Helt plötsligt var det en stor vattenpöl framför diskmaskinen, som inte var igång. Brickan under var full med vatten. Upptäckte efter en stund att botten av maskinen var överfull och orsakat vattnet på golvet. Gissningsvis var det så mycket vatten att maskinen inte längre kunde hålla tätt. Jag tror med andra ord inte att det var ett egentligt läckage. När jag trycker på powerknappen startar pumpen och tömmer maskinen. Frågan är bara vad det är som hänt. Maskinen har rimligen tagit in vatten trots att den inte var igång.
Jag får erkänna att jag sällan stänger av vattenkranen på blandaren. Det har aldrig hänt mig tidigare att maskinen översvämmats.
Maskinen har Aquastop. Kan det vara den som inte fungerar? Är det Aquastop som hindrar vatten från att rinna in i en avstängd diskmaskin? Eller har maskinen någon intern kran som stängs av?
Som sagt, vad är en trolig förklaring till översvämningen? Tacksam för tips och erfarenheter!
 
Redigerat:
EddieHansson
Aquastopp ska ju hindra att vatten kommer in till maskinen när den inte behöver vatten. Det hindrar iof inte läckage när maskinen är igång. Det kanske har byggts upp ett tag?
 
Det finns en möjlighet att något pyttelitet gruskorn från inkommande vatten satt sig i magnetventilen och hindrar den från att stänga sig. Då tar maskinen in vatten även den när är avstängd.
 
torbeno torbeno skrev:
Det finns en möjlighet att något pyttelitet gruskorn från inkommande vatten satt sig i magnetventilen och hindrar den från att stänga sig. Då tar maskinen in vatten även den när är avstängd.
Jag har undersökt ytterligare och kan konstatera att, som det verkar, är det ett ”hål” på en av väggarna i diskmaskinen som droppar (väldigt långsamt). Man kan väl misstänka att det är där som vattnet till diskutrymmet kommer in. Ett sandkorn i Aquastop skulle kunna förklara kanske. Kan det förekomma i kommunalt vatten mitt i en stad?
Jag får skruva loss inloppsslangen och se hur det ser ut.
 
B Bbyggare skrev:
Jag har undersökt ytterligare och kan konstatera att, som det verkar, är det ett ”hål” på en av väggarna i diskmaskinen som droppar (väldigt långsamt). Man kan väl misstänka att det är där som vattnet till diskutrymmet kommer in. Ett sandkorn i Aquastop skulle kunna förklara kanske. Kan det förekomma i kommunalt vatten mitt i en stad?
Jag får skruva loss inloppsslangen och se hur det ser ut.
Kommunalt vatten är inte fredat från sandkorn. Inte ens mitt i en stad.
 
P
din inloppsventil/ aquastop läcker stänger inte helt
bara att byta
 
P
sen beror det ju på vad det är för maskin
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.