Jag har inte letat upp någon lag eller förordning, men så här skriver iallafall transportstyrelsen som svar på frågan och dom brukar oftast ha rätt.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkort/handledare/handledarskap/
Varför det skulle spela roll vet jag inte, så det kanske är läge att grotta ner sig i det juridiska underlaget...
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkort/handledare/handledarskap/
Varför det skulle spela roll vet jag inte, så det kanske är läge att grotta ner sig i det juridiska underlaget...
Den jag hade på ett par lektioner körde med endast bil, men det var mest för att han skulle ha med konor och dylikt till banan.J johan_81 skrev:
Sen ville han absolut inte åka då han hade råkat ut för vurpor med elever, sen ville han inte köra för han började bli gammal.
Men han var bland topp i kommunen på att lära ut =)
Att man inte får köra bil förstår jag, frågan är om trehjulingen särbehandlas på något vis.
Fordonsslaget i detta fall (En Piaggio Mp3) är "Motorcykel" men denna har en annan fordonskategori än tvåhjuliga MC så det finns ju skillnader här och där (Tex att man får köra den på B-kort, att man inte har samma parkeringsregler som tvåhjulig MC överallt osv).
Jag antar att detta slutar i att man måste förstå om kravet på handledarens fordon ("MC") avser fordonsslaget eller fordonskategorin.
Fordonsslaget i detta fall (En Piaggio Mp3) är "Motorcykel" men denna har en annan fordonskategori än tvåhjuliga MC så det finns ju skillnader här och där (Tex att man får köra den på B-kort, att man inte har samma parkeringsregler som tvåhjulig MC överallt osv).
Jag antar att detta slutar i att man måste förstå om kravet på handledarens fordon ("MC") avser fordonsslaget eller fordonskategorin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Senast jag kollade (3-4 år sedan) så behövdes ingen introduktionsutbildning för handledar vid övningskörning för A.Rkarlsson skrev:
Däremot behövs att man reggar sig som handledare.
Ja. Då när jag tog så fick de sitta i bil och ha ett par st elever samtidigt på motocykel och 2 i bilen (vi var 2 som hade egna). Vi var 3 som mest och vi hade headset allihopA AndersS skrev:
Deras utbildning är mer omfattande än en privat som behöver endast sitta 3 timmar för bil. Inget för mc.
Dvs den som fick körkortet på den tiden det ingick får vara lärare trots de aldrig suttit på en mc förutsatt att de kan framföra en.
Gör det enkelt.MathiasS skrev:
Att man inte får köra bil förstår jag, frågan är om trehjulingen särbehandlas på något vis.
Fordonsslaget i detta fall (En Piaggio Mp3) är "Motorcykel" men denna har en annan fordonskategori än tvåhjuliga MC så det finns ju skillnader här och där (Tex att man får köra den på B-kort, att man inte har samma parkeringsregler som tvåhjulig MC överallt osv).
Jag antar att detta slutar i att man måste förstå om kravet på handledarens fordon ("MC") avser fordonsslaget eller fordonskategorin.
[bild]
Övningskörning med mc | korkort.nu - En del av STR
Handledaren kan antingen åka med på din motorcykel eller köra på en egen. Din handledare kan köra före eller efter dig på sin motorcykel. En handledare får aldrig följa efter i till exempel en bil och får aldrig handleda mer än en elev i taget. Och glöm inte västen med övningskörningsemblemet på!
Piaggio
Jag tyder den som en mc och då jag har mc kort som är äldre än 5 år så kör jag isåfall med en piaggio om jag så skulle haft en sådan.
Hade handledaren endast haft B kort så kan den såklart inte vara handledare för A-kort.
=)
Jag tror också att det avser fordonsslaget. Rimligen borde det ju ha skrivits ut om där var ytterligare begränsningar, frågeställningen är ju någotsånär applicerbar på till exempel lätt, mellanklass och tung MC (kan jag vara handledare för någon som övningskör tung MC om jag som handledare med A-kort kör min 125:a på övningsturen).
Det bästa är nog helt enkelt att ringa Transportstyrelsen och fråga om du vill vara 100% säker.
Det bästa är nog helt enkelt att ringa Transportstyrelsen och fråga om du vill vara 100% säker.
Så var det när jag tog det. Men det kan ju ha ändrats. En av mina 5 handledare hade en mellan mc medans jag körde tung. Jag som övningskör kan ju köra med alla de slagen om jag har tillstånd för tung.J johan_81 skrev:Jag tror också att det avser fordonsslaget. Rimligen borde det ju ha skrivits ut om där var ytterligare begränsningar, frågeställningen är ju någotsånär applicerbar på till exempel lätt, mellanklass och tung MC (kan jag vara handledare för någon som övningskör tung MC om jag som handledare med A-kort kör min 125:a på övningsturen).
Det bästa är nog helt enkelt att ringa Transportstyrelsen och fråga om du vill vara 100% säker.
Men man gör sig bara en björntjänst om man övningskör lätt mc på banan om man ska köra med tung =)