22 366 läst ·
55 svar
22k läst
55 svar
Överlastskydd på DW744 m fl bordssågar...
Medlem
· Västragötaland
· 197 inlägg
Hejsan Kent dra iväg ett mail till mig på Tony@vinningasnickeri.se så löser vi det.
Styx skrev:
Okej här kommer en liten förklaring...
-Vänd sågen upp och ner och skruva bort bottenplattan
-Skruva bort fronten på strömbrytaren (de 4 svarta PZ2-skruvarna), nu lossnar fronten och lådan på insidan och "elektroniken" blir synlig
-Borra hål för säkringen i botten av plastlådan, så man lätt kan nå den underfrån sågen
-Koppla loss det ena flatstiftet från brytaren (jag tog #1) och koppla den till säkringen som satts i hålet.
-Tillverka en sladd av 1,5mm² kabel, ca 150mm lång och med en flatstiftshylsa i varje ända. Koppla denna sladd mellan strömbrytarens nu lediga plats och det andra stiftet på säkringen.
-Skruva ihop lådan
-Gör ett hål i bottenplattan där säkringen sitter så du lätt kommer åt den.
Lycka till /elof
Har tyvärr ingen kamera, annars kunde jag illustrerat beskrivningen lite
ClasseClas>Tror inte du behöver bekymra dig på den maskinen, nu har jag föregångaren ELU's TGS 172 som jag tror det är men det är nästan samma konstruktion.
För övriga så är detta de vändbara sågarna vi pratar om nu.
Jag har aldrig ens hört om att någon lyckats bränna en sån men vill du vara säker så kolla med Småmaskinsservice. Nu har jag inte tid att skruva sönder min strömbrytare men om jag inte minns fel så är det en hel del elektronik inne i den och tror jag även ett motorskydd, det är ju en ren induktionsmotor på den sågen.
Jag är inte bekymrad över att bränna min vändbara och jag tror inte du behöver vara det heller.
Hoppas svaret hjälper lite trots att det inte är så uttömmande.
<edit>Reserverar mig lite för Elu och DW är inte samma maskiner trots allt, sen tipsar jag om ritningar, listor mm på www.dewalt.com. Tyvärr visar de självklart inte vad som finns i strömbrytaren men det kan ändå vara kul att se hur ens maskin demonteras/monteras. Får se när jag orkar få rätt på mitt jäkla klingskydd på den sågen. Nåja bara jag som kör med den ändå *S*
/Kent
Jag har aldrig ens hört om att någon lyckats bränna en sån men vill du vara säker så kolla med Småmaskinsservice. Nu har jag inte tid att skruva sönder min strömbrytare men om jag inte minns fel så är det en hel del elektronik inne i den och tror jag även ett motorskydd, det är ju en ren induktionsmotor på den sågen.
Jag är inte bekymrad över att bränna min vändbara och jag tror inte du behöver vara det heller.
<edit>Reserverar mig lite för Elu och DW är inte samma maskiner trots allt, sen tipsar jag om ritningar, listor mm på www.dewalt.com. Tyvärr visar de självklart inte vad som finns i strömbrytaren men det kan ändå vara kul att se hur ens maskin demonteras/monteras. Får se när jag orkar få rätt på mitt jäkla klingskydd på den sågen. Nåja bara jag som kör med den ändå *S*
/Kent
Man tackar ödmjukast för förklaringen - det är väl bäst att sätta dit en sådan då.. Bara den inte bryter i tid och otid..!elof skrev:Okej här kommer en liten förklaring...
-Vänd sågen upp och ner och skruva bort bottenplattan
-Skruva bort fronten på strömbrytaren (de 4 svarta PZ2-skruvarna), nu lossnar fronten och lådan på insidan och "elektroniken" blir synlig
-Borra hål för säkringen i botten av plastlådan, så man lätt kan nå den underfrån sågen
-Koppla loss det ena flatstiftet från brytaren (jag tog #1) och koppla den till säkringen som satts i hålet.
-Tillverka en sladd av 1,5mm² kabel, ca 150mm lång och med en flatstiftshylsa i varje ända. Koppla denna sladd mellan strömbrytarens nu lediga plats och det andra stiftet på säkringen.
-Skruva ihop lådan
-Gör ett hål i bottenplattan där säkringen sitter så du lätt kommer åt den.
Lycka till /elof
Har tyvärr ingen kamera, annars kunde jag illustrerat beskrivningen lite![]()
Jag hade också den fuderingen. Har under kvällen tetstat på lite småjobb och den har inte slått av hittills. Skall köra lite 2" ek imorgon så får vi se hur det går.Styx skrev:
Tänkte först om man skulle kunna sätta en högre säkring, men då försvinner ju lite av meningen om man trycker in 10A+ :-/
Återkommer imorgon med hur han klarade eken...
/elof
elof skrev:Jag hade också den fuderingen. Har under kvällen tetstat på lite småjobb och den har inte slått av hittills. Skall köra lite 2" ek imorgon så får vi se hur det går.
Tänkte först om man skulle kunna sätta en högre säkring, men då försvinner ju lite av meningen om man trycker in 10A+ :-/
Återkommer imorgon med hur han klarade eken...
/elof
Gott..!!
Kan ju säga att min automatsäkring löser om det kniper det minsta dvs med oriktat virke. Så jag har ändrat arbetsgången lite i verkstaden kan man säga *s* Men å andra sidan så är nästan allt mitt virke okantat så det är lite pyssel,
DW'n får jobba med det den är till för, dvs finliret och inte som klyvsåg *S*
Hmm, var i och för sig 2 1/2 " alm som jag körde i eftermiddags innan jag gav upp men det är rätt jämförbart.
Vid normal användning är det inga problem med överlastskyddet, tror liksom inte att det är så jättemånga här som klyver okantade 2"plank ek dagligen.
