1 922 lĂ€st ·
17 svar
2k lÀst
17 svar
Ăverproduktion av solcellerna. Koppla till vattentank
Intressant variant, att anvÀnda el frÄn solceller för att bara vÀrma vatten. SjÀlv har jag köpt begagnade Vacuumrör-paneler för detta ÀndamÄl. De ska ha mycket högre verkningsgrad Àn solceller. Men, dÄ behöver man Ä andra sidan ha vattenledningar, elledningar Àr ju enklare. Just vattenledningsdragning Àr en av anledningarna att mitt projekt dragit ut pÄ tiden.pacman42 skrev:
Solceller har ju ocksÄ fördelen att du kan fÄ ut el med en enkel omvandlare för lÀgre spÀnningar för att kunna ladda olika saker vid strömavbrott tex, eller en pump för bevattning eller liknande.
Jag var pÄ vÀg att göra samma sak, men kom mig inte för pga komplexiteten.L Lilllen skrev:Intressant variant, att anvÀnda el frÄn solceller för att bara vÀrma vatten. SjÀlv har jag köpt begagnade Vacuumrör-paneler för detta ÀndamÄl. De ska ha mycket högre verkningsgrad Àn solceller. Men, dÄ behöver man Ä andra sidan ha vattenledningar, elledningar Àr ju enklare. Just vattenledningsdragning Àr en av anledningarna att mitt projekt dragit ut pÄ tiden.
Solceller har ju ocksÄ fördelen att du kan fÄ ut el med en enkel omvandlare för lÀgre spÀnningar för att kunna ladda olika saker vid strömavbrott tex, eller en pump för bevattning eller liknande.
Klicka hÀr för att svara