Problemet är att du funderar för mycket... enklaste sättet ring till dottern fråga rakt ut. där har du svaret.. man kan ju spekulera hur mycket som helst annars. go for it!! :thumbup:

• Gilla
Stickan56 och 5 till
  • Laddar…
Det är en baggis att ta reda på om hon har barn, om hon är gift å så vidare. Ring Skatteverket och be att bli kopplad till personupplysningen. Säg hennes namn och adress och fråga om hennes civilstånd och om hon har barn. Du kan också passa på och fråga om hon äger några fler fastigheter för att få en tydligare bild av henne... Länge leve offentligheten!

• Gilla
RoTe och 2 till
  • Laddar…
Jag hade först tagit kontakt med ägaren och sett om hon är intresserad av att sälja, ge henne ett bud? Jag hade sen kontaktat en jurist, hellre än en mäklare, en jurist kan ge dig hjälp med köpet på fast räkning eller timpeng och har inga andra intressen i affären. Mäklaren är väl främst intressant när man ska gå ut på öppna marknaden? Min erfarenhet är att mäklare också kan börja trassla till det, tex erbjuda säljaren att lägga ut fastigheten på den öppna marknaden för att få provision, eller själva lägga ett bud för att tjäna en slant om tomten är billig.

• Gilla
saiter
  • Laddar…
Ring henne Ring henne Ring henne Ring henne Ring henne Ring henne Ring henne
Ring henne Ring henne Ring henne NU...

//AA

• Gilla
Stickan56
  • Laddar…
När du ringer ska du ändå veta att:

1. Ett dödsbo med endast EN delägare betraktas som skiftat i samma ögonblick som skattemyndigheten registrerar bouppteckningen.

2. Efter dödsfallet står den avlidnes fastighetsinnehav kvar i hennes eget namn, tills dess någon gör en ändring. I just detta fall påstår du att fastigheten är registrerad i namn av dödsboet som juridisk person.

Slutsats: Det finns - eller har funnits - flera delägare i dödsboet.

Bouppteckningen är offentlig handling. Spåra upp den och läs innan du ringer damen. Då vet du säkert vem som bestämmer över dödsboet - och husets framtid.

• Gilla
Robert63 och 1 till
  • Laddar…
Har inget hänt på 15 år så lär inget hända innan ägaren trillar av pinn. Ring och visa intresse, ge ett bud långt under taxeringsvärde och säg att du hjälper till med det praktiska. Om fastigheten bara står och förfaller så är det nog något som hon vill slippa ha att göra med helt och hållet, du får va lite på och hjälpa henne få tummen ur.

• Gilla
saiter
  • Laddar…
Du har ju skrivit att fastigheten i stort sett inte är värd någonting. Då behöver du inte vara rädd att det ska komma någon och lägga miljoner för tomten heller. Det finns inte så speciellt många som betalar för mycket, inte där i alla fall. Du måste väl i alla fall vara villig att betala vad tomten är värd, för du lever väl inte på hoppet att kunna lura henne att sälja lägre än ett reellt marknadsvärde?

Att hon inte sålt beror sannolikt på att hon inte behöver pengarna eller att hon har barn/barnbarn som hon vill lämna det till. Ring och fråga, det är ju inte så att hon glömt att hon äger marken.

P
Det är ju lite av en myt att man inte kan "ärva skulder".
Du kan inte ärva privata skulder, om dödsboet har skulder till flera fodringsägare så skall detta belopp tas ut från det gemensamma dödsboet innan utdelning av arv för att på så sätt betala dem.
Om det inte finns några pengar i dödsboet blir inte du som dödsbodelägare skyldig i dess ställe, men du får inte heller ut något arv.

Om det finns ett lån på byggnaden och/eller marken, oavsett om detta är från 1918 så skall det ändå följa med vid köpet, så är det en bankfråga avseende vad den summan liger på i dagsläget.

Som svar på din fråga varför hon inte gjort sig av med stället: Hon kanske inte vill. Hon kanske hellre ser bostaden förfalla än ger den till en främling. Det kan också vara att hon har syskon som har ett ord i frågan. Då blir dödsboet stående tills de samsats eller alla är avlidna. har de inga arvingar går allt till allmänna arvsfonden.

