Är det någon som vet var man kan få tag i en överliggare som är lite kraftigare än 34*145 med välvd översida (Tryckt)? Det verkar inte vara helt lätt.

Hallå!! Ingen som vet? :'(

Tyvärr, men fråga på en riktig brädgård!

Det har jag gjort Beijer, Woddy mm. men med dåligt resultat har väldigt lite urval. :'(

Beijer i Trollhättan hade 34*145 med välvd översida när jag kollade i dag, 37:- meter tror jag det var!

TACKAR BÄTTRE ÄN I ALINGSÅS!!

mitt råd vänd dej till en såg jag fick tag i tryckt syll påen såg 75x250 dom hade massa tryckt virke konstiga dimesioner .detta va i strängnäs :D

Jag tror inte det finns bredare än 145. Jag köpte min (34*145) i Mölnlycke. Finns även på andra byggvaruhus i och runt Gbg. Ska du ha bredare rekommanderar jag 45*170 regel samt överhandsfräs.

Jag kan rekommendera slipning efter ett år och sen klar binar olja i tre skikt. Riktigt läckert. Önskade jag hade en digitalkamera så jag kunde lägga ut lite bilder.
/CC

Hittade denna tråd och blev glad då jag precis håller på att bygga ett staket med överliggare. Välvd översida lät ju nice tyckte jag och rusade till närmaste brädgård.

Jag förklarade vad jag var ute efter, ja just ja sa brädgårdsmannen dom är riktigt bra för vattenavrinningen etc. så visade han mig en tillsynes vanlig bräda/planka tryckt 34x120 och 34x145 med knappt avrundade kanter... ska det vara så :confused:

Jag hade föreställt mig "välvd ovansida" som ett halvrunt trappräcke om ni förstår vad jag menar. Blev lite besviken.:( Har försökt hitta bilder på nätet men lyckas inte. Nån som kan bekräfta eller dementera min verklighet om att den välvda överliggaren är väldigt flat?

Du har tittat på en vanlig trallbräda låter det som.

Själv är jag inne på att med byggsågen fasa av en 45x95 och sedan gå lös med slipmaskinen för att få till den fina rundningen. Mitt staket ska målas så hur det ser ut på ytan nu är inte så viktigt.

MathiasS skrev:
Du har tittat på en vanlig trallbräda låter det som.

Själv är jag inne på att med byggsågen fasa av en 45x95 och sedan gå lös med slipmaskinen för att få till den fina rundningen. Mitt staket ska målas så hur det ser ut på ytan nu är inte så viktigt.

...och nu har jag provat och kan säga att det går utmärkt.

Tag en 45x95
Ställ in byggsågen på 2,6cm och kapa i 25 graders vinkel på längden.
Fram med slipmaskinen och runda till allt.

Har bara gjort en meterlång provbit men det blev bra så nu startar massproduktionen.

Jag körde med elhyveln på en 45x95 för att fasa kanterna runda.
Gick bra det också. Fixade 5 stycken avrundade reglar som nu sitter i toppen på vårt balkongräcke.

Tror jag skruvar dit en 45x145 som överliggare. Fäster ett anhåll (aluminiumlinjal i mitt fall) med skruvtvingar och sågar av hörnen med virkelsågen i 45 graders vinkel. Sedan lite finpuls med slipen.

/Pontus

J
Pongu skrev:
Tror jag skruvar dit en 45x145 som överliggare. Fäster ett anhåll (aluminiumlinjal i mitt fall) med skruvtvingar och sågar av hörnen med virkelsågen i 45 graders vinkel. Sedan lite finpuls med slipen.

/Pontus
Inte så bra att ha en platt sida rakt upp men det är ju bra att ställa groggen på ;)

Precis min tanke! :)

/Pontus

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.