793 läst ·
5 svar
793 läst
5 svar
Övervaka lyftpump i avloppsbrunn?
Hallå.
Jag har en trekammarbrunn med en lyftpump för att lyfta vattnet ut från brunnen till min upphöjda infiltration. Problemet som jag ser är att jag har ingen koll på om säkringen har gått eller om pumpen har gått sönder. Är det någon som vet något bra sätt att övervaka detta? Ett möjligt sätt skulle ju kunna vara något som larmar om den inte har dragit någon ström på ett dygn eller så, men hur i sådana fall?
Jag har en trekammarbrunn med en lyftpump för att lyfta vattnet ut från brunnen till min upphöjda infiltration. Problemet som jag ser är att jag har ingen koll på om säkringen har gått eller om pumpen har gått sönder. Är det någon som vet något bra sätt att övervaka detta? Ett möjligt sätt skulle ju kunna vara något som larmar om den inte har dragit någon ström på ett dygn eller så, men hur i sådana fall?
Den som har kopplat in pumpen, har inte tänkt rätt. Dom som jag kopplat in har larm. Vad för kabel till pumpen är det. 3 ledare ( som dom normalt drar ) eller en 4 eller 5 ledare. Med mer än 3 ledare så går det att få larm, med en nivåvippa i brunnen som larm hög nivå. Sen ska det vara en 3polig arbetsbrytare med lampa vid brunnen. Nivåvippa och pump ska då ha separata säkringar. Säger pumpen upp sig på något vis, så kommer det att larma. Lampan i brytaren lyser så länge som säkringen för pumpen är hel. Brytaren ska då vändas så lampan syns på håll. Vid larm så går spänningen tillbaka till centralen och där kan man sätta en summer. Är det en gul skyddsslang till pumpen går det att byta till t.e.x. en 5 ledare och koppla larm. Det med att ha något med batteridrift för larmvippan går det med och något wifi eller annat är en lösning, men inget alternativ för mig. Gillar inte det med en massa elektronik som säger upp sig när åskan går.P Psycho Dave skrev:Hallå.
Helt klart så är det fel. Det är en 3 ledare som är nedgrävd i backen utan skyddsslang. Hade det inte varit för att det är måste grävas genom en väg så hade det ju gått att gräva dit en kabel till.
Jepp, du kan sätta en larmvippa i brunnen och gäva ner en PEM-slang 16mm,1 decimeter i marken. Det duger även bra med ett avloppslarm med batteri ( sådana som man sätter i slutna tankar ) Är en kabel med givare och larmdelen i huset,som har summer och röd diod. Den är visserligen batteridriven och ska provas ett par ggr om året. Kabeln kan skarvas upp till 50 meter och är vanlig telefonkabel 4X0,5 EKKX.P Psycho Dave skrev:
Blir nog billigast med något sånt här.
https://vattenavloppscenter.se/produkt/box-va-alert/
EDit såg nu att en väg var i vägen 👿Då kan det kanske vara bra med trådlöst och batteri.
https://markgrossen.se/brunnar/larm...n&utm_term=&utm_campaign=Performance+Max&utm_
Den där trådlösa såg inte alls dum ut, tack så mycket för tipset.J jonaserik skrev:Jepp, du kan sätta en larmvippa i brunnen och gäva ner en PEM-slang 16mm,1 decimeter i marken. Det duger även bra med ett avloppslarm med batteri ( sådana som man sätter i slutna tankar ) Är en kabel med givare och larmdelen i huset,som har summer och röd diod. Den är visserligen batteridriven och ska provas ett par ggr om året. Kabeln kan skarvas upp till 50 meter och är vanlig telefonkabel 4X0,5 EKKX.
Blir nog billigast med något sånt här.
[länk]
EDit såg nu att en väg var i vägen 👿Då kan det kanske vara bra med trådlöst och batteri.
[länk]
Klicka här för att svara