Köpte ett gäng omålade fönster från bauhaus som är kittade med s.k. övermålningsbart silikon. Jag frågade i butiken vilken färg som fäster på det och svaret blev att det går bra med vilken färg som helst.

Så igår började jag måla fönstren med linoljefärg, eftersom resten av fönsterna i huset är målade med den, och kan konstatera att det inte fäster alls.

Hur löser man detta? Finns det nån färg som fäster på "övermålningsbart silikon" som man kan använda som grund och sedan köra linoljefärg ovan på det?

M
Har tyvärr inget svar åt dig, men vill bara nämna att det är ganska typiskt bauhaus med personal som babblar som om de vet när de inte har en susning. Kass...

Det absolut säkraste är att köra vattenburen akrylatfärg vilket är det som fäster bäst på denna typ av silikon. Färgen måste vara flexibel för att kunna röra sig med silikonet, annars spricker det.

Så du har två val, antingen målar du hela fönstret med akrylatfärg (fönsterfärg kallas den i handeln oftast) eller så målar du träytorna med linoljefärg, maskerar av dem och sedan akrylatfärg endast på silikonet.

Helioz skrev:
eller så målar du träytorna med linoljefärg, maskerar av dem och sedan akrylatfärg endast på silikonet.
När vi ändå är inne på att göra det jobbigt för sig så kan du ju köpa festools kittfräs fräsa bort allt kitt och kitta om med linoljekitt.

• Gilla
lob
  • Laddar…
Xlntjone skrev:
När vi ändå är inne på att göra det jobbigt för sig så kan du ju köpa festools kittfräs fräsa bort allt kitt och kitta om med linoljekitt.
Sweet, mer pengar och tid för några fönster. Känns ju super...:-)

Skulle vara kul att höra hur bauhauspersonalen förklarar övermålningsbart silikon... I mina öron är all silikonbaserad fog icke målningsbar.

nemlan skrev:
Skulle vara kul att höra hur bauhauspersonalen förklarar övermålningsbart silikon... I mina öron är all silikonbaserad fog icke målningsbar.
De menar syntetiskt kitt, oftast baserat på SMP/MS-polymer och dessa är övermålningsbara.

Jaha, då förstår jag :)

Jag har tre bauhausfönster, samtliga målade med linoljefärg (beckers tradition). Det fäste utan problem, men det tar ett par, tre dygn innan det torkat helt.

Jag kör med Ottossons linoljefärg. Den torkar men fäster inte...

En lösning kan vara (förutom att kitta om dem med linoljekitt) att lägga på ett tunt lager latexbaserat kitt på det gamla och måla omedelbart i vått kitt.

Jag hade en silikonfog i ett rum som jag skulle måla för några år sedan, men färgen rann bara av. Då la jag ett nytt tunt lager silikon och målade direkt i våt fog, det blev bra.

Saxpy Saxpy skrev:
Jag kör med Ottossons linoljefärg. Den torkar men fäster inte...
Hej, gammalt tråd här men... Löste du problemet? Bauhausfönster där tanken var linoljefärg...

Nja, den blev aldrig riktigt bra. Den fäster halvdåligt och lossnar efter några år så det är inget jag rekommenderar.

Saxpy Saxpy skrev:
Nja, den blev aldrig riktigt bra. Den fäster halvdåligt och lossnar efter några år så det är inget jag rekommenderar.
OK. Jag såg någon post någonstans att ev grundmåla kittet med vanlig fönstergrund... Sen måla med linoljefärg över det. Jag testar så. Tack för svar!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.