11 222 läst ·
13 svar
11k läst
13 svar
Övermålningsbart silikonkitt - med vilken färg?
Köpte ett gäng omålade fönster från bauhaus som är kittade med s.k. övermålningsbart silikon. Jag frågade i butiken vilken färg som fäster på det och svaret blev att det går bra med vilken färg som helst.
Så igår började jag måla fönstren med linoljefärg, eftersom resten av fönsterna i huset är målade med den, och kan konstatera att det inte fäster alls.
Hur löser man detta? Finns det nån färg som fäster på "övermålningsbart silikon" som man kan använda som grund och sedan köra linoljefärg ovan på det?
Så igår började jag måla fönstren med linoljefärg, eftersom resten av fönsterna i huset är målade med den, och kan konstatera att det inte fäster alls.
Hur löser man detta? Finns det nån färg som fäster på "övermålningsbart silikon" som man kan använda som grund och sedan köra linoljefärg ovan på det?
Det absolut säkraste är att köra vattenburen akrylatfärg vilket är det som fäster bäst på denna typ av silikon. Färgen måste vara flexibel för att kunna röra sig med silikonet, annars spricker det.
Så du har två val, antingen målar du hela fönstret med akrylatfärg (fönsterfärg kallas den i handeln oftast) eller så målar du träytorna med linoljefärg, maskerar av dem och sedan akrylatfärg endast på silikonet.
Så du har två val, antingen målar du hela fönstret med akrylatfärg (fönsterfärg kallas den i handeln oftast) eller så målar du träytorna med linoljefärg, maskerar av dem och sedan akrylatfärg endast på silikonet.
Produkter som diskuteras: "linoljekitt"
Äkta linoljekitt
Tillverkat av rå linolja och krita
67 kr inkl moms
Läs mer
En lösning kan vara (förutom att kitta om dem med linoljekitt) att lägga på ett tunt lager latexbaserat kitt på det gamla och måla omedelbart i vått kitt.
Jag hade en silikonfog i ett rum som jag skulle måla för några år sedan, men färgen rann bara av. Då la jag ett nytt tunt lager silikon och målade direkt i våt fog, det blev bra.
Jag hade en silikonfog i ett rum som jag skulle måla för några år sedan, men färgen rann bara av. Då la jag ett nytt tunt lager silikon och målade direkt i våt fog, det blev bra.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden