Grannens Häck
Frågan lyder.

Får en enskild väg kameraövervaka in- och utfarten till vägen?

Det är en väg utan genomfartstrafik.

Det blir i så fall vägföreningen som initierar övervakningen och el och internet tas förmodligen från närmsta lämpliga medlem.
 
Har allmänheten tillgång till platsen? Även en privat väg kan vara en allmän plats och i så fall krävs tillstånd.
 
Grannens Häck
E ex007 skrev:
Har allmänheten tillgång till platsen? Även en privat väg kan vara en allmän plats och i så fall krävs tillstånd.
Nej det är en enskild väg, skyltar med motortrafik förbjuden. Dock ingen bom.

Allmänheten kan ju alltid promenera eller cykla, det går ju inte att hindra.

EDIT: jag kan inte definitionen på allmänhetens tillgång så kan inte svara helt 100 på det.
 
Redigerat:
Såvitt jag förstår så får man övervaka, utan tillstånd endast inom egen mark där allmänheten inte har tillträde. Även om alla som har rätt att använda vägen godkänner så får du inte kameraövervaka den.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.