1 611 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Övervakningsbar dvärgbrytare
Som ett sidospår på energimätningstråden började jag fundera på övervakning av dvärgbrytare för att kunna detektera när de löser ut och t.ex. skicka ett mail. Jag tittade på Hager och de verkar ha ett tillbehör som de kallar "signalbrytare" man kan koppla på sin dvärgbrytare, och som sluter en krets när dvärgbrytaren löser ut. Tyvärr verkar den kosta flera hundra kronor. Känns inte rimligt när själva dvärgbrytaren bara kostar en femtiolapp, och särskilt inte när det finns 30-40 brytare i en central.
Har jag missförstått syftet med "signalbrytaren" och det finns ett billigare alternativ?
Att ha en inbyggd signalkrets direkt i sina dvärgbrytare känns som en relativt enkel funktion som skulle vara betydligt mer plats- och kostnadseffektiv. Finns det någon tillverkare som har det på sina dvärgbrytare?
Har jag missförstått syftet med "signalbrytaren" och det finns ett billigare alternativ?
Att ha en inbyggd signalkrets direkt i sina dvärgbrytare känns som en relativt enkel funktion som skulle vara betydligt mer plats- och kostnadseffektiv. Finns det någon tillverkare som har det på sina dvärgbrytare?
Det finns två varianter av hjälp-/signalkontakt, https://www.hager.se/e-katalog/elce...rytare/tillbehoer-foer-dvaergbrytare/5908.htm
hjälpkontakten är några kronor billigare.
hjälpkontakten är några kronor billigare.
Alternativet är ju någon form av binär ingångsenhet som kan matas med nätspänning och helt enkelt övervaka att det finns spänning på gruppen. Vill man skilja på utlöst gruppsäkring och strömavbrott kan man ju lösa det med logik i övervakningen.
Ja, frågan är ju vad man vill uppnå. Om det intressanta är att en grupp är strömlös så är det enklare att mäta utgående spänning med en enkel optoisolatorkrets. Sådana finns det gott om på t.ex. Ebay för inte så mycket pengar. Det är frågan om enkla kretsar så om man kollar att komponenterna inte är helkass och kanske isolationsmäter dem när man får hem dem så är det inte så farligt.
Hjälpkontakt på säkringarna blir dyrt i en hel central. Vad är vitsen?
Hjälpkontakt på säkringarna blir dyrt i en hel central. Vad är vitsen?
Klicka här för att svara