P
Hej vill koppla en Nexa Dimmersändare istället för en vanlig två-brytare till 2 taklampor. Men får inte ihop hur jag ska koppla och vill vara 100% säker innan jag slår på strömmen.

I dosan finns befintligt: Två bruna, en vit och en orange kabel.

På Nexa finns N, N, L, S L↓

Hur kopplar jag?

• Nexa Dimmersändare på träbord med skruvmejsel och spänningsdetektor; terminaler märkta N, L, S syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk dosa i väggen med Nexa dimmersändare och flera synliga elkablar: två bruna, en vit och en orange.
    Skapa konto
  • Bild av en Nexa Dimmersändare med anslutna bruna, vita och orange kablar, inställd i en eldosans vägguttag.
    Skapa konto
  • Haha
snaggletooth
  • Laddar…
Du har ingen neutralledare i dosan.
Du har två fasledare, inkommande & vidarematning, samt två tändtrådar anslutna till kronströmbrytaren.

P
Demmpa Demmpa skrev:
Du har ingen neutralledare i dosan.
Du har två fasledare, inkommande & vidarematning, samt två tändtrådar anslutna till kronströmbrytaren.
Vill som sagt koppla utan strömbrytaren, så hur ska jag koppla? Ignorera min inkoppling för den är fel vet jag

Du behöver ett ställe/dosa där tändtrådarna, fas och neutralledare finns.

Det går att dra i neutralledare ner till dosan med strömbrytaren.

Du bör kolla upp varför det finns två fasledare till/från dosan, det är inget man har om det inte finns någon neutralledare.

P
Demmpa Demmpa skrev:
Du behöver ett ställe/dosa där tändtrådarna, fas och neutralledare finns.

Det går att dra i neutralledare ner till dosan med strömbrytaren.

Du bör kolla upp varför det finns två fasledare till/från dosan, det är inget man har om det inte finns någon neutralledare.
Därför jag blev förvirrad, men en fas går väl till taklampan? Och den andra från elcentralen?

Det är sällan en armatur behöver både konstant fas och tänd-/styrtråd.

Tändtråd är "bruten fas".

P
Demmpa Demmpa skrev:
Det är sällan en armatur behöver både konstant fas och tänd-/styrtråd.

Tändtråd är "bruten fas".
Så hur ska jag koppla? Låta en fas (brun) vara okopplad och lös?

Man behöver utreda på plats hur allt är kopplat.

För att kunna ha "pucken" där så måste det dras fram en neutralledare till dosan.

P
Demmpa Demmpa skrev:

För att kunna ha "pucken" där så måste det dras fram en neutralledare
Demmpa Demmpa skrev:

För att kunna ha "pucken" där så måste det dras fram en neutralledare till dosan.
Det är nybyggt, så det är inget gammalbygge. Ska jag behålla kontakten med dosan? Ska en brun vara i pucken och en brun i brytaren?

Som Demmpa skriver, mottagaren måste ha en neutralanslutning (N) för att den ska fungera. Utan en sådan kommer du ingen vart.

Har du kollat manualen för mottagaren? Där ser du hur det hänger samman.

Har du något eluttag under väggbrytaren?

P
E etompau skrev:
Som Demmpa skriver, mottagaren måste ha en neutralanslutning (N) för att den ska fungera. Utan en sådan kommer du ingen vart.

Har du kollat manualen för mottagaren? Där ser du hur det hänger samman.

Har du något eluttag under väggbrytaren?
Yes, jag insåg det nu precis, en brun kabel går ju ner till ett eluttag.

Så då är det en brun kabel, en vit (till taklampa) och en orange (till annan taklampa) Bakom i uttaget ser jag en blå och en gul kabel som går förbi.

Varför kan inte en brun va kopplad i gamla lampkontakten, en brun och de två tändkablarna va kopplade i nya dosan?

Polin004 skrev:
Yes, jag insåg det nu precis, en brun kabel går ju ner till ett eluttag.

Så då är det en brun kabel, en vit (till taklampa) och en orange (till annan taklampa) Bakom i uttaget ser jag en blå och en gul kabel som går förbi.

Varför kan inte en brun va kopplad i gamla lampkontakten, en brun och de två tändkablarna va kopplade i nya dosan?
Ok, då har du en neutralledare i dosan som går ner till vägguttaget. Du får bryta upp denna ledare och koppla in en kabelbit som du ansluter till mottagaren.
Använd ex. Wago-kämma och blå 1,5 mm2 kabel.
Fas och tändtråd ansluter du enl. schema till mottagaren.

P
E etompau skrev:
Ok, då har du en neutralledare i dosan som går ner till vägguttaget. Du får bryta upp denna ledare och koppla in en kabelbit som du ansluter till mottagaren.
Använd ex. Wago-kämma och blå 1,5 mm2 kabel.
Fas och tändtråd ansluter du enl. schema till mottagaren.
Då blev detta lite mer än jag känner att jag klarar av tyvärr. Får be elektriker. Tack så mkt

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.