Totte_S Totte_S skrev:
Senast jag kollade (3-4 år sedan) så behövdes ingen introduktionsutbildning för handledar vid övningskörning för A.
Däremot behövs att man reggar sig som handledare.
Ja det är så det är nu 2021 också.
 
  • Gilla
Totte_S
  • Laddar…
J
Rkarlsson skrev:
Men man gör sig bara en björntjänst om man övningskör lätt mc på banan om man ska köra med tung =)
Haha, ja om inte annat kan det bli en brutal överraskning med många fötter i marken när man ska köra upp :D
 
  • Gilla
Anonymiserad 239657
  • Laddar…
J johan_81 skrev:
Jag tror också att det avser fordonsslaget. Rimligen borde det ju ha skrivits ut om där var ytterligare begränsningar, frågeställningen är ju någotsånär applicerbar på till exempel lätt, mellanklass och tung MC (kan jag vara handledare för någon som övningskör tung MC om jag som handledare med A-kort kör min 125:a på övningsturen).

Det bästa är nog helt enkelt att ringa Transportstyrelsen och fråga om du vill vara 100% säker.
ja det är väl så, jag tror det är ok men man vill ju inte att handledaren som är vänlig och ställer upp riskerar att hamna i trubbel och även jag själv får ju problem.
 
Rkarlsson skrev:
Gör det enkelt.
Övningskörning med mc | korkort.nu - En del av STR
Handledaren kan antingen åka med på din motorcykel eller köra på en egen. Din handledare kan köra före eller efter dig på sin motorcykel. En handledare får aldrig följa efter i till exempel en bil och får aldrig handleda mer än en elev i taget. Och glöm inte västen med övningskörningsemblemet på!

Piaggio
[bild]


Jag tyder den som en mc och då jag har mc kort som är äldre än 5 år så kör jag isåfall med en piaggio om jag så skulle haft en sådan.
Hade handledaren endast haft B kort så kan den såklart inte vara handledare för A-kort.

=)
ja om inte annat finns det ju utrymme för att spela lite dum eftersom det inte är lätt att hitta några indikationer på att det inte är ok.
 
P
MathiasS MathiasS skrev:
ja om inte annat finns det ju utrymme för att spela lite dum eftersom det inte är lätt att hitta några indikationer på att det inte är ok.
Jag vågar sätta en hundring på att det inte blir bekymmer =) Problemet är möjligt om vespan inte hinner med. Men då är eleven bara dum mot sig och sin kompis.

Kör på, och i bästa fall så blir det bara en lektion i det. Men enl papper så ser det ju faktiskt korrekt ut.
 
Rkarlsson skrev:
Jag vågar sätta en hundring på att det inte blir bekymmer =) Problemet är möjligt om vespan inte hinner med. Men då är eleven bara dum mot sig och sin kompis.

Kör på, och i bästa fall så blir det bara en lektion i det. Men enl papper så ser det ju faktiskt korrekt ut.
Mp3an hänger med i alla lagliga farter och något annat är inte aktuellt.....:)
 
  • Gilla
Anonymiserad 239657
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.