Hur lång tid står det i instruktionsboken att vvb tar på sig att värma hela eller önskad del av volymen? Enklare att logga när familjemedlemmar duschar och sedan vänta den tid det tar för att uppnå önskad volym varmvatten? Duschar du hästar eller hundar eftersom 100l inte räcker ?
 
Unikt namn
En flödesmätare på vv-ledningen som räknar ner från 100L. Plus en annan beräkning när beredaren drar el, som räknar åt andra hållet.

Men det blir kanske lite väl komplicerat.
 
D
Unikt namn Unikt namn skrev:
En flödesmätare på vv-ledningen som räknar ner från 100L. Plus en annan beräkning när beredaren drar el, som räknar åt andra hållet.

Men det blir kanske lite väl komplicerat.

Jag gillar tanken!
 
D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur lång tid står det i instruktionsboken att vvb tar på sig att värma hela eller önskad del av volymen? Enklare att logga när familjemedlemmar duschar och sedan vänta den tid det tar för att uppnå önskad volym varmvatten? Duschar du hästar eller hundar eftersom 100l inte räcker ?
nej inga hästar eller hundar, kanske 100L räcker, hoppas….

Manualen säger 8h för 80 c (lite konstigt med 80c då det i manualen rekommenderas 60c)
 
  • Tekniska specifikationer för uppvärmningstider och volym i en manual för en värmepanna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D
Om jag har förstått det rätt så går det att få upp den på 3kw genom att koppla om elen.
 
Kanske? Har du inte duschat med den och testat? Ca 4 timmar står det till 45 grader, som borde räcka rätt länge. Vet du om den är kopplat på 1 eller 3 faser?
 
tommib
Hela den här grejen verkar för mig extremt överarbetad. Ja, det är kul att pula men jag undrar lite stilla om du har oändligt med fritid?

D Derbyboy skrev:
Jag kommer välja att duscha när beredaren dragit under 100w senaste 10 min. Då vet jag (utifrån att ha studerat förbrukningsmönstret) att den går på underhållsvärme.
Watt är effekt. Det är en momentan storhet. Du är nog ute efter Wh (eller Joule). Oavsett det så är detta ett möjligt sätt att mäta men kräver att du integrerar effekten över tid.

Unikt namn Unikt namn skrev:
En flödesmätare på vv-ledningen som räknar ner från 100L.
Detta kommer inte fungera helt eftersom vattnet fylls på kontinuerligt i beredaren men får en lite lägre temp eftersom det blandar sig i någon mån.

Ärligt talat, är det inte lättare att bara vänta 30 min efter senaste stora varmvattenuttaget? Men visst, har du oändligt med tid och lite pengar så går det väl att automatisera hur mycket som helst. Om det var ett återkommande komfortproblem för mig så hade jag nog bara köpt en större beredare.
 
  • Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
Ja, det verkar överarbetat. Kanske dags att fundera på en "Genomströmningsvärmare", för att alltid ha tillgång till varmvatten, men då kanske man måste " säkra upp" och vad händer vid kortare strömavbrott?
 
  • Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kanske? Har du inte duschat med den och testat? Ca 4 timmar står det till 45 grader, som borde räcka rätt länge. Vet du om den är kopplat på 1 eller 3 faser?
Den är kopplad på 1 fas
 
D
tommib tommib skrev:
Hela den här grejen verkar för mig extremt överarbetad. Ja, det är kul att pula men jag undrar lite stilla om du har oändligt med fritid?
Tiden att fundera, jo den finns men för själva genomförandet så är tiden knapp men inte obefintlig.

Min tanke var att sätta en smart puck i uttaget och mäta förbrukningen. Tidsåtgång under 1 min.

Övervaka och logga hur förbrukningen ser ut vid full tank. Tidsåtgång 0 min (sker automatiskt).

Analysera beredarens mönster vid full tank. Tidsåtgång 3 min.

Skriva en automation så att jag får en notis eller liknande när beredaren är full med varmvatten. Tidsåtgång 5-10 min.

total tidsåtgång: ca 20 min

En ytterligare fördel är ju att jag ev. kan få en indikation i förtid på att beredaren gått sönder.
 
Manualens rekommendation om 60°C är väl för utgående vatten d.v.s. efter blandningsventil? Ju varmare vattnet i behållaren är, desto mer varmvatten går det ju att ta ut, men med nackdelen att förlustvärmen ökar något. I TS fall verkar det ju vara bästa lösningen att byta till 3-fas och skruva upp tankens temperatur till 80°C.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Finns väll många små elmätarlösningar typ Shelly eller liknande.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur lång tid står det i instruktionsboken att vvb tar på sig att värma hela eller önskad del av volymen? Enklare att logga när familjemedlemmar duschar och sedan vänta den tid det tar för att uppnå önskad volym varmvatten? Duschar du hästar eller hundar eftersom 100l inte räcker ?
Ha Ha har en tonårsson och 200 liter får duscha kallt efter honom.
 
D
A anis16 skrev:
Finns väll många små elmätarlösningar typ Shelly eller liknande.
Jo absolut, det blir ju nån sån puck eller plugg som ska användas. Frågan var ju mer hur jag listar ut om det finns vv eller ej.
 
tommib
D Derbyboy skrev:
total tidsåtgång: ca 20 min
Nja, du har nog lagt mer än så redan nu.

D Derbyboy skrev:
En ytterligare fördel är ju att jag ev. kan få en indikation i förtid på att beredaren gått sönder.
Hur menar du "i förtid"? Du lär ju märka att beredaren är sönder när du försöker ta ut varmvatten och du lär inte få någon förvarning om att den kommer gå sönder pga ändrat mönster i något. Det är en korkat enkel apparat.

D Derbyboy skrev:
Frågan var ju mer hur jag listar ut om det finns vv eller ej.
Du mäter i tanken. På en eller ett par nivåer. Någon genväg runt detta finns inte. Visst kan du använda surrogatmått som elförbrukningsmönster men de kan vara missvisande och det kommer inte vara så simpelt. Eller ja, det kan vara simpelt men då är det ungefär lika bra att ha lite koll i huset och se hur många som är nyduschade senaste timmen.

Alltså, jag gillar ju att tänka och fundera samt att göra saker själv men just detta slår mig som väldigt överarbetat och onödigt. Har du verkligen inte något roligare att lägga tiden på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.