir värre vid en riktig köldknäpp då en massa elpatroner behöver gå in.

Men det är lugnt, växthuseffekten har gjort det omodernt med riktig kyla.

Redigerat:
Mikael_L
Kapaciteten SE2-SE3 har varit begränsad till 6400-6500 idag (och 6400 imorgon) med begränsningskod 16 som betyder "Stability". Även NO1-SE3 är något begränsad med samma kod.

Vad gäller vindkraften är det av stor betydelse var det blåser. Tyvärr kan man inte se uppdelningen i SVK:s fina graf utan man får gräva fram siffrorna hos Nordpool. Just nu blåser det faktiskt bäst i SE3 med drygt 1 GW (dock bara 0,5 i morse). Imorgon drar vinden norrut och produktionen i SE3 och SE4 blir nästan noll (0,2 sent på kvällen).
Så vi har alltså ingen alls överkapacitet just nu, det är en begränsning som sätter den gränsen.

Borde nästan förstått det, då vi importerar just nu ...

@Magnus E K , men vad vindkraften ger är rätt ointressant (annat än som en låg procentsiffra av dess maxeffekt) då det inte blåser så mycket när det är kallt.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.