22 366 läst ·
55 svar
22k läst
55 svar
Överlastskydd på DW744 m fl bordssågar...
Visst är det fint med en temperaturgivare i motorn men det känns overkill i en liten enfas bordssåg. Det lär räcka långt med en vanlig termosäkring som löser vid viss överlast. Dock har jag ingen koll på hur hög överlast man kan acceptera samt under hur lång tid.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Det går inte att ringa till Bosch s.k. hotline och fråga hur den nya varianten är uppsäkrad? Det är visserligen en ny motor, men var inte den också på 1800W?
Jag tror ändå det blir mer tillförlitligt att bara mäta strömförbrukningen in till motorn vid ett sådant här eftermontage. Jag inbillar mig dessutom att ett PTC-motstånd på rätt ställe bara är en del av skyddet, det kombineras ändå med ett överströmsskydd.
Nu har det gått 9 månader sedan Masses instruktioner, med bilder och allt, publicerades så det är hög tid för ett stort tack.
Min GTS 10 har inte brunnit, ännu, så det är väl dags att göra lite förebyggande insatser, följa Masses instruktioner och skaffa ett skydd.
Något som retar mig mycket är att Bosch, som gissningsvis har 10 000 ingenjörer anställda, kan missa en så enkel grej och inte redan vid konstruktionen inser att det behövs ett motorskydd.
Min GTS 10 har inte brunnit, ännu, så det är väl dags att göra lite förebyggande insatser, följa Masses instruktioner och skaffa ett skydd.
Något som retar mig mycket är att Bosch, som gissningsvis har 10 000 ingenjörer anställda, kan missa en så enkel grej och inte redan vid konstruktionen inser att det behövs ett motorskydd.
Jag väcker liv i den här gamla tråden igen eftersom min Bosch GTS10 nu brunnit för andra gången. Det är med andra ord definitivt dags att installera nåt som får motorn att stoppa istället för brinna, men artikelnumret till automatsäkringen i den här tråden har utgått ur elfas sortiment. Nån som vet om artikel 33-237-06 skulle fungera istället?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden