E etompau skrev:
Jag är med på vad du vill uppnå med nexa-prylarna och telldus-systemet.
Det jag tycker verkar lite skumt är hur du ska realisera det med sändarna. Jag förstår att elektrikerna har dragit öronen åt sig när det blir tal om 6 mm2-kabel in i en Nexa-puck.
Njae... Vet inte om jag tycker min elektriker drog öronen åt sig precis...
Tyckte nog istället det verkade som han tyckte det verkade intressant med denna lösning.
Men han behövde lite mer på fötterna och fundera igenom hur kopplingarna isåfall skulle genomföras.

En Nexa-puck ansluten till en normcentral är ju kanske lite okonventionellt...
Och att ansluta en 6 mm2 kabel till en Nexa-puck är ju ogörligt rent fysiskt.

Men en normmodul med 3 st indikator-dioder som visar att inkommande faser har spänning är väl en helt konventionell lösning, som jag uppfattat det.? Men inte heller en diod-norm-modul har ju fysisk möjlighet att ansluta en 6 mm2 kabel. Så samma frågeställning gäller ju där... Får man ansluta denna indikator-modul med en tunnare kabel till en inkommande fas?
Trots att inkommande fas är avsäkrad med huvudsäkringens (mätarsäkring) 20 A.

Denna diodmodul, finns den färdig att köpa? Tänker mig att den är avsäkrad internt med exempelvis en finsäkring.

Det skulle man själv kunna göra sätta en 1A finsäkring i en hållare för din-montage och därmed kunna dra tunnare kabel (är väl så man gör i en elcentral om man inte använder skena)

• Gilla
NoOne2k
  • Laddar…
Enklast och säkrast måste väl ändå vara några kontaktorer som hålls dragna när det finns spänning och som avläses med klenspänning av övervakningssytemet.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
E Electrony skrev:
Jag skulle sätta ett fasövervakningsrelä på en egen trepolig dvärgbrytare,
då har du löst problemet med kabelareor och det finns inget annat som kan lösa ut dvärgen.

Sen kan du ha hjälpkontakter på de dvärgar och JFB som matar uppvärmning och kyl/frys.

Jag ser ingen anledning att övervaka varje enskild brytare (men det kanske inte var så du tänkte).

Om du bygger något eget får du tänka på att bakmatning via trefaslast kan lura 230V övervakning.
Du måste alltså mäta 400V mellan faserna för att se att en av faserna fallit bort.

Den här finns på Conrad.se
  • Artikel nr.: 505858
  • Fabrikatsnr.: 2390000
  • EAN: 9008662002296
Bra där, att du tog upp problematiken med att bakmatning kan lura 230 V övervakning.
Jag har själv funderat lite i de banorna, men inte kommit hela vägen runt i mina funderingar där. ;-)
Ska kolla på det där fasövervakningsreläet du föreslår.

Jag har inte tänkt övervaka varje enskild dvärgbrytare i systemet, om det var det du menade.
Men jag har tänkt mig övervaka varje JFB och PSB.

Och jag har tänkt sektionera elsystemet ganska mycket där.
4 st JFB
Maskinpark (VVB, cirkulationspumpar, ev värmepump, mm.)
Ute (motorvärmare, trädgårdsuttag, utebelysning, växthus, gäststuga, mm.)
Inne våtutrymmen (Kök, badrum, tvättstuga, bastu, od.)
Inne torrutrymmen (Sovrum, vardagsrum, mm.)
3 st PSB
Frysbox källare
Frys kök
Mediacentral

Med så många JFB/PSB känns det nödvändigt att ha varningsfunktioner, eftersom man annars inte märker om tex frysboxen i källare blir strömlös.

Och jag har tidigare varit med om att jag satt utomlands och upptäckte att min övervakningskamera på garaget slutade fungera. Jag visste då inte om huset var strömlöst, en fas försvunnit, eller om internetförbindelsen till garaget var bruten, eller om bara kameran hängt sig på nåt vis. Så jag visste inte om jag skulle skicka hem någon kompis på hemmaplan för att kolla, eller om jag skulle mötas av en tinad frysbox tre veckor senare.

Men när jag nu ändå ska sätta in en ny elcentral vill jag kunna ha lite koll på vad som händer hemma när jag är borta.

Men det är totalt sju hjälpkontakter som behövs, visst det blir lite pengar, men inte så mycket i sammanhanget?

Plus tre stycken för att övervaka respektive inkommande fas. I Sammanhanget känns det dock som lite pengar. Största felet man kan göra är nog att hitta på egna konstiga lösningar som ingen begriper om 15 år när man ska göra nåt i centralen. Eller ett system som måste byggas om när nåt går sönder eftersom det inte finns reservdelar längre... Din-monterade kontaktorer kommer att finnas kvar länge...

M Micke i Hudik skrev:
Njae... Vet inte om jag tycker min elektriker drog öronen åt sig precis...
Tyckte nog istället det verkade som han tyckte det verkade intressant med denna lösning.
Men han behövde lite mer på fötterna och fundera igenom hur kopplingarna isåfall skulle genomföras.

En Nexa-puck ansluten till en normcentral är ju kanske lite okonventionellt...
Och att ansluta en 6 mm2 kabel till en Nexa-puck är ju ogörligt rent fysiskt.

Men en normmodul med 3 st indikator-dioder som visar att inkommande faser har spänning är väl en helt konventionell lösning, som jag uppfattat det.? Men inte heller en diod-norm-modul har ju fysisk möjlighet att ansluta en 6 mm2 kabel. Så samma frågeställning gäller ju där... Får man ansluta denna indikator-modul med en tunnare kabel till en inkommande fas?
Trots att inkommande fas är avsäkrad med huvudsäkringens (mätarsäkring) 20 A.
Tyvärr måste jag säga att det mesta av de lösningar du skrivit om inte är okonventionella de är ur fackmässigt perspektiv dåliga, usla och ger möjlighet till många onödiga problem, ev faror. Låt det gå några varv till i tråden och försök sålla fram rimliga mer professionella lösningar på det du vill åstadkomma.

Tex det som nämnts om ett korrekt nätövervakningsrelä på gemensamma inkommande och sen hjälpkontakter på de komponenter JFB, PSA du är intresserad av är en vettig start. Sen kan man i vanlig ordning fundera på om du gör en vettig sektionering, lite överdriven och det kanske inte ens blir bättre.

13th Marine 13th Marine skrev:
Denna diodmodul, finns den färdig att köpa? Tänker mig att den är avsäkrad internt med exempelvis en finsäkring.

Det skulle man själv kunna göra sätta en 1A finsäkring i en hållare för din-montage och därmed kunna dra tunnare kabel (är väl så man gör i en elcentral om man inte använder skena)
Diodmoduler för fasindikering finns färdiga att köpa (Hager, Malmberg, enelco, F&F, mm.), vet dock inte exakt hur de är uppbyggda, och om de är internt avsäkrade. De verkar dock alla ha anslutning för 1,5-2,5 mm2.
Problemställningen är väl som jag fattat det trådarna från huvudbrytare TILL diodmodulen... Får DE vara klenare är 6 mm2? Vet inte riktigt hur de tänkt sig att dessa diodmoduler ska inkopplas.

Jag har även funderat i de banor du är inne på...
Att sätta en finsäkring (1 A eller X mA) direkt mot inkommande (finns det finsäkrings-hållare med 6 mm2-anslutning?), och sedan leda 230 V-signalen vidare till WBT-230 (och kanske där även diodmodulen) med tunnare tråd.
Kanske det är en lösning att komma förbi 6 mm2-problematiken?

Men behöver du verkligen 6kvmm till finsäkringen? Borde det inte räcka med samma ledararea som behövs efter säkringen?

Man använder väl inte 6kvmm till en 10A dvärgbrytare?

E
useless useless skrev:
Plus tre stycken för att övervaka respektive inkommande fas. I Sammanhanget känns det dock som lite pengar. Största felet man kan göra är nog att hitta på egna konstiga lösningar som ingen begriper om 15 år när man ska göra nåt i centralen. Eller ett system som måste byggas om när nåt går sönder eftersom det inte finns reservdelar längre... Din-monterade kontaktorer kommer att finnas kvar länge...
Inte om man tar det fasövervakningsreläet jag föreslog, det kontrollerar alla faserna och indikerar både fasbortfall och fel fasföljd.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
E
13th Marine 13th Marine skrev:
Men behöver du verkligen 6kvmm till finsäkringen? Borde det inte räcka med samma ledararea som behövs efter säkringen?

Man använder väl inte 6kvmm till en 10A dvärgbrytare?
Före dvärgbrytaren skall du ha samma area som inkommande matarkabel dvs. det bestäms av föregående säkring eller dvärg (huvudsäkring om det inte är en undercentral).
Jag har aldrig sett finsäkringar i en elcentral, jag tror inte det är godkänt och del lyser hempul.

Som jag skrev i mitt första inlägg: Sätt en trepolig dvärg i centralen, sen kan du koppla in en köpt diodmodul alt övervakningsrelä i centralen eller något hembyggt i en separat kapsling (via säkerhetsbrytare eller cee-uttag).

