Jag knåpar på en tillbyggnad där övervåningen på 1,5 plans huset kommer bli 10 meter långt och 6,5 m brett. Rummet med full takhöjd kommer således bli 10 m långt och ca 2,5 m brett, därefter sluttar ju taket och stjäl yta från de 6,5 metrarna. Tanken med rummet är att ha det som ett sällskapsrum med fin utsikt ned mot sjön, bara en soffa och soffbord, kanske en låg byrå för musik möbel och lite prydnadssaker. I ena änden tänker jag även ha en säng för övernattande gäster. Tänker då sänggaveln mot snedtaket, och ha fönster till vänster (ena änden av de tio meterna). Jag tänker fönsterpartier som är så stora som är möjligt, i trekant. Uppgång från nedervåningen nånstans på mitten. Kommer detta funka rent estetiskt - eller kommer rummet kännas som en smal korridor? Tacksam för tips!

Du har inte nån enkel skiss att visa?

M MetteKson skrev:
Du har inte nån enkel skiss att visa?
nej, det har jag faktiskt inte skissat på. Men, det blir liksom full takhöjd 2,5 brett, tio meter långt. På var sida om den fulla takhöjden går snedtaket ned från takbrytningen, ca två meter åt vart håll.,

Vår övervåning såg ut så från början, vi har nu delat av ett sovrum i ena ändan, det finns också badrum mitt på (mittemot trappan). Inget problem. Just att trappan kommer upp ungefär i mitten blir ju en avdelare som bryter korridoren.

Och skulle det inte kännas bra är det ju som sagt bara att sätta upp en vägg. Sätt trappan lagom långt åt ena sidan så att det blir det bra bredd på sovrumsdelen även med en vägg uppsatt. Vårt sovrum är lite för smalt (ca 2,5 meter) för att rymma en dubbelsäng och samtidigt kunna gå bra bredvid, det skulle bli väldigt små sängbord med bara ca 35 cm tillgodo på vardera sidan.

• Gilla
femme68
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.