I ärlighetens namn ställer jag mig frågande till ditt inlägg, du skriver att tomten inte har något "värde", men du är tydligt intresserad av den. Så antingen har du hittat en guldgruva på ägorna och vill komma åt den billigt, eller så är det något liknande. Att någon skulle slänga ut 3 miljoner och på så sätt "buda över dig" om de ser en annons i en dgastidning låter ju lite som paranioa. Varför är du så intresserad av just denna plätt som enligt din beskrivning verkar med kostsam än värd något?
Det är en fråga eventuella dödsbodelägare kommer ställa sig också. Så ring upp dottern, och var ärlig.

phantom_pixie skrev:
I ärlighetens namn ställer jag mig frågande till ditt inlägg, du skriver att tomten inte har något "värde", men du är tydligt intresserad av den. Så antingen har du hittat en guldgruva på ägorna och vill komma åt den billigt, eller så är det något liknande. Att någon skulle slänga ut 3 miljoner och på så sätt "buda över dig" om de ser en annons i en dgastidning låter ju lite som paranioa. Varför är du så intresserad av just denna plätt som enligt din beskrivning verkar med kostsam än värd något?
Det är en fråga eventuella dödsbodelägare kommer ställa sig också. Så ring upp dottern, och var ärlig.
Nej, tror inte att det finns guld i marken, men jag har heller inte letat.
Varför jag är intresserad av tomten, är för att den ligger där den ligger, 10 minuter till stan, inga grannar, ingen insyn - ingen klagar när gräset blir för långt eller när det råkar samlas lite väl många rostiga jänkare på gården.
Vidare ligger den i ett läge med sol hela dagen och långt in på kvällen om sommaren, och de döda träden runt myren ger ett något trolskt intryck, kan tänka mig att det ligger dimma där tidiga morgnar, och förstärker intrycket. Ja, sån är jag, bor hellre granne med en myr och bävrar än inne i stan, trots alla bekvämligheter det medför.

Och visst, skulle någon annan vilja köpa tomten och bygga ett hus/fritidshus där, skulle det kosta en del pengar, och då kanske en tomt med sjö-/havsutsikt är mer lockande.
Finns några hästgårdar i trakten, men marken är nog inte lämplig det sån verksamhet heller, jag skulle aldrig riskera att hästarna går ner sig i den mjuka marken och fastnar, så det är nog lugnt där också.

Finns ju inget att förlora på att ringa och fråga.
Hur du än vänder på det kan du inte köpa tomten utan att ägaren får veta det.

Det är ju jätteenkelt, ring och säg att du kollat in ett stället och fått fram hennes namn och fråga om hon är intresserad av att sälja, om det blir prat om priset så föreslå att en mäklare värderar stället och så lägger du ett bud utifrån värderingen.

Låter som ett gammalt "sterbhus" många som ärvde och inte kom överens om vem som skall ta över det, då förfaller det bara, inget ovanligt lite "förr i tiden" men dessa hus finns lite överallt i vårat avlånga land. Men som många andra skrivit, Ring henne, ring henne,rring henne,,ring henne...

Har just gjort nästan samma sak som TS är inne på. Hittade en "övergiven" tomt med ett litet hus på som är fallfärdigt men en bra tomt. Jag kollade upp vem som äger och ringde upp honom och presenterade mig och frågade rakt ut vad han tänkt göra med tomten. Efter drygt 1år med samtal typ 1 gång i månaden för att stämma av status så fick jag lämna ett bud och nu har vi skrivit kontrakt på tomten.

Beroende på vad ägaren tänker så kan scenariot bli lite olika. Grunden är dock som alla säger: RING!!

Utan att du tagit kontakt med ägaren har du ingen chans att kunna få köpa tomten.

I mitt fall blev det klart rätt omgående att han skulle göra sig av med tomten, men ville dra ut på det så länge som möjligt av lite olika skäl. Jag fick göra min hemläxa under tiden jag bearbetade honom och bla kolla upp marknadspriser, VA, el osv. Allt för att kunna ge ett vettigt bud.

Just detta med att ha koll på marknaden skulle jag vilja påstå är otroligt viktigt. När du tar kontakt med ägaren så måste du ha klart för dig vad som förväntas i pengar då du troligen väcker ägarens intresse av att bli av med tomten och ger du inte ett marknadsmässigt bud så går ägaren garanterat ut med fastigheten på marknaden och då riskerar du första tjinget som du ev kan ha.

• Gilla
saiter
  • Laddar…
Det finns oändligt mycket anledningar att spekulera i varför det är tomt. Är bara att ringa som många skriver här och fråga.

* I grannbyn finns ett hus som stått tomt i 50 år eftersom barnen inte vill att någon annan ska leva i huset. Inte heller de själva. Underhålls bra men står som ett öde monument till föräldrarna mitt i byn.
* Samma orsak ett hus som min kollega fick ta hand om. Hans mor ville inte röra sin mors hus. Röjdes till sist ut (efter 20 år) och såldes pga att kommunen krävde att de tog hand om den fallfärdiga villan.
* Kan vara problem med huset i sig själv.

