Hur lång tid står det i instruktionsboken att vvb tar på sig att värma hela eller önskad del av volymen? Enklare att logga när familjemedlemmar duschar och sedan vänta den tid det tar för att uppnå önskad volym varmvatten? Duschar du hästar eller hundar eftersom 100l inte räcker ?
nej inga hästar eller hundar, kanske 100L räcker, hoppas….Jonatan79 skrev:
Manualen säger 8h för 80 c (lite konstigt med 80c då det i manualen rekommenderas 60c)
Hela den här grejen verkar för mig extremt överarbetad. Ja, det är kul att pula men jag undrar lite stilla om du har oändligt med fritid?
Ärligt talat, är det inte lättare att bara vänta 30 min efter senaste stora varmvattenuttaget? Men visst, har du oändligt med tid och lite pengar så går det väl att automatisera hur mycket som helst. Om det var ett återkommande komfortproblem för mig så hade jag nog bara köpt en större beredare.
Watt är effekt. Det är en momentan storhet. Du är nog ute efter Wh (eller Joule). Oavsett det så är detta ett möjligt sätt att mäta men kräver att du integrerar effekten över tid.D Derbyboy skrev:
Detta kommer inte fungera helt eftersom vattnet fylls på kontinuerligt i beredaren men får en lite lägre temp eftersom det blandar sig i någon mån.Unikt namn skrev:
Ärligt talat, är det inte lättare att bara vänta 30 min efter senaste stora varmvattenuttaget? Men visst, har du oändligt med tid och lite pengar så går det väl att automatisera hur mycket som helst. Om det var ett återkommande komfortproblem för mig så hade jag nog bara köpt en större beredare.
Ja, det verkar överarbetat. Kanske dags att fundera på en "Genomströmningsvärmare", för att alltid ha tillgång till varmvatten, men då kanske man måste " säkra upp" och vad händer vid kortare strömavbrott?
Tiden att fundera, jo den finns men för själva genomförandet så är tiden knapp men inte obefintlig.tommib skrev:
Min tanke var att sätta en smart puck i uttaget och mäta förbrukningen. Tidsåtgång under 1 min.
Övervaka och logga hur förbrukningen ser ut vid full tank. Tidsåtgång 0 min (sker automatiskt).
Analysera beredarens mönster vid full tank. Tidsåtgång 3 min.
Skriva en automation så att jag får en notis eller liknande när beredaren är full med varmvatten. Tidsåtgång 5-10 min.
total tidsåtgång: ca 20 min
En ytterligare fördel är ju att jag ev. kan få en indikation i förtid på att beredaren gått sönder.
Manualens rekommendation om 60°C är väl för utgående vatten d.v.s. efter blandningsventil? Ju varmare vattnet i behållaren är, desto mer varmvatten går det ju att ta ut, men med nackdelen att förlustvärmen ökar något. I TS fall verkar det ju vara bästa lösningen att byta till 3-fas och skruva upp tankens temperatur till 80°C.
Ha Ha har en tonårsson och 200 liter får duscha kallt efter honom.Jonatan79 skrev:
Nja, du har nog lagt mer än så redan nu.D Derbyboy skrev:
Hur menar du "i förtid"? Du lär ju märka att beredaren är sönder när du försöker ta ut varmvatten och du lär inte få någon förvarning om att den kommer gå sönder pga ändrat mönster i något. Det är en korkat enkel apparat.D Derbyboy skrev:
Du mäter i tanken. På en eller ett par nivåer. Någon genväg runt detta finns inte. Visst kan du använda surrogatmått som elförbrukningsmönster men de kan vara missvisande och det kommer inte vara så simpelt. Eller ja, det kan vara simpelt men då är det ungefär lika bra att ha lite koll i huset och se hur många som är nyduschade senaste timmen.D Derbyboy skrev:
Alltså, jag gillar ju att tänka och fundera samt att göra saker själv men just detta slår mig som väldigt överarbetat och onödigt. Har du verkligen inte något roligare att lägga tiden på?