/Kent
DW'n får jobba med det den är till för, dvs finliret och inte som klyvsåg *S*
Hmm, var i och för sig 2 1/2 " alm som jag körde i eftermiddags innan jag gav upp men det är rätt jämförbart.
Vid normal användning är det inga problem med överlastskyddet, tror liksom inte att det är så jättemånga här som klyver okantade 2"plank ek dagligen.
/Kent
Nä, det är klart..
Men jag använder den i jobbet på byggen och då måste den tåla den man slänger på den. Ordentligt med slit och släng alltså. Det är nästan så jag hellre kör sönder den och köper en ny än blir vansinnig för att säkringen bryter stup i kvarten..
Men det skall bli kul att höra hur den mår efter Elofs behandling
Men jag använder den i jobbet på byggen och då måste den tåla den man slänger på den. Ordentligt med slit och släng alltså. Det är nästan så jag hellre kör sönder den och köper en ny än blir vansinnig för att säkringen bryter stup i kvarten..
Men det skall bli kul att höra hur den mår efter Elofs behandling
Styx>Ärligt så anser jag att det är fel såg då. Jag tar aldrig ut min på byggen utan där är det TGS'en som gäller. Och ja, jag förstår dig till 100% för det blir jag med men DW744 är ingen såg för grovjobben direkt, den är nämligen ingen byggsåg.
/Kent
/Kent
Jo, det är säkert så att det inte är en optimal såg..
Å andra sidan är den perfekt till att klyva upp smygar och annat finlir..
Sedan är det klart att det går i en och annan regel som skall ha specialdimensioner. Fast det är sällan man kör något tungt virke i den utan för det mesta är det ju snabbvuxet brädgårdsvirke, och det är ju som att köra i cellplast :9
EDIT: Far min har en TGS172 (eller 171) förresten. Visst - inte behöver man vara rädd om den - men precisionen och användarvänligheten jämfört med min GCM10SD.. uuuhh
Å andra sidan är den perfekt till att klyva upp smygar och annat finlir..
Sedan är det klart att det går i en och annan regel som skall ha specialdimensioner. Fast det är sällan man kör något tungt virke i den utan för det mesta är det ju snabbvuxet brädgårdsvirke, och det är ju som att köra i cellplast :9
EDIT: Far min har en TGS172 (eller 171) förresten. Visst - inte behöver man vara rädd om den - men precisionen och användarvänligheten jämfört med min GCM10SD.. uuuhh
Lägger till en liten kommentar, automatsäkringen _MÅSTE_ sitta _FÖRE_ strömbrytaren så att den löser nollspänningsskyddet i brytaren. Sätter man den efter så går sågen igång så fort man återställer automatsäkringen och det kan liksom vara lite farligt.
Styx>Jopp, det är "lite" bättre precision på de här bordssågarna än på en TGS. Sen att justera klingan upp och ner är ju en mardröm på de flesta TGS'er, den nya har dock en annan lösning.
/Kent
Styx>Jopp, det är "lite" bättre precision på de här bordssågarna än på en TGS. Sen att justera klingan upp och ner är ju en mardröm på de flesta TGS'er, den nya har dock en annan lösning.
/Kent
Hej, tack för svaret! Jo, jag har röjt i sprängskisserna för jag reklamerade delar av klyvanhållet som jag blev lite ilsk på, men det kan vi ta i en annan tråd.Snickarboden skrev:ClasseClas>Tror inte du behöver bekymra dig på den maskinen, nu har jag föregångaren ELU's TGS 172 som jag tror det är men det är nästan samma konstruktion.
/Kent
Jag får kolla närmare om det finns ngn skiss över el/elektroniken, helt klart är att den har lite elektronik för mjukstarten iaf. Tänker inte plocka isär den än med tanke på gällande garanti, ringer då hellre SMS och språkar med dom isf.
Sedan har jag i ärlighetens namn inte kläm på hur en induktionsmotor är konstruerad. Den kanske inte finns så mkt lindning i en sån att elda upp överhuvud taget? :
Hur slutade då säkringstestet....
Jo trotts den tuffa behandlingen med 2" ekplant så pallade sågen med, men det gällde att inte mata på för snabbt. Lät man bara sågen jobba i sin egen takt så löstes säkringen ej ut. För att testa ytterligare så klöv jag lite ribb av 1" gran och hur mycket jag än försökte så tuggade sig sågen enkelt igenom utan minsta prooblem. Samma gällde i stort sett även vanliga väggreglar (45mm) det krävdes mycket för att få säkringen att lösa ut
Av detta kan alltså sägas att sågar ni endast reglar eller tunnare i mjuka träslag och inte kör allt för hårt så klarar ni er utan säkring.
Hittills är jag mycket nöjd med ombyggnaden, lätt åtkommlig säkribng och den löser ut när det verkligen behövs känns det som.
/elof - i vetenskapens tjänst
Jo trotts den tuffa behandlingen med 2" ekplant så pallade sågen med, men det gällde att inte mata på för snabbt. Lät man bara sågen jobba i sin egen takt så löstes säkringen ej ut. För att testa ytterligare så klöv jag lite ribb av 1" gran och hur mycket jag än försökte så tuggade sig sågen enkelt igenom utan minsta prooblem. Samma gällde i stort sett även vanliga väggreglar (45mm) det krävdes mycket för att få säkringen att lösa ut
Av detta kan alltså sägas att sågar ni endast reglar eller tunnare i mjuka träslag och inte kör allt för hårt så klarar ni er utan säkring.
Hittills är jag mycket nöjd med ombyggnaden, lätt åtkommlig säkribng och den löser ut när det verkligen behövs känns det som.
/elof - i vetenskapens tjänst