Skall göra en större tillbyggnad och sitter med K-ritningarna, såg ett eventuellt framtida problem om man kör på enligt konstruktörens anvisningar. Kommer att bli en förhöjd platta på mark och sedan mura med isoleca. Grundmurspapp är inritat enligt konstens alla regler men för att följa befintliga husets konstruktion gällande sockel m.m så hamnar "klacken" under grundmurspappen. För att det skall se likadant ut så fortsätter fasadputsen ner mot "klacken" dvs glidskiktet blir inputsat. Rent instinktivt så känns detta som en dum idé, risken för eventuella sprickor i fasaden längs med glidskiktet borde väl vara stora? Hur skall man angripa detta? Eller kan man räkna med att putsnät+puts tar upp eventuella rörelser...hmm.
Bifogar bild på hur det är tänkt.
Konstruktionsritning för grund med markplatta, isoleca och sockelputs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Oussama.
  • Laddar…
Jag ser en risk att om "lagningsbruk i fall 1:5" spricker så kan vatten som rinner utmed väggen rinna in i väggen mellan grundmuren och väggen, istf vidare ut. Jag skulle vilja ha väggen utanför grundmuren, istf tvärs om som det är nu.

Något bra svar på frågan har jag inte, annat än att de flsta hus som har ett par år på nacken "brukar" ha småsprickor där.

• Gilla
reez
  • Laddar…
Ja hade jag kunnat välja så skulle jag lagt fasaden utanför grundmuren/sockeln men eftersom det befintliga huset (byggt 1938) nu har denna konstruktion så kommer det se väldigt konstigt ut om det skiljer sig åt mellan tillbyggnaden kontra bef byggnad. Skall fundera vidare och ta upp det med konstruktören om han har en bra lösning.

Vad tror ni om följande? Formar en "upplagsklack" för att få plattan i samma nivå som befintlig golv. Grundmurspappen dras hela vägen ut samt viks upp på bakkant. Gör man på detta sett så blir det en naturlig gräns för sockelputs samt fasadputs. Alternativ för att fylla spalten med cementbruk är att göra den mindre, dreva med lämpligt material samt fogmassa. Nog det bästa jag kan komma på för tillfället, kommentarer mottages gärna!
3D-modell som visar en upplagsklack med grundmurspapp, spalt fylld med cementbruk och lagning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Någon som besitter någon bra lösning?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.