Hej, jag vill sätta upp en gammal kristallampa i badrummet som har dusch. Går det? Hur då?

Tacksam för vänligt svar & tack på förhand.
Obs! Bild för inspiration endast.
#våtrum #IP21 #kristallampa #badrum

• Gammal kristallkrona med guldfärgad stomme och hängande kristaller, avsedd som inspiration för badrumsinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
C camigus skrev:
Hej, jag vill sätta upp en gammal kristallampa i badrummet som har dusch. Går det? Hur då?

Tacksam för vänligt svar & tack på förhand.
Obs! Bild för inspiration endast.
#våtrum #IP21 #kristallampa #badrum
Bygg om den till LED och batteridrift.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
1200mm vertikalt från duschmunstycket eller 2250mm från golvet går gränsen till oklassat utrymme och där är det fritt att montera elmtrl som i vilket annat rum som helst.

A
Redigerat:
  • Gilla
camigus
  • Laddar…
C camigus skrev:
jag vill sätta upp en gammal kristallampa i badrummet som har dusch. Går det? Hur då?
Eftersom du skriver gammal kristallampa så är det troligen en klass0-armatur (bara grundisolerad (ojordad & icke dubbelisolerad)), alltså en armatur som bara får anslutas i rum som är "isolerad miljö".

För att få ansluta den till elnätet i andra utrymmen så måste den byggas om till klass1 (skyddsjordad), klass2 (dubbelisolerad) eller klass3 (SELV/skyddstransformator).

https://www.elsakerhetsverket.se/yr...ktkraven/ovriga-markningar/isolationsklasser/

Läs Bo Siltbergs artikel
https://www.byggahus.se/el/renovera-gammal-ljuskrona-elektriskt

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Om den har en isolationsklass, rätt kapslingsklass, och också är gjord för den miljön den ska vara i som minimum till att börja med.

Elsäkerhetsverket pratar om en riskbedömning:
[länk]
Tack snälla - visste inte att denna myndighets fanns

Tillägg: tror lampan är från 70-talet, men får undersöka närmaste

Demmpa Demmpa skrev:
Eftersom du skriver gammal kristallampa så är det troligen en klass0-armatur (bara grundisolerad (ojordad & icke dubbelisolerad)), alltså en armatur som bara får anslutas i rum som är "isolerad miljö".

För att få ansluta den till elnätet i andra utrymmen så måste den byggas om till klass1 (skyddsjordad), klass2 (dubbelisolerad) eller klass3 (SELV/skyddstransformator).

[länk]

Läs Bo Siltbergs artikel
[länk]
TACK snälla för länkarna med så detaljerad information.🤗
Inget jag själv kan göra så får se om jag kan få någon kunnig i bekantskapen att göra det eller betala en elektriker. Inget värde i själva lampan, men affektionsvärde för mig.
Tror lampan är från 70-talet, men får undersöka närmaste 🤔
.

Men var i badrummet tänker du dig lampan? Mer än 120 cm från duschen? Om den hamnar längre ifrån dusch än så, så kanske det går att använda lampan ifallo den går att bygga om tilla antingen dubbelisolerad, eller jordad. Närmare duschen än 120cm så måste den även klara täthet, vilket är omöjligt för en sådan lampa. I så fall återstår att bygga om det till klenspänning, typ 12V, och driva via transformator.

H hempularen skrev:
Men var i badrummet tänker du dig lampan? Mer än 120 cm från duschen? Om den hamnar längre ifrån dusch än så, så kanske det går att använda lampan ifallo den går att bygga om tilla antingen dubbelisolerad, eller jordad. Närmare duschen än 120cm så måste den även klara täthet, vilket är omöjligt för en sådan lampa. I så fall återstår att bygga om det till klenspänning, typ 12V, och driva via transformatorsäker
Tänker mig mitt i badrummet men då jag inte vet exakta måtten på badrummet? får jag ge mig till tåls lite tills nästa år

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.