Ring och hör om de vill sälja överhuvudtaget, sedan vad det är för skick på kåken och villkor.

P
Jag tycker att du ska ringa henne och säga precis så. Hon skulle säkert uppskatta att någon ser tomten som något fint och är intresserad av att bo där med allt det innebär.
Förklara att du är villig att lägga ett bud, och om hon är intresserad av att sälja så kan hon kontakta en mäklare för att få en utomståendes bedömning av värdet.

Hej. Jag har gjort exakt det du tänker göra.
Hittade ett övergivet torp/hus som var totalt belamrat med otroliga mängder saker o skräp.
Tog reda på uppgifter först via lantmäteriet.
Sedan en gratis, muntlig värdering av en mäklare. Han sa att banken senare kunde ringa till honom om de ville verifiera detta. (Husmäklaren ser ju givetvis en framtida försäljning efter jag renoverat det, så de vill ju gärna hjälpa till).
Efter detta, eller om det var före, pratade jag med dödsbodelägarna som inte hade något som helst intresse av fastigheten.
Fastigheten stod på dödsboet, med en hel del skulder.
Det var en advokatfirma som hade åtagit sig att ta hand om dödsboet, de trodde nog att det skulle finnas såpass mycket pengar i fastigheten att det skulle täcka upp deras kostnader, men de medel som fanns förbrukades snart till deras kostnader, el mm.
Fastigheten var ute till försäljning utan vidare spekulanter.
Tror detta berodde på att banken hade lån i fastigheten så begärt pris var samma som lånesumman, runt 180000 kr.
Sedan låg tydligen allt i träda i något halvår-år tills jag hittade det.
Jag pratade med dödsboet och förklarade att jag kunde eventuellt vara intresserad men eftersom banken hade krav så skulle det aldrig bli tal om att det skulle bli någon vinst för dödsbodelägarna.
Detta var inget problem för de, det hade de aldrig trott. Samtidigt så var de väldigt tacksamma om det hade slutat komma krav och brev från myndigheter eftersom detta rörde upp känslorna efter deras bortgångna, nära släkting.
Tog kontakt med två större firmor som gjorde saneringar och rensningar och bad de att ge mig en offert på att enligt konstens alla regler sanera allt som fanns där, vilket är väldigt dyrt om det skall göras riktigt. Exvis sanera efter tunnor det varit diesel i, eller tunnor med vatten i som kan vara en skvätt diesel kvar i mm.
Tog reda på, lite försiktigt! genom kommunen om det fanns krav på fastigheten om sanering mm. Här får man inte väcka en björn som sover. Finns krav, eller om det kan komma krav så kan det bli väldigt dyrt för då MÅSTE man ta dit en auktoriserad firma som visar vart de gör av allt och detta är väldigt dyrt.
Nu blev det tyvärr så att den ena firman som lade en offert tog på eget bevåg kontakt med kommunens miljöavdelning och rapporterade missförhållandena. Detta är tydligen ngt de är tvungna att göra, tänk på det!
Vilket givetvis resulterade i att de helt plötsligt fick se en chans att någon sanerade utan att kommunen var tvungna att göra det.
De var på väg att göra ett viteskrav och ett föreläggande men jag fick pratat mig ur det eftersom jag inte hade köpt fastigheten. Jag sa helt enkelt att om det blec ett krav från de så skulle detta kosta så mycket att då hade det inte varit värt att köpa det. Då hade det fått stå kvar på dödsboet i många år till, och risken hade då varit att ev diesel rinner ner i bäcken. Eftersom dödsboet inte har pengar att sanera.
De insåg då att det var bättre om jag köpte det hela. Kravet och allt kunde de inte låta bli att utfärda, men han jag pratade med lät mig förstå att de kunde skjuta på att utfärda ett krav i ett halvår och då hade ju jag troligen redan åtgärdat det mesta och då behövde de ju inte skicka ngt krav!
Fick två offerter som då var väldigt dyra. I min situation var detta väldigt bra.
Tog mängder med fotografier ur sämsta tänkbara vinkel, och skrev ut dessa och tog med till dödsboets bank tillsammans med offerterna.
Visade upp allt och förklarade helt enkelt hur hela situationen såg ut.
Gav ett riktigt riktigt skambud, och dagen efter hade bankchefen varit nere och tittat på huset, och sa ja till mitt bud!

Sedan finns det en rejäl vinst i detta för dig.
Om du köper fastigheten för under 75% av taxeringsvärdet så får du använda förra ägarens inköpsvärde som avdrag när du säljer fastigheten i framtiden!
Nackdelen för säljaren är att de i sin tur kan inte använda underskottet för att dra av mot annan inkomst, men det är ju inget som man själv behöver tänka på.

• Gilla
cyb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.