Styx>Det är ju enkelt löst. sätt den i en box som sen har en stickpropp och ett uttag.
Men jag kan ju säga att jag inte gillar sågar som börjar ryka.

/Kent

snickarboden skrev:
Så, nu har jag monterat överlastskyddet på min DW744'a.

Priset på Småmaskinsservice för skyddet som är en automatsäkring på 8A är 150:- exkl moms/frakt. Det är trångt som attan i boxen där kontaktorn sitter och dessutom är den ihopskruvad med envägsskruvar, nåja var ihopskruvad med sådana *S*
Kopplas i serie på inkommande så att maskinen inte går igång av sig själv då man återställer.

Där är ett litet krux, man måste göra hål i kapslingen för säkringen vilket gör att dess IP-kapsling försvinner. Några kabelskor, lite flerledar på 1,5 kvmm och en sockerbit så har man kopplat in den. Vill man så sätter man den i en separat box bredvid så uppfyller man kanske IP-klassningen (jag är skeptisk till om säkringen uppfyller nån) och slipper trängas med det andra i kontaktorboxen, där är som sagt _trångt_.
/Kent
Har nu köpt en automatsäkring, och den fick inte riktigt plats i boxen. Därför blir det att köpa en ny box. Har med anledninga av det två frågor:

1, Vad heter sådana och var kan man hitta dem?

2, Borde kan inte sätta någon form av lock eller liknande utanpå själva knappen på automatsäkringen? Den ser verkligen inte ut att vara dammkapslad alls....

//Daniel

Daniel_N skrev:
Har nu köpt en automatsäkring, och den fick inte riktigt plats i boxen. Därför blir det att köpa en ny box. Har med anledninga av det två frågor:

1, Vad heter sådana och var kan man hitta dem?

2, Borde kan inte sätta någon form av lock eller liknande utanpå själva knappen på automatsäkringen? Den ser verkligen inte ut att vara dammkapslad alls....

//Daniel
Slänger in ett svar på åtminstone den första frågan: Kjell & Company har gott om inbyggnadslåda i olika storlekar, dessutom fick jag tag på flatstiftshyslor och kabelgenomföringar också. Besöket på kjell resulterad dock i 2 nya frågor:

1, Försäljaren menade att det vore bättre att löda fast automatsäkringen än att använda flatstift. Dock vill jag minnas att det stod på elfas hemsida, och att Kent/snickarboden har sagt att det är flatstift som gäller. Varför får man inte löda?

2, Vid diskussion med försäljaren om hur automatsäkringen skulle kopplas in blev jag lite tveksam. Min uppfattning om hur det bör se ut är såhär:

Idag kopplas en brun och en blå ledning in i den befintliga plastboxen. Blå skall jag helt låta vara.
Brun däremot skall däremot kopplas som följer, med början från strömkabeln från eluttaget i väggen: med flatstiftshylsa till ena flatstiftet på automatsäkringen. En ny bit brun sladd börjar med flatstiftshylsa från det andra flatstiftet och kopplas sen in precis som den bruna satt från början.

Tänker jag rätt? Finns det någon "riktning" på automatsäkringen eller kan man ansluta inkommande ström till vilket flatstift som helst av de 2?

MVH//Daniel

Risken är tydligen stor att man förstör säkringen om man löder fast den, värmen från lödpennan kan skada säkringen. Det är ju en sanning med modifikation, de som verkligen kan löda har troligen inga problem med.

Ja, du tänker helt rätt rörande inkopplingen, den kopplas i serie och det spelar ingen roll åt vilket håll den vänds.

Säkringen ser inte direkt ut att vara skyddad emot damm, det var lite det jag menade med att jag är skeptisk till om säkringen uppfyller någon IP-klassning och i produktbladet så står det att den är VDE-godkänd för kontorsbruk, m a o kanske inte riktigt rätt säkring som småmaskinservice valt att sälja *mutter* Nåja, en plastpåse om lär lösa problemet för privatbruk eller så sätter man helt enkelt en box på utsidan med öppningsbart tätat lock som uppfyller alla normer, lite pyssel bara att dra om kablar mm.

/Kent

snickarboden skrev:
Risken är tydligen stor att man förstör säkringen om man löder fast den, värmen från lödpennan kan skada säkringen. Det är ju en sanning med modifikation, de som verkligen kan löda har troligen inga problem med.

Ja, du tänker helt rätt rörande inkopplingen, den kopplas i serie och det spelar ingen roll åt vilket håll den vänds.

Säkringen ser inte direkt ut att vara skyddad emot damm, det var lite det jag menade med att jag är skeptisk till om säkringen uppfyller någon IP-klassning och i produktbladet så står det att den är VDE-godkänd för kontorsbruk, m a o kanske inte riktigt rätt säkring som småmaskinservice valt att sälja *mutter* Nåja, en plastpåse om lär lösa problemet för privatbruk eller så sätter man helt enkelt en box på utsidan med öppningsbart tätat lock som uppfyller alla normer, lite pyssel bara att dra om kablar mm.

/Kent
tack för klargörandet:)

Då detta ämne blivit aktuellt för GTS10 sågarna, införskaffade jag mig en säkring idag på ELFA och monterade på sågen. Dock ville jag göra så liten åverkan på sågen som möjligt men samtidigt ha lätt tillgång till säkringen så det blev som följer:

• 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Flatkontakt påmonterad och krympslang på

• 2.jpg
    Skapa konto
Detta är den enda åverkan jag gjorde på sågen. Svårt att se men jag jacka ur i plasten och filade till för att få det snyggt och utan skarpa kanter.

• 3.jpg
    Skapa konto
Ni ser vart kabel kommer ut vid pilen

• 4.jpg
    Skapa konto
Båda kablar dragna, säkringen påsatt (??!! :-D )

• 5.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
Letade efter ngt snyggt fäste. Hittade ett vinkelbeslag men då ungarna sover så kunde jag inte elda upp vinkelslipen, så efter lite letande i verkstan hittade jag ett IKEA vinkelbeslagsskydd. Inte snyggt men det funkade!

• 6.jpg
    Skapa konto
  • 7.jpg
    Skapa konto
Fastskruvad i en förgängad tapp under bordet, M6 storlek om jag minns rätt

• 8.jpg
    Skapa konto
Nu ska det "bara" monteras på plats. Flatstiftet (röd pil) skall tryckas in i den bruna kabeln som som skymtas bakom, dvs den som satt i strömbrytaren från början. Kabelskon (den gula pilen) skall tryckas på stiftet i strömbrytaren.

• 9.jpg
    Skapa konto
För att lyfta en gammal tråd, är det någon av er som monterat Elfas termosäkring som faktiskt fått den att lösa ut vid hård användning?

Jag tycker att karaktäristiken på exempelvis 8A-säkringen, som verkar rimlig med en 1800W motor, inte nödvändigtvis talar för att den skyddar motorn vid överbelastning.

Jag tror att man bör montera in en givare i själva motorn. PTC-grej? Standardgrej på trefasmotorer. Det borde du kunna knåpa ihop, phl! Du är ju en hejare på såna där obegripliga saker.
Om man gör fel får man linda!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.