Hej!
Har ju äntligen kunnat börja renovera sommarstugan lite. Nya väggar, golv, tak, men typ det mesta.

Mina fråga är: Håller virket om det står oskyddat för vind och rusk under vintern?( tänker regelstommen på väggarna tex) Eller måste det täckas över, med risk att fukten håller sig kvar i presseningarna?

Gör ju det mesta snickerierna själv utan hjälp så dra över presseningar hela tiden fram o tebax innan taket är på plats kommer bli rätt krävande.

Tips emottages tacksamt.

//Johan

• Gilla
Gunnar Tideman
  • Laddar…
R
Är huset tätt som det kallas , tak ,fönster ,dörrar på plats , kan inte regna in , så stäng lås och åk hem och sov gott:D
Nu verkar det som att taket inte är där , då blir det knepigare , regnar det in så kan virket slå sig , inget bra
Vad som kan göras då är bara att pressa allt , men inga fickor på pressen ( ska vara helt slät ) då kommer den att gå sönder
av vikten regn och is

R rävlyan skrev:
Är huset tätt som det kallas , tak ,fönster ,dörrar på plats , kan inte regna in , så stäng lås och åk hem och sov gott:D
Nu verkar det som att taket inte är där , då blir det knepigare , regnar det in så kan virket slå sig , inget bra
Vad som kan göras då är bara att pressa allt , men inga fickor på pressen ( ska vara helt slät ) då kommer den att gå sönder
av vikten regn och is
Nä, de e ju lite de som är problemet. Halva huset är orört(byggt på 40-talet och tillbyggt 50ish). Tillbyggnaden va i dåligt skick och rasrisken överhängande, rivit hela tillbyggnaden. Byggt upp det från grunden igen.
Golvet, bjälklag och isolering är på plats. Hela botten är klar. Idag har jag snickrat ihop ena kortsidan, stående reglar, öppning för dörr, fönster osv, kortlingar på plats. Kontrollmätt, allt i vinkel.
Men inte vågat resa det upp än, just pga av vädret.

Dagen har ju bjudit på lite sprida skurar över tomten och bygget, så lite naturliga fikapauser har det ju blivit. :)

Så väggar och tak kommer ju pö om pö. Och det blir svårt att skydda golvskivor och dom resta väggarna.

En tanke jag har är om vindpapp( är ju inte papp längre utan nått syntetiskt) skulle kunna skydda tillräckligt mycket på ena sida iaf, så kanske jag kan få upp press o lite reglar över taket. Lägga dom längre reglarna jag har på den delen av taket som är kvar på den gamla delen av huset.
Tål vindpappen/skyddet fukt såpass bra att de kan regna mot det utan o bli dåligt?

Många ideér.. :)

//johan

R
Vindpapp tjärmodell är nog tät men går sönder väldigt , väv är jag inte säker på om vatten går igenom .
Men risken jag ser är golvet , det får inte regna på det , då är det bara att göra om
Sen att täcka för regn och snö är ett mästerverk i täckning och det är mycket jobb och materiel för det
Ett hett tips i det hela , ta ledigt ett par dagar i anslutning till en helg , då kan du få 4 dagar att jobba på och få på taket ,
kanske om det finns någon som kan hjälpa till , antingen spika eller hantlangare
Det blir mycket billigare än att göra om allt , den isolering som blivit blöt är bara att forsla till soptippen

Det är självklart att allt trävirke måste skyddas för regn!
Och har du trävirke liggande i travar i väntan på montering så skall det ströas emellan plankorna/reglarna, annars är det risk för svartmögel.

Dagens tips: Tag in lite hjälp. Att spika taksvallet och lägga på papp är gjort på ett par dagar på en liten stuga.

Jag skulle som rävlyan säger satsa på att få upp taket. Är det tidspressat så hyr en batterispikpistol. Spar en hel del tid för råspont och kostar några hundringar för en helg. Sedan kan du köra på Windy prima duk på väggarna som tål regn och blåst bra och står sig om du inte får på panelen på några månader (Skulle nog stå pall till i vår om ingen Gudrun kommer och om man gillar att gambla lite).

Det gör ingenting om det regnar litet på stommen medan man sätter upp den. Man bara låter huset stå och torka ordentligt när taket är färdigt och vindskyddsskivorna på plats. Först då huset har torkat kan man isolera och skiva insidan.
Problemet är att du redan har golvskivor och golvisolering på plats och de får absolut inte bli våta....... en liten miss i planeringen...... så nu är du tvungen att hålla allting absolut torrt.

En liiten miss bara :) fick ett råd att börja göra klart allt i botten först och följde det, bra eller dåligt.
Men det blir nog att flytta ramverket. Låta musklerna jobba lite till, bygga motstående vägg, lägga undan, samt långsidorna. Bjuda in lite folk nån helg och köra järnet, och hoppas på bra väder.
Enklare o täcka liggande konstruktion än stående. Presseningar finns det så det räcker.

Tack för alla inputs.

Blir och sätta vindskydd när allt e klart och uppe.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.