• Gilla
largab och 1 till
  • Laddar…
Insåg nu att jag tänkte på noll och jordskenorna, men kan inte komma hur det ser ut utan en fasskena i en modern central. Funderade på om man avsäkrade ledaren nära inpå kunde tänka sig att det var ok med mindre ledararea från eventuell skena fram till säkringen. Men det var kanske feltänk av mig, men jag hade aldrig kopplat detta utan att få det verifierat först ;)

När det gäller finsäkringarna så kanske du aldrig sett en, men å andra sidan kanske du inte heller sett lösningar liknande denna heller? ;)

GK100 GK100 skrev:
Låt det gå några varv till i tråden och försök sålla ...
Träff mitt i!
Precis så har jag tänkt...
Att på detta forum bolla mina tokiga idéer och mina förnuftiga tankar,
med era märkliga förslag, kloka funderingar och goda kunskap.
Jag är tacksam för alla inlägg och synpunkter jag kan få.

Sedan ska jag blanda ihop allt detta, och ut på andra änden ska det komma något som jag bedömer vara en lagom professionell lösning, till en rimlig kostnad, med så stor del som möjligt av de funktioner jag önskar.

När sedan min elektriker är tillbaka från sin Thailandsresa om en vecka eller två,
ska jag resonera med honom och vi får komma fram en lösning som hans professionella omdöme kan känna sig bekväm med.

Än så länge är ju inget skrivet i sten.
Vi får se hur det ser ut när nya elcentralen är på plats, någon gång i december räknar jag med.
Efter det är ju inget heller skrivet i sten, blir det inte bra går det ju att förändra.
Och om något beträffande mina övervakningslösningar skulle visa sig icke önskvärt i framtiden,
så bör det ju vara utfört så detta enkelt och tydligt kan tas bort,
och kvar ska då vara en ren simpel standard normcentral.

Och i vanlig ordning så kan man ju fundera på vilken väg man ska vandra beträffande JFB och sektionering.
Jag vet ju att en skola där, i princip säger:
"Allt på samma JFB! Då märker man när den löser ut, och frysen riskerar inte att stå strömlös."
Och så kan man ju välja medelvägen att utomhus går på en JFB och resten på en annan JFB.
Själv är jag mer inne på att sektionera JFB ganska mycket,
men då känns ju övervakning och varningssystem som ett viktigare komplement.

useless useless skrev:
Största felet man kan göra är nog att hitta på egna konstiga lösningar som ingen begriper om 15 år när man ska göra nåt i centralen. Eller ett system som måste byggas om när nåt går sönder eftersom det inte finns reservdelar längre... Din-monterade kontaktorer kommer att finnas kvar länge...
Bra synpunkt där!
Jag tänker lite så här:
Om något beträffande mina övervakningslösningar skulle visa sig icke önskvärt i framtiden,
så bör det ju vara utfört så detta enkelt och tydligt kan tas bort,
och kvar ska då vara en ren simpel standard normcentral.

tommib
Du motsäger dig själv lite där. Om du sektionerar mycket och t.ex. lägger frysen på en egen PSA så blir du i princip beroende av ett larm till den och då kan du inte enkelt ta bort din övervakning längre.* Jag vill också framhålla ståndpunkten jag haft i många andra sådana här diskussioner; om du är orolig för temperaturen i frysen så ska du övervaka den. Temperaturen alltså, inte matningen. Frysar kan gå sönder.

Din lösning med Nexapuckar och liknande är också lite som att slå in spik med en skruvmejsel. Det går men det är väldigt otympligt och helt fel verktyg för jobbet. Någon föreslog lite längre upp Raspberry Pi eller Arduino vilket är en oändligt mycket bättre lösning. Kombinera det med någon som t.ex. detta optoisolatorkort** så får du en mycket bättre lösning. Bästa/enklaste kombinationen är troligen både Arduino (för I/O) och Raspberry (för larm och kommunikation med omvärlden). En ännu mer seriös lösning är övervakningsreläerna från Conrad men det är rätt dyrt och överdrivet för den här applikationen.

Jag fattar att det är roligt att automatisera och mäta saker men vad ska du göra med informationen? Hur ofta har du strömavbrott och hur stor är kostnaden för det? Kan du göra något åt strömavbrottet när det är detekterat?

* Det går för all del att bygga om centralen längre fram men då lämnar man i mitt tycke enkel.

** Jag har inte i detalj tittat på just detta optoisolatorkort. Om du faktiskt ska köpa något från Ebay som ska kopplas till nätspänning bör du se till att du är kapabel att bedöma saker som isolationsavstånd mm. Denna ser vid en snabb titt inte orimlig ut men kan med ett dåligt valt montagesätt bli dum.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.