Tack igen!Claes Sörmland skrev:
Vad har de för mätningar som stödjer detta? D v s efterfråga mätningar av läckaget i varje kanal, måste göras kanal för kanal och redovisas separat. Helst ska det vara flödet ut från fläkten på taket vara uppmätt minus alla flöden in i kanalen. Och sen med enkelt subtraktion kan fastställas hur mycket tjuvluft som dras från annat håll. Ett annat indirekt sätt att mäta detta är att proppa kanalen högst upp i skorstenen och sen trycksätta kanalen och mäta läckaget vid ett visst övertryck med en apparat.
Bara så att det inte är en OVK-gubbe som drar detta ur röven. Det är ingen brist på sådana OVK-gubbar om man säger så.
Föreningen borde ha gjort en anmälan till kommunen när fläktarna installerades eftersom det är en anmälningspliktig åtgärd enligt PBL att ändra från självdrag till frånluft i flerbostadshus. Kommunen borde således sitta på projekteringshandlingarna om de inte ligger i föreningens arkiv.
Sen finns ju möjligheten att det hela har sålts in av någon oseriös ventilationsfirma och att föreningen helt har missat kravet på anmälan. Och att en projekteringsunderlag aldrig upprättades av den oseriösa ventilationsfirman. Ventilationsbranschen har ju varit en riktig lurendrejarbransch genom åren så det är nog inte helt otroligt. Numera skor de sig på OVK:er som inte följer lagen.
Gällande första frågan (om jag har förstått det rätt) så har man mätt luftflödet i lägenheterna på olika mätpunkter, typ kök och WC. Om jag förstod besiktningsmannen korrekt gick det inte att provtrycka kanalerna med propp då de var rädda för att skada kanalen pga det höga trycket som skulle krävas pga otätheterna. Så jag tro inte det har gjorts en mätning av utflödet vid fläkten. Möjligtvis är detta en alternativ mätmetod vi kan testa?
Jag tror det finns bygglovshandlingar hos stadsbyggnadskontoret så jag börjar med att kontakta dem. Vi har redan tagit kontakt med byggnadsingenjören som hjälpte till att projektleda bytet (gjordes i samband med stambyte). Bara att hoppas att både ventilationsfirman och förra styrelsen varit seriösa i detta.
Om utflödet inte har mätts kan man ju inte veta hur otäta kanaler är. Om nu inte draget i kanalerna i lägenheterna var så svagt att summan av det för respektive kanal var så litet att det understeg teoretiskt fläktflöde med t ex 10X eller 100X. Men det låter ju bra otroligt.J JacobSöder skrev:Tack igen!
Gällande första frågan (om jag har förstått det rätt) så har man mätt luftflödet i lägenheterna på olika mätpunkter, typ kök och WC. Om jag förstod besiktningsmannen korrekt gick det inte att provtrycka kanalerna med propp då de var rädda för att skada kanalen pga det höga trycket som skulle krävas pga otätheterna. Så jag tro inte det har gjorts en mätning av utflödet vid fläkten. Möjligtvis är detta en alternativ mätmetod vi kan testa?
Tack Claes,Claes Sörmland skrev:
Jag hittar bara lägenhetspecifika mätvärden i protokollet så är osäker på att man har gjort mätningar i kanalerna. Så tar även kontakt med besiktningsmannen och kollar upp detta.
Stort tack för hjälpen, tror eventuellt att vi har ett rätt stort arbete framför oss så varje krona sparad är toppen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden